GRIP 3 Galerij ingestort (Antillenflat) Antillenweg - Leeuwarden 23-05-2011

Auteur Topic: GRIP 3 Galerij ingestort (Antillenflat) Antillenweg - Leeuwarden 23-05-2011  (gelezen 39866 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
http://www.youtube.com/watch?v=ISSgwUqK640#ws
Geüpload door thoyas op 23 mei 2011

LEEUWARDEN - Op de Antillenweg is omstreeks 12 : 30 uur een deel van de galerij van de Antillenflat ingestort.

Een betonplaat van vijf meter breed viel vanaf de vijfde verdieping omlaag en nam de onderliggende platen over alle verdiepingen mee naar beneden. Er ontstond een grote ravage maar er raakte als door een wonder niemand gewond. Er was even sprake van een gaslek maar dit bleek niet zo te zijn. De massaal uitgerukte hulpverlening schaalde het incident op naar Grip 3.

Het brandweerkorps van Marssum verleende assistentie aan de met vijf auto's uitgerukte brandweer van Leeuwarden terwijl de korpsen van Drachten en Sneek met een Commando Overleg Haakarmbak en een verbindings/commandowagen ter plekke kwamen. Ook stond er een ambulance ter plaatse uit voorzorg.

Met een hoogwerker werd de flat geinspecteerd en loshangende delen verwijderd. Daarna werd door de brandweer de hele flat geevacueerd. Honderzestig bewoners werden opgevangen in het naastgelegen Friesland College. Zij mogen voorlopig niet terug naar hun woningen.

De oorzaak van de instorting is nog onbekend. "Betonrot" was een veel gehoorde opmerking onder de toeschouwers maar nader onderzoek zal dit uit moeten wijzen.

Tegen de avond is er een begin gemaakt met het evacueren van de huisdieren uit de flat. Hiervoor werd de hoogwerker ingezet. De omgeving van de flat is inmiddels met dranghekken hermetisch afgesloten. Beveiligingsbedrijf Schaaf bewaakt het vijfenveertig jaar oude gebouw de komende dagen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Wat ik opvallend aan de foto's, die je hier en op andere plaatsen ziet, vind is het feit dat je nergens betonijzer ziet wat uitsteekt.
Nu ben ik geen bouwkundige, maar ik heb altijd begrepen dat beton vanzichzelf geen stevigheid heeft, maar dit er in gebracht wordt door betonijzer.
Op de breukvlakken zi je nergens stukken betonijzer uitsteken.

Is dit gebruikelijk bij dit soort galerijen, dat de verbinding galerij/woontoren niet van bewapeningsijzer zijn voorzien, of hebben we hier een mogelijke oorzaak in beeld?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Wat ik opvallend aan de foto's, die je hier en op andere plaatsen ziet, vind is het feit dat je nergens betonijzer ziet wat uitsteekt.
Nu ben ik geen bouwkundige, maar ik heb altijd begrepen dat beton vanzichzelf geen stevigheid heeft, maar dit er in gebracht wordt door betonijzer.
Op de breukvlakken zi je nergens stukken betonijzer uitsteken.

Is dit gebruikelijk bij dit soort galerijen, dat de verbinding galerij/woontoren niet van bewapeningsijzer zijn voorzien, of hebben we hier een mogelijke oorzaak in beeld?

In principe niet, als het aan het begin tegen die kracht kan, kan het er daarna nog tegen. gewapend beton is echter wel een must op deze plekken, het zou dus wel kunnen dat er carbonatatie optreed, door bijvoorbeeld het veelvuldig strooien van zout over het beton, de bewapening gaat dan roesten en dat kan grote gevolgen hebben. maar dat is natuurlijk speculaas.

Het kan haast niet zo zijn dat jaren terug die fout gemaakt is en dat hij nu in elkaar zakt omdat er geen bewapening in zit.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Bewenners flat noch net werom
It is noch mar de fraach oft de 160 bewenners fan de Antillenflat yn Ljouwert op koarte termyn werom kinne nei harren wenning. Net earder as tongersdei komt der mear dúdlikheid oer de oarsaak fan it delstoarten fan in part fan de galerij fan de flat. Dat is tiisdei dúdlik wurden op in parsekonferinsje fan de gemeente.
Mooglik wurdt der woansdei wat guod lykas klean en medisinen út de wenningen helle.
Minsken dy't harren wente nei it ûngelok ferkeapje wolle, kinne terjochte by wenningkorporaasje WoonFriesland. Dy sil de wenning werom keapje. Neist it ûndersyk by de Antillenflat sels, is it ek ferstannich om grutskalich technysk ûndersyk te dwaan by flatgebouwen mei deselde konstruksje as de Antillenflat út deselde perioade, dat seit de arsjitekt.
http://www.omropfryslan.nl/80593/Bewenners-flat-noch-net-werom.aspx

