Gebruik van AMPDS / Pro QA bij meldkamer ambulance

Auteur Topic: Gebruik van AMPDS / Pro QA bij meldkamer ambulance  (gelezen 48895 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #90 Gepost op: 15 september 2015, 21:32:23
Citaat van: Oma link=msg=1372704 date=1442342171
Dat ligt niet aan de ProQA en niet aan de achtergrond van de centralist. Het ligt aan de MMA.

...


Dank voor de verheldering.

Ik vraag mij overigens wel af in hoeverre een MMA momenteel invloed heeft op de meldkamerprocessen ambulancezorg. Zeker omdat er in een RAV meerdere ambulancediensten
zijn met een eigen MMA.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #91 Gepost op: 15 september 2015, 21:36:11
Citaat van: CM link=msg=1372713 date=1442344915
Iemand laten nakijken zonder spoed? Daar hebben we hier in NL huisartsen voor. Ik heb nooit begrepen waarom de collega's van de andere disciplines meteen om een ambulance roepen. Gezond verstand is soms ver te zoeken in dit landje. Het is ook voor een deel gemakzucht want de ambu komt dan toch wel. Het kost de maatschappij alleen veel geld. Dat terwijl een HA consult €35 is.

Of gewoon huisartsen in loondienst van de RAV.  In Nederland zal het ook vaak genoeg voorkomen dat een melding via 112 in grijze gebied zit, een spoedambulance sturen is eigenlijk overbodig maar dan zal de huisarts wel direct naar de patient moeten om kijkje te nemen.

Citaat van: Oma link=msg=1372657 date=1442335474
MDS (medical doctor service = huisarts in dienst van ambulancedienst)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #92 Gepost op: 15 september 2015, 21:36:46
Citaat van: CM link=msg=1372713 date=1442344915
Iemand laten nakijken zonder spoed? Daar hebben we hier in NL huisartsen voor. Ik heb nooit begrepen waarom de collega's van de andere disciplines meteen om een ambulance roepen. Gezond verstand is soms ver te zoeken in dit landje. Het is ook voor een deel gemakzucht want de ambu komt dan toch wel. Het kost de maatschappij alleen veel geld. Dat terwijl een HA consult €35 is.

Tja,

Kortgeleden als eerste hulpverlener nog een discussie gehad met een blauwe collega over een casus. ik vond het geen ambulance-rit waardig. De politieagent stond erop dat er toch een ambulance kwam (bleek blijkbaar protocol te zijn om overal een ambu voor te laten komen, iets met verantwoordelijkheden ::). Slachtoffer door ambu EHTP.

RemRoof

P.S. Niets ten kwade van de blauwe collega's want blijkbaar moet er altijd een ambu komen. Overigens is dit wel iets offtopic.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #93 Gepost op: 15 september 2015, 21:43:50
Citaat van: Oma link=msg=1372719 date=1442345771
Of gewoon huisartsen in loondienst van de RAV.  In Nederland zal het ook vaak genoeg voorkomen dat een melding via 112 in grijze gebied zit, een spoedambulance sturen is eigenlijk overbodig maar dan zal de huisarts wel direct naar de patient moeten om kijkje te nemen.

Dan krijg je uit ProQa een mooie verwijzing naar de HAP en zal je worden doorverbonden. Tenminste... Dagelijks krijgen we meldingen op de auto dat ik denk. Dit is toch echt iets voor de huisarts. Van een buikgriepje tot een verdraaide knie...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #94 Gepost op: 15 september 2015, 21:44:43
Citaat van: RemRoof link=msg=1372720 date=1442345806
Tja,

Kortgeleden als eerste hulpverlener nog een discussie gehad met een blauwe collega over een casus. ik vond het geen ambulance-rit waardig. De politieagent stond erop dat er toch een ambulance kwam (bleek blijkbaar protocol te zijn om overal een ambu voor te laten komen, iets met verantwoordelijkheden ::). Slachtoffer door ambu EHTP.

RemRoof

P.S. Niets ten kwade van de blauwe collega's want blijkbaar moet er altijd een ambu komen. Overigens is dit wel iets offtopic.

