Iemand laten nakijken zonder spoed? Daar hebben we hier in NL huisartsen voor. Ik heb nooit begrepen waarom de collega's van de andere disciplines meteen om een ambulance roepen. Gezond verstand is soms ver te zoeken in dit landje. Het is ook voor een deel gemakzucht want de ambu komt dan toch wel. Het kost de maatschappij alleen veel geld. Dat terwijl een HA consult €35 is.
Het wijkt nogal van het onderwerp af om hier een specifieke casus te gaan bespreken, maar ik snap deze opvatting en herken die ook uit de praktijk. Ik denk dat dit voor een deel ligt bij de manier waarop de ketenpartners worden opgeleid, waarbij aansprakelijkheid regelmatig de rode draad vormt. Aan de andere kant is het ook niet vreemd gezien er vaak weinig exposure is in bepaalde situaties en men vooral vaart op wat de EHBO instructeur geroepen heeft.
Vaak ben ik zelf erg terughoudend met overal maar een ambulance voor bellen, maar vind ik het ook een grijs gebied. Wie ben ik (in dat geval als leek en nog in de studiebanken) om te gaan differentiëren tussen mogelijke oorzaken van diverse symptomen.