Richtlijnen over het gebruik soorten lint bij incident door hulpverleners

Auteur Topic: Richtlijnen over het gebruik soorten lint bij incident door hulpverleners  (gelezen 24906 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

TheBeast

• Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • BHV
valt de 'verboden toegang asbest werkzaamheden' hier dan ook onder? na b.v. een brand?

zie 112nederland.nl  

erdebee

• EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
    • Erdebees website
Deze kom je ook nog wel eens tegen als het gaat om asbest:

DennisVenemaFotografie

• Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
valt de 'verboden toegang asbest werkzaamheden' hier dan ook onder? na b.v. een brand?

zie 112nederland.nl  

Denk dat dit meer iets is wat door de brandweer wordt neergehangen NA de brand of tijdens het nablussen. Mijn vermoeden is dat dit gewoon een waarschuwing is, aangezien er op de locatie WEL mensen onderdoor liepen etc.
DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl

Siebert

• Forum gebruiker
Landelijk zijn er afspraken over de te gebruiken soorten afzetlint door de brandweer. Deze zijn verwerkt in het branchevoorschrift standaardbepakking TS en HV.
Deze geeft aan:
-rood/wit afzetlint t.b.v. algemene veiligheid
-rood/geel met opdruk "gevaarlijk gebied niet betreden"
-oranje met opdruk "stop" en gevaarsymbolen

In onze regio is de betekenis als volgt:
Rood/wit is in feite de publieksafzetting om te zorgen dat de hulpverleners voldoende werkruimte hebben.
Rood/geel is bedoeld om een gebied aan te geven waar sprake is van een bijzonder gevaar. Dit kan bijvoorbeeld instortingsgevaar zijn. Het is voor iedereen, dus ook voor de hulpverleners, verboden om dit lint te passeren, tenzij de hoogst leidinggevende ter plaatse toestemming geeft. Belangrijk is wel om dit ter plaatse goed te communiceren.
Oranje is bedoeld om een met een gevaarlijke stof besmette locatie te markeren (dit kan dus ook asbest zijn). Alleen met de juiste beschermingsmiddelen (ademlucht, chemiepak of gaspak) mag dit lint worden gepasseerd. Het kan tevens gebruikt worden als bovenwindse opstellijn.

Probleem is echter vaak, zoals hierboven ook al aangegeven, dat niet iedereen even nauwkeurig omspringt met het toepassen van de juiste linten. En dan verliest het zijn speciale betekenis, denken mensen dat ze alle linten wel mogen passeren....en vul de rest maar in...

groet Siebert

HTI

• Forum gebruiker
  • Medewerker O&O en Bevelvoerder
...
Probleem is echter vaak, zoals hierboven ook al aangegeven, dat niet iedereen even nauwkeurig omspringt met het toepassen van de juiste linten. En dan verliest het zijn speciale betekenis, denken mensen dat ze alle linten wel mogen passeren....en vul de rest maar in...

Dit is nu precies de reden waarom ik de discussie wilde opstarten.

Ik zie vaak willekeurige linten gespannen worden om gebieden af te zetten, waarbij geen rekening wordt gehouden met de betekenis van de linten. Onbewust worden hierdoor grote risico's veroorzaakt waarbij in het ergste geval dodelijke slachtoffers kunnen vallen.

Keerzijde van afzetlinten is de menselijke drang om juist die gebieden te betreden die je niet mag betreden omdat het zo spannend is. Indien een gebied met een zwart/geel of rood/geel lint is afgezet, zou je eigenlijk hekken van 3 meter neer moeten zetten. Je maakt het met een lintje natuurlijk heel aantrekkelijk voor sommige mensen om er even onderdoor te wandelen.

In ons korps worden regelmatig presentaties gehouden tijdens oefenavonden. In sommige presentaties komt het afzetten van gebieden ook aan bod, waarbij de 3 linten weer worden besproken. Ik heb het gevoel dat je hierdoor onbewust leert wat de betekenis van de linten is en je ze hierdoor ook bewuster gaat toepassen.
Alles komt goed!

