Gebruik van AMPDS / Pro QA bij meldkamer ambulance

Auteur Topic: Gebruik van AMPDS / Pro QA bij meldkamer ambulance  (gelezen 50761 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #130 Gepost op: 31 augustus 2016, 15:38:25
Citaat van: Embalage link=msg=1445073 date=1472648139
...

Nu nog mensen met visie (managers/leiders) in Nederland die deze uitdaging aandurven.....

Dat wordt de uitdaging...
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #131 Gepost op: 31 augustus 2016, 16:23:45
Citaat van: RemRoof link=msg=1445078 date=1472650705
Dat wordt de uitdaging...

Het is al een uitdaging om een RAV met (lange termijn) visie te vinden in Nederland. Het is te danken aan de lafbekken die in de 2e kamer zitten en de lafbekken bij ambulancezorg Nederland die het een goede zaak vinden dat de rust in ambulanceland Nederland weer heeft kunnen terugkeren door het besluit over de definitieve wet ambulancezorg over de verkiezingen heen te tillen naar 2020.

Als men werkelijk de ambulancezorg in Nederland had willen verbeteren had men gezorgd dat er duidelijkheid zou komen. Je moet namelijk weten waar je aan toe bent voor je een lange termijn visie kan maken voor je ambulancedienst.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #132 Gepost op: 31 augustus 2016, 21:36:06

ProQA had volgens mij best een meerwaarde kunnen zijn in Nederland ter ondersteuning van de meldkamer centralisten. Er is natuurlijk niks mis mee om de centralist een algoritme mee te geven om zijn beslissingen te ondersteunen. Het gaat volgens mij daar mis wanneer de centralist als hij denkt dat er een verkeerde triage uitkomt dan niet kan overrulen. Misschien mag hij het wel, maar de straf exercitie wanneer hij dit verkeerd doet is zwaar. Geen centralist zal daarom zijn vingers hieraan willen branden en braaf doen wat een computer hem verteld.
Een piloot vertrouwt ook op heel veel computers. Maar kan ze ook overrulen, en dat is niet voor niks. Ook computer programma's zijn niet onfeilbaar...


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #134 Gepost op: 2 september 2016, 11:48:05
Tegengeluid van RAV Zuid Holland Zuid op recente berichtgeving vermeende overtriage.



De MMA van deze RAV heeft zich zeer stellig geweerd tegen de beweringen van de V&VN ten opzichte van triagesystemen op de meldkamers.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #135 Gepost op: 2 september 2016, 18:22:55
Citaat van: Embalage link=msg=1445447 date=1472809685
Tegengeluid van RAV Zuid Holland Zuid op recente berichtgeving vermeende overtriage.

De MMA van deze RAV heeft zich zeer stellig geweerd tegen de beweringen van de V&VN ten opzichte van triagesystemen op de meldkamers.

Nou, ik hoor hem toch vertellen dat er idd overtriage plaatsvindt, maar dan bij de huisartsenpost? Dat komt toch vrijwel op hetzelfde neer?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #136 Gepost op: 2 september 2016, 18:46:04
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1445521 date=1472833375
Nou, ik hoor hem toch vertellen dat er idd overtriage plaatsvindt, maar dan bij de huisartsenpost? Dat komt toch vrijwel op hetzelfde neer?

Natuurlijk komt het dan op hetzelfde neer, het is ook geen oplossing om in het genoemde gat te springen met een verpleegkundig specialist die een hertriage gaat doen voor de ambulancedienst, het zijn polderoplossingen die moeten zorgen dat er geen enkele partij op de tenen wordt getrapt.

Ik vind het geen enkel probleem om partijen op de tenen trappen als het in belang is van de patient/burger.

De meest simpele oplossing is alle medische spoed via 112 laten lopen. De meldkamer ambulancezorg bepaalt of er met spoed een ambulance heen moet of een zwaailichtautootje van de HAP. Als het geen medische spoed is moet de burger een landelijk nummer voor de huisartsenposten (niet spoedeisende zorg) bellen.

Call 111 if you need medical help fast but it's not a 999 emergency http://www.nhs.uk/NHSEngland/AboutNHSservices/Emergencyandurgentcareservices/Pages/NHS-111.aspx


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #137 Gepost op: 6 september 2016, 15:05:40
meldkamer112.nl @meldkamer112nl
Dit illustreert waar de meldkamer 112 onverwacht mee te maken krijgt en het belang van rulebased werken #ProQA 2-D-3

De Telegraaf @telegraaf
Man overlijdt na aanval wespen telegraaf.nl/r/26549955   #wespensteek pic.twitter.com/gjNOKOcj6b
2:44pm · 6 Sep 2016

Het is mij niet duidelijk wat de bijdrage van ProQa in deze casus is geweest?
Schildwolde ligt in Groningen, een regio die al sinds eind 2012 overgestapt is op dit systeem.


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #138 Gepost op: 6 september 2016, 15:31:35
Ik zie het verband ook niet.
Of je nou ProQa, NTS, MTS of een ander uitvraagsysteem gebruikt: bij anafylaxie stuurt men echt wel de ambulancedienst op pad.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #139 Gepost op: 6 september 2016, 15:34:44
Citaat van: Embalage link=msg=1446104 date=1473168695
Ik zie het verband ook niet.
Of je nou ProQa, NTS, MTS of een ander uitvraagsysteem gebruikt: bij anafylaxie stuurt men echt wel de ambulancedienst op pad.

Rulebased zorgt er ook voor dat iemand met een stille psychose 20 burgerhulpverleners, 4 politieauto's en 2 ambulances voor de deur heeft staan...
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.