GRIP 3 Galerij ingestort (Antillenflat) Antillenweg - Leeuwarden 23-05-2011

Auteur Topic: GRIP 3 Galerij ingestort (Antillenflat) Antillenweg - Leeuwarden 23-05-2011  (gelezen 40266 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Bewenners flat even werom
Bewenners fan de Antillenflat yn Ljouwert meie woansdei guod út harren wenningen helje. De bewenners wurde by toerbeurt mei heechwurkers nei harren wenningen brocht. Se kinne dan gau wat guod lykas klean, bankpaskes of medisinen pakke, sadat se harren de kommende dagen rêde kinne.
It is noch net dúdlik wannear't de bewenners werom meie nei harren flat.
http://www.omropfryslan.nl/Mear_Nijs_80618.aspx?R=A223890

Bewoners van de Antillenflat in Leeuwarden mogen woensdag spullen uit hun woning halen. De bewoners worden bij toerbeurt met hoogwerkers naar hun woningen gebracht. Ze kunnen dan snel wat spullen als kleding, bankpasjes of medicijnen pakken, zodat ze zich de komende dagen redden kunnen. Het is nog niet duidelijk wanneer de bewoners weer terug mogen naar hun flat.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Als ik andere incidenten terug haal, dan zie ik daar heel vaak nog resten van het beton aan een stuk ijzer hangen, en hier is het echt recht afgebroken/gescheurd of hoe we het ook willen noemen.

Incidenten die jij bekenen hebt zullen waarschijnlijk allemaal veroorzaakt worden door buitenpandelijke krachten, bijvoorbeeld een explosie of een aardbeving, of iets in die trant.

Beton is heel slecht tegen aardbevingen. daarom zul je daar zien dat het beton scheurt en weg zakt en de bewapening kapot gescheurd word waardoor het een stuk blijft hangen. bij een aardbeving is het idiale huis dus van staal. alleen kan dat natuurlijk niet in andere omstandigheden.

Alles lijkt er dus ook op dat de bewapening het heeft begeven en het beton heeft meegenomen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Dokterswacht

• fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
Duidelijk verhaal. Zo zie je maar dat je niet alleen op beeldmateriaal af kunt gaan ;)
Hopelijk is de oorzaak snel bekend.

Lifequard Texel

• EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • Leeuwarden
LEEUWARDEN - De Antillenflat in Leeuwarden lijkt opgegeven. De bewoners keren niet terug in hun woningen.

De flat wordt hoogstwaarschijnlijk gesloopt. Verschillende bronnen bevestigen dat de flat niet meer te redden is. De bouwkundige staat is te slecht en herstel veel te duur.

Wethouder Henk Deinum wilde vanmorgen tijdens een bijeenkomst met de bewoners van de flat, waarvan maandagmiddag een deel van de galerij naar beneden stortte, zo ver nog niet gaan. Op een vraag van bewoners of ze snel naar huis kunnen, stelde Deinum dat hij wat dat betreft ,,niet optimistisch'' is.

bron: http://www.lc.nl/friesland/regio/article13614763.ece/Antillenflat-Leeuwarden-lijkt-opgegeven
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot

112drew

• Junior gebruiker
  • **
Wat betreft die LC Bericht is ver komen onzin! #digitale sloop werk!

Verder heeft een voorbijganger mij verteld toen hij in 1965 mee hielp dat dit allemaal maar even snel moest! Was verder wel bewapening aanwezig... Althans stak een halve meter uit de muur en moest de galerij nog gestort worden... Ook via een video gezien dat een man aangaf dat er altijd water stond? dus lekkage/regenwater? ik bevestig dat er vaak water stond! Aangezien boven in aan het einde een vaste klant van de pizzeria woont waar ik altijd moest bezorgen. En Donderdag morgen om 11 worden de uitslagen van de testen bekent gemaakt! Vanuit daar beslissen ze of de flat plat gaat of niet! of hij nog bewoonbare is of niet.

DaMook

• Senior gebruiker
  • BHV'er
Het slopen bericht durf ik te betwijfelen. Wat ik me wel voor kan stellen is dat de rest van de gallerijen verstevigd oid moeten worden voor men er weer in mag.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)

Scaniafan

• Senior gebruiker
  • HV geïnteresseerde
Citaat
Bewoners Antillenflat maanden weg van huis
Uitgegeven: 26 mei 2011 11:53
Laatst gewijzigd: 26 mei 2011 12:13

LEEUWARDEN - De 160 bewoners van de Antillenflat in Leeuwarden, waar maandag een deel van de galerij over vijf verdiepingen instortte, kunnen nog zeker enkele maanden niet terugkeren naar hun woning. Dat heeft de gemeente Leeuwarden donderdag bekendgemaakt.

De galerij vertoont volgens onderzoekers ''onvoorspelbaar gedrag''. Het wooncomplex wordt daarom niet als veilig beschouwd.

De bewoners krijgen, als ze dat willen, van de corporatie WoonFriesland vervangende woonruimte aangeboden en een bedrag van 2500 euro voor herinrichting. Dat geldt ook voor de bewoners die een koopwoning hebben.

Oorzaak
Over de exacte oorzaak van het instorten van de bovenste galerij, die daarna de onderliggende galerijen meesleurde, is nog niets bekend. Volgens de gemeente Leeuwarden kan het nog wel even duren voordat is vastgesteld wat er precies is gebeurd.

De flat telt vijf woonlagen op tien verdiepingen en is deels eigendom van de woningbouwcorporatie WoonFriesland en deels in particulier bezit. Het complex is 45 jaar oud.

© ANP  

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2524716/bewoners-antillenflat-maanden-weg-van-huis.html
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)

Tijgernest

• Senior gebruiker
Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2524716/bewoners-antillenflat-maanden-weg-van-huis.html

Ik mag hopen dat alle mensen bij hun evacuatie ook hun huisdieren hebben meegenomen?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter

JackM

• HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
Ik mag hopen dat alle mensen bij hun evacuatie ook hun huisdieren hebben meegenomen?
Als je het topic had doorgelezen heb je kunnen zien dat brandweerlui op aanwijzing van de bewoners de woningen zijn afgegaan om huisdieren te halen.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.

Dokterswacht

• fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
Hoe zouden ze dat met een tropisch aquarium doen, daar kan best voor een fortuin aan vis in zitten, en die neem je bij een evacuatie niet zomaar even mee.

Geen idee of het hier speelt, maar ondenkbaar is het niet. De meeste andere dieren kun je wel meenemen, maar een bak vissen.....
Wordt schade aan zoiets door een verzekeraar gedekt??