Mijn mening is nog altijd dat een officier van dienst het traject zou moeten doorlopen van brandwacht tot en met een officier van dienst.
Zo weet een officier tenminste hoe een brandweerman/vrouw denkt en handelt. De brandweerwereld is en blijft een aparte wereld, met humor wat je moet begrijpen en de gedachtengang van een brandweerman/vrouw wat je moet begrijpen. Hoe het onderling er aan toe gaat als je bijvoorbeeld 24 uur per dag met een ploeg op de kazerne aanwezig bent. Dat vindt ik belangrijke dingen die iemand moet meemaken en ervaren.
Ook heeft hij/zij dan de ervaring met het blussen van branden, het werken met hulpverleningsmateriaal bij ongevallen en dergelijke. Het is het ideaalste traject wat een offcier in wording zou moeten doorlopen.
In principe is leeftijd natuurlijk niet belangrijk, maar als je dit traject zou doorlopen dan komt dit natuurlijk ook niet voor dat je zo jong al, als officier van dienst gaat functioneren.
Maar tegenwoordig is de opleiding nu eenmaal zo geregeld dat je in principe zonder brandweerervaring officier van dienst zou kunnen worden.
Wil niet zeggen dat je ook zonder brandweerervaring absoluut een goede officier zou kunnen worden.
Ik wens je veel succes.