Zo krijg je hetzelfde circus als je iemand uit zee hebt gevist, waar eigenlijk weinig aan mankeert, maar die je wel even wil laten beoordelen. Politieagenten rennend met AED's, traumaheli in de lucht, tweede auto die net bij de kliniek aankomt en versneld moet vrijmaken... Je staat met z'n allen te wachten tot de eerste auto er is en de vpk kan roepen dat de heli en 2de auto eraf kan. Waar het allemaal voor nodig is moet je vooral niet aan mij vragen. Gewoon een auto onder A1 is meer dan voldoende voor het grootste deel van deze gevallen.
Dat ligt niet aan de ProQA en niet aan de achtergrond van de centralist. Het ligt aan de MMA. Als hij bijv. kiest om geen subcategorie te gebruiken krijg je automatisch de hele rataplan ter plaatse. Als hij aan iedere subcategorie 140 ambulances en 82 MMT's hangt moet je een extra parkeerplaats laten aanleggen bij je strand.
14 is de incidentcategorie - de letter staat voor de prioriteit - het tweede cijfer is een incident
subcategorie.
14D1 Unconscious
14D2 Not alert
14D3 Diving or neck injury
14D4 SCUBA accident
14C1 Alert w/ abnormal breathing
14B1 Alert & breathing normally w/ injuries
14B2 Unknown status(3rd party caller)
14A1 Alert & breathing normally w/o injuries
Als jij een bewusteloze drenkeling uit zee haalt kom je uit op 14D1 (verdrinking-levensbedreigend-bewusteloos) -> de hele reutel incl MMT ter plaatse
Als jij een drenkeling uit zee haalt waar winig aan mankeert maar die je wel even wil laten beoordelen kom je uit op 14A1 (verdrinking-lage prioriteit-alert, geen problemen met ademhalen en geen verwondingen) -> ambulance zonder zwaailicht en sirene ter plaatse.
MPDS: E = hartstilstand of ademhalingsstilstand/geen effectieve ademhaling, D= levensbedreigend, C= mogelijk levensbedreigend, B= middel/gemiddelde prioriteit, A=lage prioriteit en 0= allerlaagste prioriteit.