Het is nog maar de vraag of de 160 bewoners van de Antillenflat in Leeuwarden op korte termijn naar hun woning kunnen terugkeren. Niet eerder als donderdag komt er meer duidelijkheid over de oorzaak van het neerstorten van een deel van de galerij van de flat. Dat is dinsdag duidelijk geworden op een persconferentie van de gemeente. Mogelijk wordt er wat goederen als kleding en medicijnen uit de woning gehaald. Mensen die na het ongeluk de woning verkopen willen, kunnen terecht bij de woningcorporatie WoonFriesland. Die zal de woning weer kopen. Naast het onderzoek bij de Antillenflat zelf, is het ook verstandig om grootschalig onderzoek te doen bij flatgebouwen met dezelfde constructies als de Antillenflat uit dezelfde periode. Dat zei de architect.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Röntgenfoto's van Antillenflat

http://www.deweekkrant.nl/artikel/2011/mei/24/r_ouml_ntgenfoto_s_van_antillenflat
dé Weekkrant Fryslân
24 mei 2011  

LEEUWARDEN - Van de Antillenflat in Leeuwarden zijn röntgenfoto's gemaakt. Op deze manier wordt de bouwkundige constructie van de Antillenflat onderzocht.

Foto: Anton Kappers

Op dit moment is er een informatiebijeenkomst gaande in het WTC Hotel in Leeuwarden. De bewoners worden daar geïnformeerd over de laatste stand van zaken. Ingenieursbureau Econstruct presenteert daar ook de eerste resultaten van de röntgenfoto's.

Uit voorzorg is maandag het werk aan de fiets- en voetgangerstunnel naast de Antillenflat stilgelegd. De 160 bewoners van de Antillenflat hebben de nacht bij familie, vrienden of in een hotel doorgebracht.

Diverse bewoners hebben inmiddels hun twijfels geuit over de veiligheid van de Antillenflat. Wegwerkzaamheden zouden volgens bewoner Patrick vaak te voelen zijn geweest in de flat. "De flat stond soms letterlijk te schudden."
Samen sterk in de hulpverlening!


PatBui

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
het is geen bewapening (losse flodders? ;) ) maar gewoon wapening.
In die tijd werd het minder toegepast als nu + de dekking (het laagje beton tussen de wapeningsstaaf en de buitenlucht) was toen zeker minder als nu.
In deze galerijen zit wel wapening (anders zie je die bruine resten niet in het beton ;) ), maar zo op het zicht eigenlijk wel erg marginaal en het is gewoon finaal afgebroken op het breukvlak galerij/vloer van de woning.  Zal vast ook een punt zijn wat in het onderzoek wordt meegenomen. Al met al kan dit best nog wat gevolgen hebben voor galerijwoning nederland (zeker als ze ook het bouwsysteem hierin meenemen).


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Dank voor de correctie, ik heb altijd gedancht dat het idd bewapening was, dus dit incident heeft zelfs een educatief moment voor mij opgeleverd O0

Wat de bruine verkleuring betreft, in een ander forum zag ik dat ze het over pur schuim hadden, welke ter isolatie zou zijn gebruikt.

Als ik andere incidenten terug haal, dan zie ik daar heel vaak nog resten van het beton aan een stuk ijzer hangen, en hier is het echt recht afgebroken/gescheurd of hoe we het ook willen noemen.
Hopelijk wordt er goed gekeken naar de oorzaak en zullen galerijen die op dezelfde manier aan een flat gehangen zijn ook onderzocht worden.


Rem112Almere

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 320
  • www.hv-almere.nl
...
Wat de bruine verkleuring betreft, in een ander forum zag ik dat ze het over pur schuim hadden, welke ter isolatie zou zijn gebruikt.
...

Waarom zou er op die plek PUR schuin aangebracht moeten worden?? Het heeft daar geen enkele nut. De verkleuring is gewoon roest.


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Werd aangegeven om de koude-brug te voorkomen.
Maar ik ben ook maar een leek, dus kan voor hetzelfde wel wapeningsijzer zijn.


PatBui

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
mmm nou is het pand ouder dan ikzelf maar in die tijd kende men niet eens de term koudebrug. Dus zou me erg verbazen maar goed misschien was dit een en proefproject. Of het zou achteraf (bij een renovatie/groot onderhoud) aangebracht moeten zijn, omdat we het begrip koudebrug wel al een jaar of 20/30 kennen. Echter blijf ik toch ech van mening dat dat bruin spul de wapening is (incl roest).

Tegenwoordig lossen ze dat wel op door isolatie (vaak een zgn Isokorf PSblok waar wapening doorheen loopt.)