Gebruik van AMPDS / Pro QA bij meldkamer ambulance

Auteur Topic: Gebruik van AMPDS / Pro QA bij meldkamer ambulance  (gelezen 51188 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #20 Gepost op: 6 juni 2011, 09:34:54
Triage in de ambulance meldkamer is hot

Een ambulance meldkamer heeft verschillende functies: 1. het aannemen van de melding van burger of professional 2. het uitvragen van de melder 3. het beslissen over het al dan niet uitgeven van een ambulancerit aan één of meer ambulances en het bepalen van het soort ambulance (motorambulance, ambulancewagen of helicopter) 4. het begeleiden van de ambulance bemanning naar de scene ofwel ouderwets naar de ‘plaats des onheils’ en 5. het bieden van telefonische hulpverlening en advisering terwijl de ambulance in aantocht is. Dit gebeurt bij bijvoorbeeld een melding over acute hartstilstand of bij gevaar van stikken. De eerste drie stappen staan thans in de ambulance wereld ter discussie. De meeste meldingen zouden sneller deze drie stappen moeten doorlopen dan nu gebruikelijk. Er zijn drie partijen met een oplossing hiervoor. Ten eerste wil het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelatie (BZK) deze drie stappen voor haar verantwoording nemen. Dat moet dan gebeuren door een ontkleurde centralist die zowel meldingen van politie, ambulance en brandweer aanneemt. De tweede partij vormen een aantal ambulancediensten die (willen) werken met het programma ProQA. De ambulancedienst Midden Holland voert thans een pilot uit met dit systeem. ProQA is gebaseerd op  “One Call One Go” en wordt vooral in de USA en in Engeland gebruikt. Voor elke telefonische melder (one call) rukt in deze systemen een ambulance uit (one go). Dit systeem heeft als voordeel de snelle afhandeling. Het heeft als nadeel de kostenverhoging: er worden waarschijnlijk meer ritten uitgezet dan tot nu toe gebruikelijk in Nederland. Want ons land hanteert net als andere Europese landen, een systeem met eigen beslissingsbevoegdheid van de centralist. Die mag een rit weigeren en een richtlijn overrulen. Het derde model wordt bepleit door een aantal andere ambulancediensten, verenigd in de zogeheten Axira-groep. Deze groep wil aansluiting bij het Nederlandse Triage Systeem (NTS).  Het voordeel is de aansluiting bij de huisartsenposten en de SEH’s van ziekenhuizen. Het nadeel is dat van haar triage systeem de snelheid voor de eerste drie stappen nog niet is bewezen. In de komende maanden  beslissen beleidsinstanties en koepelorganisaties over de te maken keuze dan wel over het traject dat moet leiden tot een definitieve keuze. Tot zover dit bericht.
http://www.juliuscentrum.nl/Julius/Portals/4/UploadFiles/Newsletter443.pdf

Zie ook http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=52887.msg889068;topicseen#msg889068


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #21 Gepost op: 6 juni 2011, 21:48:30
Triage in de ambulance meldkamer is hot

Een ambulancemeldkamer heeft verschillende functies:
1. het aannemen van de melding van burger of professional
2. het uitvragen van de melder
3. het beslissen over het al dan niet uitgeven van een ambulancerit aan één of meer ambulances en het bepalen van het soort ambulance (motorambulance, ambulancewagen of helicopter)
4. het begeleiden van de ambulancebemanning naar de scene ofwel ouderwets naar de ‘plaats des onheils’
5. het bieden van telefonische hulpverlening en advisering terwijl de ambulance in aantocht is. Dit gebeurt bij bijvoorbeeld een melding over acute hartstilstand of bij gevaar van stikken.

De eerste drie stappen staan thans in de ambulancewereld ter discussie. De meeste meldingen zouden sneller deze drie stappen moeten doorlopen dan nu gebruikelijk. Er zijn drie partijen met een oplossing hiervoor. Ten eerste wil het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelatie (BZK) deze drie stappen voor haar verantwoording nemen. Dat moet dan gebeuren door een ontkleurde centralist die zowel meldingen van politie, ambulance en brandweer aanneemt. De tweede partij vormen een aantal ambulancediensten die (willen) werken met het programma ProQA.

De ambulancedienst Midden Holland voert thans een pilot uit met dit systeem. ProQA is gebaseerd op  ‘One Call One Go’ en wordt vooral in de USA en in Engeland gebruikt. Voor elke telefonische melder (one call) rukt in deze systemen een ambulance uit (one go). Dit systeem heeft als voordeel de snelle afhandeling. Het heeft als nadeel de kostenverhoging: er worden waarschijnlijk meer ritten uitgezet dan tot nu toe gebruikelijk in Nederland. Want ons land hanteert net als andere Europese landen, een systeem met eigen beslissingsbevoegdheid van de centralist. Die mag een rit weigeren en een richtlijn overrulen.

