Gebruik van AMPDS / Pro QA bij meldkamer ambulance

Auteur Topic: Gebruik van AMPDS / Pro QA bij meldkamer ambulance  (gelezen 50835 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #110 Gepost op: 16 september 2015, 11:53:26
Citaat van: Oma link=msg=1372886 date=1442396507
Als ik ambulanceverpleegkundige was zou ik dat soort slijmballen die de MMA ondersteunen niet zo waarderen. Gelukkig ben ik geen ambulanceverpleegkundige, ik waardeer dat volk totaal niet maar waardeer de goede ambulanceverpleegkundigen en verpleegkundig specialisten centralisten die nog steeds ondanks al het interne geouwehoer en het slepende CAO conflict iedere dag weer met passie hun werk doen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #111 Gepost op: 12 februari 2016, 08:28:02
Op 11-2 was het 112 dag. Ambulancedienst Hollands Midden informeerde het publiek:

RAV Hollands Midden @ambulancehm
a. 112 dag: als u in nood bent, gaan we u helpen. Onze centralist neemt dan de leiding en gaat u enkele zeer belangrijke vragen stellen:
1. wat is het adres van het noodgeval?
2. wat is het telefoonnummer waarop ik u kan terugbellen?
3. vertel me precies wat er gebeurd is
4. bent u nu bij de patient?
5. hoe oud is de patient?
6. is hij/zij wakker?
7. ademt hij/zij?
We leggen hierna uit waarom deze vragen
1. het adres is het allerbelangrijkst!  Als de lijn wordt verbroken kunnen we in ieder geval hulp naar het adres sturen.
2. als de lijn wordt verbroken gaan we u terugbellen. Daarom willen we dat nummer zo snel mogelijk veiligstellen!
3. u bent onze ogen, oren en neus. Daarom vragen we u nu om te vertellen wat er is gebeurd. Dit bepaalt de vervolgvragen die we stellen
4. als het nodig is gaan we u instructies geven om de patient te helpen. Dan moeten we wél weten of u bij de patient bent (of er langs reed)
5. de leeftijd is bepalend voor veel ziektebeelden en instructies dus willen we die snel weten.
6. als iemand niet wakker is (niet reageert) dan is dat vaak een ernstig signaal en dat willen we dus snel weten
7. we willen weten of de patient ademt want als dat niet het geval is gaan we u reanimatie instructies geven. Dat kan een leven redden!
De MKA centralist kan streng overkomen maar doet dat omdat we snel de leiding willen nemen zodat we u snel en het beste kunnen helpen.
het is héél belangrijk dat u de centralist de leiding geeft en de vragen die hij/zij stelt beantwoord en de instructies opvolgt.

Hieronder vindt u de vragenlijst zoals de 112 centralist ambulancezorg gebruikt:
#112 #dmvda #EENA pic.twitter.com/gHju0fg43n


De film waarin een nagespeelde melding duidelijk maakt hoe onze 112 meldkamer centralist werkt:
! No longer available

Dit zijn de protocollen die we gebruiken om u zo goed mogelijk te helpen:
#112 #EENA #dmvda pic.twitter.com/1qoSx1VPRh
 
Dit is het protocol wat we gebruiken bij een melding van een verkeersongeval
#112 #EENA #dmvda pic.twitter.com/E9gPoQRIVk


En zo helpen wij u een leven te redden als we u door de telefoon instructie geven om te reanimeren
#112 #EENA #dmvda pic.twitter.com/KGoElfblHQ

 


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #112 Gepost op: 23 mei 2016, 08:07:51
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=93112.0

Citaat van: Defender link=msg=1425433 date=1463953453
Leuk en interessant om te lezen hoe het bij jullie geregeld is. Ik ben groot voorstander om veel meer van elkaar te leren. Helaas zitten er nog te veel mensen en instanties die niet willen veranderen of vinden dat het allemaal al gek en goed genoeg is. Zonde... A2 is hier 30 minuten zonde zwaailicht en sirene. We kennen we A2+ en dat is met zwaailicht en sirene (eigenlijk gewoon opgewaardeerd naar A1)

Interessant. Ik denk dat ik het ProQA geklaag door forumleden nu wel begrijp. Ik ben dol op ProQa en weet dat het in UK ook prima werkt. Het A1/A2 en ProQA verhaal kan in NL zelfs zorgen dat de responsetijden niet gehaald kunnen worden. De meldingen die in UK uitgegeven worden als Green 1 en bij ons als Yankee 1 zijn niet door te zetten naar een lagere prioriteit (van zwaailicht en sirene in 20 minuten ter plaatse naar in 30 minuten ter plaatse). Je hebt geen andere keuze dan er een red/zulu alarm van te maken waardoor je in UK/Qatar gelijk de zwaartste norm van 8 minuten aan de ambulancebroek hebt hangen en in NL dus de 15 minuten norm.

