Leeftijd OvD

Auteur Topic: Leeftijd OvD  (gelezen 11578 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Firechief P

• Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Gepost op: 13 november 2004, 09:02:27
Het is misschien goed om een nieuwe threat op te starten over de leeftijd van de Officier van Dienst.

(Op ze worden ook steeds jonger is deze misschien niet op de goede plek)

Dat ik deze threat open is omdat ik zelf misschien ook in zo'n situatie zou kunnen komen. Ben nu bijna 19 en zit al in het tweede jaar van m'n HBO studie Integrale Veiligheid. Als ik alles goed doorloop ben ik in 2007 klaar en zou dan naar de officiersopleiding kunnen. dit houdt in dat ik dan ook met 23/24 officier zou kunnen zijn.

Ben daarom ook benieuwd hoe jullie als ervaren brandweermannen, maar ook als overige disciplines hier tegen aankijken.

alvast bedankt!!

Peter

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 13 november 2004, 11:33:26
ik denk niet dat het een probleem zou hoeven te zijn,met de huidige opleidingen zoals jij ze schetst is het inderdaad mogelijk om OVD te worden.

Wat je dan wel krijgt is dat er een OVD staat,die in zijn opleiding niet of nauwelijks vuur heeft gezien of een redschaar in de handen hebben gehad :-\

fireman77

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 13 november 2004, 11:54:28
Mijn mening is nog altijd dat een officier van dienst het traject zou moeten doorlopen van brandwacht tot en met een officier van dienst.

Zo weet een officier tenminste hoe een brandweerman/vrouw denkt en handelt. De brandweerwereld is en blijft een aparte wereld, met humor wat je moet begrijpen en de gedachtengang van een brandweerman/vrouw wat je moet begrijpen. Hoe het onderling er aan toe gaat als je bijvoorbeeld 24 uur per dag met een ploeg op de kazerne aanwezig bent. Dat vindt ik belangrijke dingen die iemand moet meemaken en ervaren.

Ook heeft hij/zij dan de ervaring met het blussen van branden, het werken met hulpverleningsmateriaal bij ongevallen en dergelijke. Het is het ideaalste traject wat een offcier in wording zou moeten doorlopen.

In principe is leeftijd natuurlijk niet belangrijk, maar als je dit traject zou doorlopen dan komt dit natuurlijk ook niet voor dat je zo jong al, als officier van dienst gaat functioneren.

Maar tegenwoordig is de opleiding nu eenmaal zo geregeld dat je in principe zonder brandweerervaring officier van dienst zou kunnen worden.

Wil niet zeggen dat je ook zonder brandweerervaring absoluut een goede officier zou kunnen worden.

Ik wens je veel succes.

firemanr

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 14 november 2004, 06:33:30
Ovd's die idd direct vanuit de schoolbanken OVD worden, komen idd praktijkervaring tekort. Bij ons hebben ze een tijd meegelopen met de andere ovd's, om praktijkervaring op te doen.
Dit heeft schijnbaar goed uitgepakt. ;)

112 Brabant.nl

• Senior gebruiker
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #4 Gepost op: 14 november 2004, 22:22:42
Dat ze OVD zijn is niet zo'n probleem, zoals in het andere topic vermeld vind ik dat zelfs wel mooi :). Ik ken echter korpsen waar deze 'broekies' als bevelvoerder mee uitrukken op het moment dat ze geen OVD-dienst hebben. Dan krijg je dus situaties dat er op een gegeven moment iemand die zelf nooit een brandend pand binnen is geweest tijdens een inzet gaat beoordelen of zijn mensen wel of niet dat brandende pand binnen gaan. Ik merk dat vooral daartegen veel geageerd wordt door de brandweerlieden.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 15 november 2004, 19:39:03
Dat ze OVD zijn is niet zo'n probleem, zoals in het andere topic vermeld vind ik dat zelfs wel mooi :). Ik ken echter korpsen waar deze 'broekies' als bevelvoerder mee uitrukken op het moment dat ze geen OVD-dienst hebben. Dan krijg je dus situaties dat er op een gegeven moment iemand die zelf nooit een brandend pand binnen is geweest tijdens een inzet gaat beoordelen of zijn mensen wel of niet dat brandende pand binnen gaan. Ik merk dat vooral daartegen veel geageerd wordt door de brandweerlieden.
tsja,dat is en blijft altijd moeilijk.Het mooiste zou zijn als een OVD zo af en toe achterin zou kruipen om op die manier wat ervaring op te doen.
Ik weet wel van een OVD in Zeist die bewust een 12uursdienst heeft meegedraait,dus die bij de dienstdoende ploeg is gebleven.En daardoor het wel en wee van een ploeg heeft meegemaakt.
Dus ik moet zeggen dat er veel OVD,s moeite doen om op 1 lijn met de uitrukploegen te komen ;)

112 Brabant.nl

• Senior gebruiker
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #6 Gepost op: 15 november 2004, 19:49:19

Het mooiste zou zijn als een OVD zo af en toe achterin zou kruipen om op die manier wat ervaring op te doen.

Een beetje een donkere foto (door mijzelf gemaakt) maar de jongeman hier midden op de foto's is de nieuwbakken ondercommandant (en OVD) van de brandweer Son en Breugel. Als hij geen OVD-dienst heeft rukt hij ook me uit. Is hij als eerste bevelvoerder aanwezig gaat hij als bevelvoerder mee. Maar als er al een OBM of BM is dan stapt ie gewoon achterin. En ja, als er dan geschrobt moet worden :D. Vind het wel gaaf om te zien. Voor mij tot nog toe de enige keer dat ik een brandweerofficier echt heb zien schrobben :D.

Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 15 november 2004, 19:53:12

Een beetje een donkere foto (door mijzelf gemaakt) maar de jongeman hier midden op de foto's is de nieuwbakken ondercommandant (en OVD) van de brandweer Son en Breugel. Als hij geen OVD-dienst heeft rukt hij ook me uit. Is hij als eerste bevelvoerder aanwezig gaat hij als bevelvoerder mee. Maar als er al een OBM of BM is dan stapt ie gewoon achterin. En ja, als er dan geschrobt moet worden :D. Vind het wel gaaf om te zien. Voor mij tot nog toe de enige keer dat ik een brandweerofficier echt heb zien schrobben :D.

en zo bedoel ik het ;)

firemanr

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 15 november 2004, 20:27:30

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=5199.msg118218#msg118218

;)

Firechief P

• Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #9 Gepost op: 15 november 2004, 20:43:35
Bedankt voor de eerste reactie jongens.

Ik denk idd ook dat het heel belangrijk is om ervaring te hebben om zo bepaalde inschattingen te kunnen maken. En ervaring doe je nu eenmaal niet op uit een boekje...

Ga gerust door met de discussie ik lees aandachtig mee!!

;)