'Antillenflat schudde wel vaker' http://www.deweekkrant.nl/artikel/2011/mei/23/_antillenflat_schudde_wel_vaker_165dé Weekkrant Fryslân
23 mei 2011
Door Paula Westra
LEEUWARDEN - De Leeuwarder Patrick is verslagen. Sinds de Antillenflat in Leeuwarden maandag aan het begin van de middag gedeeltelijk instortte, mag hij zijn woning niet meer in. Zijn cavia werd na ruim acht uur eindelijk door de brandweer gered.
Bij de veiligheid van de Antillenflat in Leeuwarden had Patrickal langer zijn twijfels. "Bewoners klaagden over het achterstallige onderhoud. We vroegen ons allemaal af wanneer het hekwerk nou eens vervangen zou worden", laat Patrick weten. Sinds februari van dit jaar woont hij met zijn vriendin in een flatwoning van de Antillenflat. De flat stond volgens hem letterlijk wel eens te 'schudden'. "Als er een helikopter over vloog, kon je dat bij ons in de flat voelen. Ze zijn hier ook al lang bezig met de weg, om een fietstunnel aan te leggen. Nou, dat merkte je ook wel hoor."
Kabaal
Dat zijn vermoedens juist waren, werd maandag bevestigd. Even na twaalf uur kwam een gedeelte van de galerij naar beneden. Patrick sliep nog toen het gebeurde. "Ik dacht in eerste instantie dat mijn vriendin een kast liet omvallen. Maar toen kwam pas het echte kabaal. Oorverdovend!"
Paniek
Toen de twee buiten gingen kijken, was er paniek alom. "Iedereen was in rep en roer. Mensen wisten niet hoe snel ze naar buiten moesten gaan. Ik was nog best kalm, maar mijn vriendin wilde ook meteen weg. We zijn toen maar naar beneden gegaan. Voor hetzelfde geld stort de hele boel in."
Onderdak
Sindsdien is Patrick niet meer naar binnen geweest. "Dat mag niet van de brandweer. We krijgen vannacht onderdak in het WTC Expo in Leeuwarden. Hoe lang het gaat duren, kunnen ze niet vertellen. Misschien kunnen we morgen wel weer terug, maar het kan ook wel een week duren. Kleren en eten kunnen we niet uit onze woning halen. Wat moeten we nou?", vraagt hij zich af.
Fiets
Zijn fiets mocht Patrick niet meenemen. Deze staat onder aan de flat gestald. "Niet eens in de buurt van waar het puin ligt. Ik heb zelfs de brandweer mijn fietssleutel gegeven, want ik wil dat ding hebben. Ik kan toch niet alles lopend doen? De brandweer wilde mijn fiets niet voor me pakken. Dat vind ik wel wat vreemd."
Cavia
Even na half 9 maandagavond kreeg Patrick zijn cavia van de brandweer overhandigd. "Over de cavia zat ik misschien nog wel het meeste in. Het dier heeft de hele dag daar gezeten. Ik wilde zelf al naar binnen om hem op te halen, maar volgens de brandweer pleegde ik dan een misdrijf."
Bijeenkomst
De Leeuwarder hoopt dinsdagochtend meer te horen tijdens de informatiebijeenkomst in het WTC Expo, die om 11.00 uur plaatsvindt. "Ik wil graag weten of en wanneer we onze woning weer in mogen." Wil hij eigenlijk wel terug? "Ik weet het niet. Maar aan de andere kant: waar moeten we anders naartoe? Ik hoop dat de hulpverleningsdiensten ons gaan helpen. Gelukkig hebben wij een huurwoning. Er wonen in de Antillenflat ook genoeg mensen met een koopwoning. Nou, met deze mensen leef ik nog veel meer mee."