Nick

• Senior gebruiker
Landelijk zijn er afspraken over de te gebruiken soorten afzetlint door de brandweer. Deze zijn verwerkt in het branchevoorschrift standaardbepakking TS en HV.
Deze geeft aan:
-rood/wit afzetlint t.b.v. algemene veiligheid
-rood/geel met opdruk "gevaarlijk gebied niet betreden"
-oranje met opdruk "stop" en gevaarsymbolen

In onze regio is de betekenis als volgt:
Rood/wit is in feite de publieksafzetting om te zorgen dat de hulpverleners voldoende werkruimte hebben.
Rood/geel is bedoeld om een gebied aan te geven waar sprake is van een bijzonder gevaar. Dit kan bijvoorbeeld instortingsgevaar zijn. Het is voor iedereen, dus ook voor de hulpverleners, verboden om dit lint te passeren, tenzij de hoogst leidinggevende ter plaatse toestemming geeft. Belangrijk is wel om dit ter plaatse goed te communiceren.
Oranje is bedoeld om een met een gevaarlijke stof besmette locatie te markeren (dit kan dus ook asbest zijn). Alleen met de juiste beschermingsmiddelen (ademlucht, chemiepak of gaspak) mag dit lint worden gepasseerd. Het kan tevens gebruikt worden als bovenwindse opstellijn.

groet Siebert

In Brabant-Noord werkt dit (theoretisch gezien) hetzelfde. Eventueel met een extra te creëren buitenring voor de media. Rood/geel en oranje lint wordt door de brandweer aangeschaft en gebruikt.
Senior GGP / Oost-Brabant

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Procedure afzetlint

Achtergrondinformatie
Dit document is ontwikkeld door de afdeling Operationele Voorbereiding van de Brandweer Midden- en West-Brabant (CT). Het document is verder afgestemd met het landelijk netwerk Repressie en het netwerk Materieel van de NVBR.

Doelstelling
Doelstelling van dit document is het bevorderen van eenduidig gebruik van afzetlinten door operationele diensten in Nederland tijdens trainingen, oefeningen en operationele inzetten. Aan de hand van dit document kunnen de operationele diensten hun personeel informeren over soorten, betekenis en gebruik van afzetlinten.

Dit document is bestemd voor:
Brandweer
Politie
GHOR
Ambulancediensten
Journalisten in het bezit van de politieperskaart

http://www.nvbr.nl/algemene_onderdelen/bovenbalk/zoeken-0/zoeken/@7646/procedure_afzetlint/

Katje

• Ploegleider BHV en interne medische dienst, EHBO-er in de paardensport
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #17 Gepost op: 14 september 2011, 17:01:45
En hoe zit dat bij goedbedoelende leken? Als er op een festivalterrein een calamiteit is, wat dan ook, laat ik de BHV afzetten met roodwit lint. Negen van de tien keer zijn er geen externe hulpdiensten nodig en geef ik zelf einde incident en geef het gebied weer vrij. Ik hoop toch niet dat ik hiermee zwaar in overtreding ben ?

(EHBO)

• Forum gebruiker
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #18 Gepost op: 14 september 2011, 22:08:51
En hoe zit dat bij goedbedoelende leken? Als er op een festivalterrein een calamiteit is, wat dan ook, laat ik de BHV afzetten met roodwit lint. Negen van de tien keer zijn er geen externe hulpdiensten nodig en geef ik zelf einde incident en geef het gebied weer vrij. Ik hoop toch niet dat ik hiermee zwaar in overtreding ben ?

Natuurlijk mag je lint gebruiken zolang het maar op eigen terrein is. Het spreekt voor zich dat je niet over de eerste beste openbare weg een lint mag spannen, tenzij je natuurlijk toestemming heb van de politie dan is het een ander verhaal.
Met vriendelijke groet,  Jorrit  

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 14 september 2011, 23:07:35
er staat nergens dat je als burger geen rood wit lint mag spannen. Gebeurt vaak genoeg bij evenementen, scouting, aangeven van speelvelden enz enz... Als er nou Politie op zou staan vindt ik het een ander verhaal!