Red 1 (UK) - Zulu 1 (QA) - A1 (NL)
Red 2 (UK) - Zulu 2 (QA) - xx (NL)
Green 1 (UK) - Yankee 1 (QA) - xx (NL)
Green 2 (UK) - Yankee 2 (QA) - A2 (NL)
Green 3 (UK) - X-ray  1 (QA) - xx (NL)
Green 4 (UK) - X-ray  2  (QA) - xx (NL)


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #113 Gepost op: 23 mei 2016, 14:01:17
misschien interessant als aanvulling op de discussie:

http://www.ambulanceblog.nl/meldkamer-amsterdam-stapt-over-naar-nts/

qoutes uit de reacties:

Citaat
Overigens: de meldkamer in Londen is ruim een jaar geleden ook gestopt met ProQA. Met ruim 8 miljoen inwoners als potentiële klant toch ook geen ‘kleintje’…

Citaat
Paul Engelen
22 mei, 2016 at 20:40
Beste collega’s van Ambulanceblog. Dank voor de poging om duidelijkheid te geven omtrent het besluit van de directie van Ambulance Amsterdam. Het lijkt mij goed dat u de reactie van de directie van Amsterdam vraagt. Uw reactie is een geluid wat vaak gehoord wordt, maar vergt enige opheldering, omdat het hier een onjuiste beeldvorming betreft. In het AMPDS zijn 1245 codes opgenomen. De MMA’s van de 11 AMPDS meldkamers hebben in gezamenlijk overleg bij de implementatie achter ieder van de 1245 codes een urgentie geplaatst. A1, A2, Huisarts doorverbinden, Melder zelf huisarts laten bellen. Op lokaal niveau hebben de MMA met centralisten, hoofd meldkamer en teammanagers van de lokale ambulancediensten achter elke urgentie een inzet geformuleerd die op de betreffende regio van toepassing is.In Nederland is de unieke situatie dat de MMA’ s van de AMPDS meldkamers met elkaar afgesproken hebben om de urgenties eenduidig over alle AMPDS meldkamers te houden en enkel een wijziging toe te passen als feedback van ambulancebemanningen en centralisten daartoe aanleiding geeft. De wijziging in urgentie wordt dan over alle meldkamers doorgevoerd. Dat is de afgelopen jaren meerdere malen gebeurd. Op regionaal niveau kan de inzet van eenheden aangepast worden hoe en wanneer men dat lokaal noodzakelijk denkt. Ook dat is vaak gebeurd. Het zou dus voor kunnen komen dat in bv Amsterdam men de politie inzet om eerst te kijken, daar waar men in b.v. Zeeland vanwege de afstanden de ambulance inzet. Idem of men lokaal brandweer en/of politie of heli in wil zetten. In extremis zou het zo kunnen zijn dat men in de grote stad geen ambulances inzet maar enkel eerst de politie laat kijken. Terwijl men op het platte land enkel ambulances inzet.
ProQA genereert enkel een code en geen urgentie of ritten. Dat is volledig aan de gebruikers. De MMA genereren de urgenties en de lokale overleggen de inzetten per melding. Als een ambulancebemanning bij aankomst een onodige urgentie/ inzet detecteert, dan kan men dat als feedback aan de MMA cq leiding van de MKA meegeven waarna er 5 x per jaar door de MMA landelijk uniform de urgentie wordt beoordeeld. Aanpassingen komen regelmatig voor. In noodsituaties voorziet een mailwisseling en besluitvorming binnen een dag.
Overigens zijn de vaststelling van de urgenties , landelijk door de verschilende directies geaccordeerd en de lokale inzetten worden door de lokale directies geformaliseerd. Als centralisten en bemanningen vonden dat AMPDS teveel onnodige ritten zou genereren zou feedback voldoende zijn om urgenties / inzet van eenheden aan te passen. Het argument van onnodige ritten en verkeerde urgenties zou simpel op te lossen zijn door feedback van ambulancebemanningen en centralisten naar het landelijke en regionale overleg. Voor wat betreft de ballast aan non info. Er zijn 3 vormen van informatie die naar de MDT gezonden kunnen worden. Zeer minimaal, gemiddeld en uitgebreid. Elke meldkamer kan dit met 1 vinkje instellen zodat de ambulancebemanningen de info kunnen krijgen die ze willen hebben. Het ligt aan de centralist hoeveel en welke informatie hij/zij intypt. Hierin dient de centralist duidelijk aan te geven wat er aan de hand is. Enkel bekneld is onvoldoende, bekneld met arm in dorsmachine is duidelijker.
Ik hoop met deze toelichting duidelijkheid te hebben gegeven dat de door u (waarschijnlijk ook via derden verkregen,informatie) gegeven argumenten waarom Amsterdam met het AMPDS is gestopt simpel opgelost zouden kunnen worden. Het AMPDS en ProQA kunnen op maat geconfigurerd worden. Dit weten alle directies, MMA, leidinggevenden en centralisten die met het AMPDS werken. Ik ben dus ook benieuwd of de directie van Amsterdam dezelfde argumenten hanteert als u gebruikt in uw bericht en nog een toelichting gaat geven. Ik ben ook van mening dat zij dat niet hoeven te doen en eea intern houden. Dat is aan Amsterdam zelf. Als men van mening is met het NTS een veiligere omgving voor melders, patienten, centralisten en ambulancebemanningen te creëren dan moet men direct ook voor dit NTS systeem kiezen ipv voor het AMPDS. Dat is de verantwoordelijkheid van de directie. De tijd zal leren waar men in Amsterdam zich goed bij voelt. En of de veiligheid voor betrokkenen is toegenomen of minimaal hetzelfde is gebleven
Vriendelijke groet

