GRIP 3 Galerij ingestort (Antillenflat) Antillenweg - Leeuwarden 23-05-2011

Auteur Topic: GRIP 3 Galerij ingestort (Antillenflat) Antillenweg - Leeuwarden 23-05-2011  (gelezen 40337 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

AnneJan

• Senior gebruiker
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Veelgestelde vragen instorting gallerij Antillenstraat

http://www.leeuwarden.nl/artikel/2011/veelgestelde-vragen-instorting-gallerij-antillenstraat

Onderstaand treft u de veelgestelde vragen over de instorting van de gallerij op de Antillenstraat.

(...)
Telefoonnummer
Heeft u andere vragen over de instorting van de galerij op de Antillenstraat, dan kunt u contact opnemen met het telefoonnummer dat beschikbaar is gesteld: 058 233 40 40

Aanvulling van Gemeente Leeuwarden
http://www.leeuwarden.nl/artikel/2011/veelgestelde-vragen-instorting-galerij-antillenweg

(...)
Wat gaat er verder gebeuren?
Op dinsdag 24 mei om 11.00 uur is er een informatiebijeenkomst in het WTC hotel aan de Heliconweg 52. Daar bent u als bewoner van harte welkom.

(...)
Er woont een familielid in de flat aan de Antillenweg. Waar is dit familielid?
Nog niet iedereen heeft zich gemeld of geregistreerd. We hopen dinsdag een compleet overzicht te hebben. De meeste mensen zijn ondergebracht bij familie, vrienden of ze verblijven in het WTC Hotel.

(...)
Kan ik mijn spullen ook ophalen?
U kunt niet terug in uw woning om spullen op te halen.

Wat is er geregeld voor huisdieren?
Alle huisdieren zijn uit de woningen gehaald. Ze zijn overgebracht naar Dierenopvang De Wissel.

Hoe laat gaat de bus naar het hotel?
Tussen 19.30 en 20.00 uur staan bussen klaar bij het Friesland College voor hotelovernachtingen.

Om hoeveel woningen gaat het?
Het gaat om ongeveer 100 woningen.

Om hoeveel mensen gaat het?
Het gaat om ongeveer 160 mensen die niet in hun woning kunnen komen.

Wat is de oorzaak?
Het onderzoek is al gestart.

Zijn mijn bezittingen veilig?
De flat wordt de dag en de nacht bewaakt.

Waar kan ik mijn schade melden?
Voor schade kunt u 24 uur per dag contact opnemen met het telefoonnummer: 0570 783460

Waarom zijn de heiwerkzaamheden aan de fiets-en voetgangerstunnel Julianalaan stilgelegd?
De werkzaamheden zijn uit voorzorg stilgelegd.
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Excuses van VVD-raadslid Van Ulzen over tweet Antillenflat

(tekst: twitter)

gjvu Gert-Jaap van Ulzen
De tweet van vanmiddag was niet bijster handig, waarvoor oprechte excuses. Ik wens de bewoners alle sterkte toe
.

Antillenflat deels ingestort - VVD-raadslid verwijdert tweet

+++++++++++++++++

(tekst: via Twitter)

anneloosje Annelies Visser

Flat om de hoek dreigt in te storten. Deel is al naar beneden gekomen, mensen worden geëvacueerd

(tekst: reactie van Johanna Welfing op inmiddels verwijderde tweet van VVD-raadslid Gert Jaap van Ulzen)

WelfJo Johanna Welfing
RT @gjvu: Tja, of dit nou de oplossing is om op elkaar schietende Antillianen af te komen ... #Antillenflat #058 #fouteopmerking Gert Jaap!
Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
'Antillenflat schudde wel vaker'

http://www.deweekkrant.nl/artikel/2011/mei/23/_antillenflat_schudde_wel_vaker_165

dé Weekkrant Fryslân
23 mei 2011

Door Paula Westra

LEEUWARDEN - De Leeuwarder Patrick is verslagen. Sinds de Antillenflat in Leeuwarden maandag aan het begin van de middag gedeeltelijk instortte, mag hij zijn woning niet meer in. Zijn cavia werd na ruim acht uur eindelijk door de brandweer gered.

Bij de veiligheid van de Antillenflat in Leeuwarden had Patrickal langer zijn twijfels. "Bewoners klaagden over het achterstallige onderhoud. We vroegen ons allemaal af wanneer het hekwerk nou eens vervangen zou worden", laat Patrick weten. Sinds februari van dit jaar woont hij met zijn vriendin in een flatwoning van de Antillenflat. De flat stond volgens hem letterlijk wel eens te 'schudden'. "Als er een helikopter over vloog, kon je dat bij ons in de flat voelen. Ze zijn hier ook al lang bezig met de weg, om een fietstunnel aan te leggen. Nou, dat merkte je ook wel hoor."

Kabaal
Dat zijn vermoedens juist waren, werd maandag bevestigd. Even na twaalf uur kwam een gedeelte van de galerij naar beneden. Patrick sliep nog toen het gebeurde. "Ik dacht in eerste instantie dat mijn vriendin een kast liet omvallen. Maar toen kwam pas het echte kabaal. Oorverdovend!"