Verschil is dat door ambulance te laten komen het niet meer de verantwoording is van de politie als deze man een uurtje later elders dood op straat ligt. Door de ambulance te laten komen ligt de verantwoording bij de ambulanceverpleegkundige (bij EHTP) en als de ambulanceverpleegkundige de verantwoording ook niet wil dragen brengt hij de persoon naar de SEH.

Ik vind dat niet zo raar en wel logisch.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #95 Gepost op: 15 september 2015, 21:45:46
Citaat van: Oma link=msg=1372709 date=1442342787
Wat is het probleem? De centralist in Qatar hangt er de status onbekend aan als het onduidelijk is of er iemand in water ligt. Dat zal er toe leiden dat er een ambulance direct die kant op moet hobbelen en indien nodig gebruik kan maken van zwaailicht en sirene.

Dat zou men hier in NL ook moeten doen. Ipv direct het hele circus opstarten zoals nu vaak gebeurd.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #96 Gepost op: 15 september 2015, 21:49:27
Citaat van: RemRoof link=msg=1372720 date=1442345806
Tja,

Kortgeleden als eerste hulpverlener nog een discussie gehad met een blauwe collega over een casus. ik vond het geen ambulance-rit waardig. De politieagent stond erop dat er toch een ambulance kwam (bleek blijkbaar protocol te zijn om overal een ambu voor te laten komen, iets met verantwoordelijkheden ::). Slachtoffer door ambu EHTP.
Het is geen protocol om overal een ambulance voor te laten komen hoor. ;) Als ik om een ambulance vraag dan bepaald de mka nog altijd zelf of ze ook echt gaan rijden. En ik durf ook best iemand door te verwijzen naar een huisarts (of huisartsenpost)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #97 Gepost op: 15 september 2015, 21:52:55
Citaat van: CM link=msg=1372713 date=1442344915
Iemand laten nakijken zonder spoed? Daar hebben we hier in NL huisartsen voor. Ik heb nooit begrepen waarom de collega's van de andere disciplines meteen om een ambulance roepen. Gezond verstand is soms ver te zoeken in dit landje. Het is ook voor een deel gemakzucht want de ambu komt dan toch wel. Het kost de maatschappij alleen veel geld. Dat terwijl een HA consult €35 is.

Het wijkt nogal van het onderwerp af om hier een specifieke casus te gaan bespreken, maar ik snap deze opvatting en herken die ook uit de praktijk. Ik denk dat dit voor een deel ligt bij de manier waarop de ketenpartners worden opgeleid, waarbij aansprakelijkheid regelmatig de rode draad vormt. Aan de andere kant is het ook niet vreemd gezien er vaak weinig exposure is in bepaalde situaties en men vooral vaart op wat de EHBO instructeur geroepen heeft.

Vaak ben ik zelf erg terughoudend met overal maar een ambulance voor bellen, maar vind ik het ook een grijs gebied. Wie ben ik (in dat geval als leek en nog in de studiebanken) om te gaan differentiëren tussen mogelijke oorzaken van diverse symptomen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #98 Gepost op: 15 september 2015, 21:54:41
Citaat van: Red link=msg=1372732 date=1442346567
Het is geen protocol om overal een ambulance voor te laten komen hoor. ;) Als ik om een ambulance vraag dan bepaald de mka nog altijd zelf of ze ook echt gaan rijden. En ik durf ook best iemand door te verwijzen naar een huisarts (of huisartsenpost)

Top, maar kan dit per eenheid verschillen?

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #99 Gepost op: 15 september 2015, 21:58:39
Citaat van: Oma link=msg=1372727 date=1442346283
Verschil is dat door ambulance te laten komen het niet meer de verantwoording is van de politie als deze man een uurtje later elders dood op straat ligt. Door de ambulance te laten komen ligt de verantwoording bij de ambulanceverpleegkundige (bij EHTP) en als de ambulanceverpleegkundige de verantwoording ook niet wil dragen brengt hij de persoon naar de SEH.

Ik vind dat niet zo raar en wel logisch.

Het is zeker logisch en niet raar. Wel bijzonder dat wij ons GBV steeds minder gebruiken door geen verantwoording willen dragen en alles vast leggen in procedures.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.