Kat aangevallen door hond - geen aangifte mogelijk?

Auteur Topic: Kat aangevallen door hond - geen aangifte mogelijk?  (gelezen 11272 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 22 mei 2011, 19:26:19
Waarom niet?
Als een hond schapen aanvalt, kan er wel aangifte worden gedaan.
De politie is toch ter bescherming van de mens en hun bezittingen (dier) Anders eens gaan praten met de wijkagent en mogelijk met de dienst levende have.

Ook wordt er gesproken in de Algemene Plaatselijke Verordening, model: Ver Nederlandse Gemeenten, over een aanlijngebod en overlast door dieren. Gevaarlijke dieren ?
Bij instappen begint de inzet.

JackM

• HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 22 mei 2011, 19:50:21
Het probleem is alleen dat naar de civiele rechter stappen niet zo makkelijk is als je niet weet tegen wie je deze stappen wilt zetten....
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 22 mei 2011, 20:04:51
Waarom niet?
Als een hond schapen aanvalt, kan er wel aangifte worden gedaan.
De politie is toch ter bescherming van de mens en hun bezittingen (dier) Anders eens gaan praten met de wijkagent en mogelijk met de dienst levende have.

Ook wordt er gesproken in de Algemene Plaatselijke Verordening, model: Ver Nederlandse Gemeenten, over een aanlijngebod en overlast door dieren. Gevaarlijke dieren ?

Je laatste punt snap ik niet. Voor wat betreft het eerste, voor een aangifte moet er een strafbaar feit zijn. Het feit dat je hond op straat in gevecht raakt met een kat en deze bijt, is echt niet voldoende voor een strafbaar feit. Ik wil helemaal niets goed praten maar het komt vaker voor dat de relatie tussen kat en hond niet helemaal goed loopt...

Puur juridisch gezien: Je kat is vernield, je kan aangifte doen van vernieling. Gezien de huidige stapel plankzaken bij de meeste korpsen en de weinige opsporingsindicatie in deze zaak durf ik wel te beweren dat deze zaak niet opgepakt/opgelost wordt. (en dan vermoed ik ook nog eens dat justitie concludeert dat de eigenaar niet schuldig is aan het strafbare feit.) Op civiel vlak is iemand veel eerder aansprakelijk en deze weg werkt dan echt het beste. Hier zitten uiteraard wel wat kosten aan vast.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Gijs

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 22 mei 2011, 20:39:01
Volkomen mee eens , Red.
Maar een loslopende hond is ingevolge de APV (vng) strafbaar,  opnemen met de wijkagent of BOA (apv).  Idd dan volgt de aanwijzing van de hond, maar daar kan de dienst Levende Have ook vandienst zijn.  

ten aanzien van het gedeelte van het laatste punt is de verwijzing: over het al dan niet aangelijnd en direct toezicht zijn, terwijl er een aanlijngebod geldt

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 22 mei 2011, 21:41:18
Ok, het is me min of meer duidelijk en ik snap ook wel dat ik de schade zelf moet zien te achterhalen. Waar het me ook om ging was het feit dat deze hond dus gewoon los door de wijk heen wandelt. Hij komt niet hier uit de straat, daar ben ik inmiddels wel achter en ook niet uit de straat ernaast waar het gebeurd is. Dus wie weet waar hij allemaal rondwandelt.

@Red, ik snap/weet inderdaad dat honden en katten in het algemeen geen vrienden zijn, echter van de getuigen van het voorval heb ik begrepen dat de hond er echt vol in ging en dat ze het doodeng vonden. Het is hier een kinderrijke buurt en het was gewoon op de stoep, wat als deze loslopende hond zonder baas in de buurt een klein kind was tegengekomen?

sylvester1986

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 22 mei 2011, 21:46:16
Volgende keer vangen en verkopen aan de Chinees ;D

Gijs

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 22 mei 2011, 21:50:37
Kortom alle instanties inschakelen als wijkagent, gemeentelijke dienst dit i v m de dwangmiddelen welke middels apv kunnen worden opgelegd.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 22 mei 2011, 21:57:18
Inderdaad, schakel de wijkagent in. Misschien zijn er meer meldingen over deze hond.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 22 mei 2011, 22:10:26
Inderdaad, schakel de wijkagent in. Misschien zijn er meer meldingen over deze hond.

Ok, duidelijk. Jammer dat ze dat dan niet bij 0900-8844 voorstellen.

Red en anderen, bedankt voor de info, ga morgen (als ik van de dierenarts terugben) maar weer even bellen.

Gijs

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 22 mei 2011, 22:13:30
Ja duidelijk is weer eens een aanwijzing dat je ook bij 0900 door moet duwen om bij de juiste persoon uit te komen. Het is vaak zo dat de eerste aan de telefoon alles weet of doet als of die de commissaris zelf is.