Paul Engelen


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #114 Gepost op: 23 mei 2016, 20:36:42
Citaat van: senseihomer link=msg=1425502 date=1464004877
Overigens: de meldkamer in Londen is ruim een jaar geleden ook gestopt met ProQA. Met ruim 8 miljoen inwoners als potentiële klant toch ook geen ‘kleintje’…

999/112 van London gebruikt ProQA, 111 gebruikt geen ProQA meer.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #115 Gepost op: 25 juni 2016, 10:17:59
Citaat
Mahmoud relied on his training and followed the Dispatch Life Support Protocols to handle the case. Taking the father through the Medical Priority Dispatch System, Mahmoud began instructing the caller on how to deliver the baby safely. However, Mahmoud soon identified another complication to this delivery.



http://www.qatarliving.com/forum/health/posts/medical-dispatchers-promptness-helps-safe-delivery-baby-boy-home


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #116 Gepost op: 17 augustus 2016, 13:37:05
Veel reacties op artikel ambulancezorg Haaglanden
Dit weekend schreven we in ons dossier Spoedzorg de ervaringen op van enkele Haagse ambulanceverpleegkundigen. Zij maken zich zorgen maken over de toenemende druk op het ambulancevervoer in en rond de hofstad (zie ook http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=93112). Door slecht functionerende triagesystemen en afname van het aantal spoedeisende hulpafdelingen in ziekenhuizen zijn zij naar eigen zeggen steeds langer onderweg naar patiënten, ook als iedere seconde telt. Klopt het alarmerende beeld dat zij schetsen en zo ja, wat wordt hier aan gedaan? Over die vragen willen we ons deze week buigen.
...

‘Overtriage’
Hierover krijgen we opmerkelijk veel tips van (oud)-centralisten. Ook zij hekelen de systemen, gericht op het ‘uitvragen’ van leken die zich melden met een zorgvraag. Zo wordt bepaald hoe ernstig een melding is en of een ambulance met gierende sirenes moet uitrukken. Dat gebeurt vaker dan nodig, tot grote ergernis van ambulancepersoneel.
...


ProQa
Vooral het ProQa-systeem krijgt er van langs.
...
De frustratie binnen de ambulancezorg over dit systeem is enorm.


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #117 Gepost op: 30 augustus 2016, 15:21:59
Samenvoeging topics

https://meldkamer112.wordpress.com/2016/08/30/beroepsvereniging-vertelt-onzin-over-het-112-triage-proces/

De Nederlandse triage discussie wordt nu publiekelijk uitgevochten op het internet......


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #119 Gepost op: 30 augustus 2016, 15:28:03
Citaat van: Embalage link=msg=1444864 date=1472563319
https://meldkamer112.wordpress.com/2016/08/30/beroepsvereniging-vertelt-onzin-over-het-112-triage-proces/

De Nederlandse triage discussie wordt nu publiekelijk uitgevochten op het internet......

Als ik het artikel goed begrepen heb is er geen sprake van triage maar 'evidence based overtriage'.

Ik vind ondertriage en overtriage beide ongewenst.