Een duidelijk voorbeeld waar er door de bestuurders geen rekening is gehouden met aanrijdende hulpverleners.
Gaat misschien niet helemaal volgens het boekje om tussen rijstrook 1 en 2 door te rijden, maar er was ook wel érg weinig ruimte.
Er was ook inderdaad zo goed als geen ruimte om het anders te doen als wat men nu gedaan heeft.
En heel veel mensen die in de file stonden zullen met een aanzekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook niet geweten hebben dat er een stuk voor hun een flinke aanrijding was waar de hulpdiensten naar onderweg waren.
Ook zie je in het filmpje dat er op andere rijstroken HV voertuigen passeren en ook die willen vrijbaan je zult dan als bestuurder moeten kiezen,
Kom ik hieronder op terug KLF.
Wat me verder opvalt (en waar de chauffeurs op mogen schieten) is dat er verschillende op en afritten worden gepasseerd waarom kiest de HV er dan toch voor om via de snelweg te rijden als je vooruit kunt weten dat je in een file terecht gaat komen, natuurlijk heb je buiten de snelweg om veel meer verkeer en kruisingen maar wellicht rijd je met OGS toch wat eenvoudiger door.
Even puur op deze stukjes reagerend n.a.v. het filmpje.
Aangezien ik het wel interessant vind heb ik de video nog een paar keer bekeken ook omdat ik in dat gebied in het verleden aardig veel gereden heb als surveillant.
Rijstrook 1 wordt op 07:39 afgekruist en dat is t.h.v. Hmp 62,3 en dat is het 1e viaduct onder Verkeersplein Hooggelegen
waarnaast je de gescheiden afrit hebt lopen waar je bovenaan rechtsaf kan naar Utrecht Centrum en linksaf naar De Meern.
Op 09:12 zie je rechts in beeld de Brandweer ( vermoed vanaf de Cartesiusweg ) de oprit rijden vanaf Verkeersplein Hooggelegen
die gelet op de drukte veel moeite heeft om de rijksweg op te komen en zoals ik het zie achter de Ambu zal aansluiten onderweg naar het ongeval.
Tevens moest het verkeer vanaf de oprit invoegen op de rijbaan die er toen was.
Op 09:22 passeert ambu 1e portaal. Op 11:41 passeert ambu 2e portaal. Op 12:04 passert ambu 3e portaal.
Op 12:22 passeert ambu de niet meer ingebruik zijnde oude afrit naar Verlengde Vleutenseweg.
Op 13:23 passeert ambu 5e portaal met spoorviaduct Utrecht CS > Woerden.
Op 13:47 is men ter plaatse en zoals ik de melding in het begin hoorde was dat ongeveer t.h.v. Hmp 59,4.
En rond 14:15 zie je ook pas de politie in grote getale ter plaatse komen.
Dat betekend dat men vanaf het 1e Rode kruis nog ongeveer 3 kilometer moest rijden om ter plaatse te komen
waardoor je nooit optijd rijstrook 1 kan leeg trekken voor de aanrijdende hulpdiensten omdat zoals op de video
te zien is het tot aan het ongeval compleet vaststaat.
Vanwege de werkzaamheden was er vanaf Verkeersplein Hooggelegen grotendeels geen vluchtstrook om te gebruiken
en was dit echt de enige manier om er zo snel mogelijk te komen.
Het enige wat zou kunnen helpen is wat Skippy al zei dat de VID in dit soort gevallen veel sneller als wat nu gebeurd
met verkeersinfo komt en dus inbreekt op de radiostations met de oproep om tussen rijstrook 1 en 2 ruimte
te maken voor aanrijdende hulpdiensten.
Het geluk wat je daarbij dan wel moet hebben is dat men de TMC functie op de radio niet uitgeschakeld heeft want
anders heeft het nog geen nut dat de VID inbreekt op de radio.
En als ik iets irritant vind is dat de verkeersinfo harder door komt waardoor ik die mogelijkheid uitgezet heb en het dus niet zal horen.