Paniek
Toen de twee buiten gingen kijken, was er paniek alom. "Iedereen was in rep en roer. Mensen wisten niet hoe snel ze naar buiten moesten gaan. Ik was nog best kalm, maar mijn vriendin wilde ook meteen weg. We zijn toen maar naar beneden gegaan. Voor hetzelfde geld stort de hele boel in."

Onderdak
Sindsdien is Patrick niet meer naar binnen geweest. "Dat mag niet van de brandweer. We krijgen vannacht onderdak in het WTC Expo in Leeuwarden. Hoe lang het gaat duren, kunnen ze niet vertellen. Misschien kunnen we morgen wel weer terug, maar het kan ook wel een week duren. Kleren en eten kunnen we niet uit onze woning halen. Wat moeten we nou?", vraagt hij zich af.

Fiets
Zijn fiets mocht Patrick niet meenemen. Deze staat onder aan de flat gestald. "Niet eens in de buurt van waar het puin ligt. Ik heb zelfs de brandweer mijn fietssleutel gegeven, want ik wil dat ding hebben. Ik kan toch niet alles lopend doen? De brandweer wilde mijn fiets niet voor me pakken. Dat vind ik wel wat vreemd."

Cavia
Even na half 9 maandagavond kreeg Patrick zijn cavia van de brandweer overhandigd. "Over de cavia zat ik misschien nog wel het meeste in. Het dier heeft de hele dag daar gezeten. Ik wilde zelf al naar binnen om hem op te halen, maar volgens de brandweer pleegde ik dan een misdrijf."

Bijeenkomst
De Leeuwarder hoopt dinsdagochtend meer te horen tijdens de informatiebijeenkomst in het WTC Expo, die om 11.00 uur plaatsvindt. "Ik wil graag weten of en wanneer we onze woning weer in mogen." Wil hij eigenlijk wel terug? "Ik weet het niet. Maar aan de andere kant: waar moeten we anders naartoe? Ik hoop dat de hulpverleningsdiensten ons gaan helpen. Gelukkig hebben wij een huurwoning. Er wonen in de Antillenflat ook genoeg mensen met een koopwoning. Nou, met deze mensen leef ik nog veel meer mee."

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum

ABeens

• Senior gebruiker
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Volgens mij mogen de stratenmakers van geluk spreken. Als ik goed op de beelden van het nieuws heb gekeken zie ik rechts naast de ingestorte galarijen ook stapels stoeptegels wat duidt naar mijn mening stratenmakerswerk. (voorzichtige speculaasmode)

Arend

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
http://www.youtube.com/watch?v=0rSmYyWu2u0#ws
Geüpload door LeeuwarderCourant op 23 mei 2011

http://www.youtube.com/watch?v=Mm2vKEkn3OE#ws
Geüpload door LeeuwarderCourant op 23 mei 2011
Bewoners van vijftig adressen in de Antillenflat, waarvan een deel van de galerij is ingestort, zijn geëvacueerd. Zij worden opgevangen in het nabijgelegen Friesland College. Voor deze groep wordt opvang geregeld in Leeuwarder hotels.

112drew

• Junior gebruiker
  • **
Hier een aantal foto's die ik heb geschoten.

Mooie foto's Collega! tot straks!

Volgens mij mogen de stratenmakers van geluk spreken. Als ik goed op de beelden van het nieuws heb gekeken zie ik naast de ingestorte galarijen ook stapels stoeptegels wat duidt naar mijn mening stratenmakerswerk. (voorzichtige speculaasmode)

Arend

Heb met de stratenmakers gesproken en moest hun echter nog wel allemaal bezinken

Tevens was de hulpverlening was volgens OVD Leeuwarden zeer geslaagd

112drew

• Junior gebruiker
  • **
ik ben net thuis Laatste brandweer wagen is om half 2 weg gegaan

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Technysk ûndersyk Antillenflat
Om achter de oarsaak te kommen fan it delstoarten fan in part fan de galerij fan de Antillenflat yn Ljouwert, wurdt der tiisdeitemoarn technysk ûndersyk dien. De útkomsten fan dat ûndersyk moatte in antwurd jaan op de fraach at de bewenners yn de rin fan de dei wer yn harren hûs meie.
De 160 bewenners hawwe moandeitenacht by famylje, freonen of yn it WTC Hotel slept. Minsken mei fragen kinne noch altyd terjochte op it ynformaasjenûmer 058-2334040.
http://www.omropfryslan.nl/80581/Technysk-undersyk-Antillenflat.aspx

Om achter de oorzaak te komen van het instorten van een deel van de galerij van de Antillenflat in Leeuwarden wordt er dinsdagmorgen technisch onderzoek gedaan. De uitkomsten van dat onderzoek moeten antwoord geven op de vraag of bewoners in de loop van de dag weer naar hun huis mogen. De 160 bewonders hebben maandagnacht bij familie, vrienden of in het WTC hotel geslapen. Mensen met vragen kunnen altijd terecht op het informatienummer 058-2334040