Het derde model wordt bepleit door een aantal andere ambulancediensten, verenigd in de zogeheten Axira-groep. Deze groep wil aansluiting bij het Nederlandse Triage Systeem (NTS).  Het voordeel is de aansluiting bij de huisartsenposten en de SEH’s van ziekenhuizen. Het nadeel is dat van haar triagesysteem de snelheid voor de eerste drie stappen nog niet is bewezen. In de komende maanden  beslissen beleidsinstanties en koepelorganisaties over de te maken keuze dan wel over het traject dat moet leiden tot een definitieve keuze. Tot zover dit bericht.

Op het elfde congres over recente, (inter)nationale ontwikkelingen in veld, beleid en onderzoek van de spoedzorg komt de triage van ambulancezorg en andere spoedzorg uitgebreid aan de orde. Dr. Paul Giesen, arts senior onderzoeker IQ Healthcare bespreekt recente ontwikkelingen in het genoemde NTS vanuit het perspectief van melders en patiënten. Jan Jelrik Oosterheert, projectleider Influenza Pandemie bespreekt ‘nieuwe ontwikkelingen in triage bij pandemieën’.

Ondergetekende opent het congres met een plenaire inleiding over recente ontwikkelingen in de afgelopen en komende twaalf maanden. Ook daarin behandel ik de ambulance triage. Ik nodig vertegenwoordigers van de drie genoemde partijen over de ambculance triage van harte uit om aanwezig te zijn bij het debat op het congres over onder meer de ‘hotte’ ambulance triage. Wilt u naar dit congres? Wilt u in één dag uw kennis opfrissen? Surf dan naar www.unitzorginnovatie.nl, klik door op ‘aankomende congressen’, lees de uitgebreide brochure en meld u aan. Door een grote financiële ondersteuning is dit congres goedkoper dan gebruikelijk.

Guus Schrijvers

bron: http://www.medicalfacts.nl/2011/06/06/triage-in-de-ambulance-meldkamer-is-hot


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #23 Gepost op: 9 juni 2011, 19:14:25
Bij de P2000 meldingen staan de huisnummers er weer in. en de code's zijn weg


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #24 Gepost op: 14 juni 2011, 09:23:06
Ambulance meldkamers missen 15 tot 30% van ernstige gevallen: is dat zo?
In Nieuwsbrief 443 van 5 juni (zie www.unitzorginnovatie.nl doorklikken op ‘Nieuwsbrieven’) stond een bericht onder de kop ‘Triage in de
ambulance meldkamer is hot’. Dat stukje beschrijft de felle discussie tussen drie partijen die die triage willen veranderen: 1. Het Ministerie van
Binnenlandse Zaken 2. De ProQA groep van meldkamers en 3. De groep van Axira-meldkamers rond het Nederlands Triage Systeem die één
systeem willen van triage voor de Nederlandse huisartsenposten, SEH’s en meldkamers ambulancezorg. Een van de Nieuwsbrieflezer is Paul
Engelen. Hij is projectleider voor zes meldkamers die ProQA willen. Hij mailt onder meer: “Pro Quality Assurance (ProQA) is een triage
systematiek die dwingend aan centralisten voorschrijft welke vragen zij in welke situatie hebben te stellen. Voordeel is daarmee dat centralisten
zich volledig richten op de melder en niet op welke volgende vraag zij moeten stellen. (…).Onderliggend aan deze triage systematiek is een
kwaliteitssysteem dat elke toetsaanslag van de centralist meet zodat heel gedetailleerd kan worden bewaakt en waar nodig bijgesteld kan
worden. ( ..) Pro QA is niet gebaseerd op het one call one go principe. In Engeland heeft de overheid aan meldkamers verordonneerd om het
one call one go principe te hanteren. Pro QA heeft daar niets mee te maken. Pro QA wordt daar gebruikt om de triage systematisch en
geprotocolleerd uit te voeren en zo nodig de ambulance terug te roepen of andere passende hulp in te zetten. Pro QA heeft dus niets van doen
met kostenverhoging. Wat misschien wel kan zijn is dat het hanteren van deze protocollaire werkwijze resulteert in het vinden van een groot
aantal burgers die eigenlijk wel in aanmerking komen voor een ambulanceinzet of een bezoek van de huisarts maar nu ten onrechte geen
ambulance krijgen of zelfs afgewezen worden. Ik denk daarbij aan de vele honderden burgers die dagelijks de meldkamer bellen met een
versnelde ademhaling die in 99 van de 100 gevallen door centralisten worden gekwalificeerd als hyperventilatie. Deze mensen krijgen het advies
om in een zakje te blazen of om een boek hardop voor te lezen.
Ook zo'n instinker voor centralisten zijn de vrouwen tussen 12 en 50 jaar, die na niet lekker voelen, buikpijn en neiging tot flauwvallen,
weggestuurd worden met een advies om melk te drinken of om een schepje suiker te nemen en vervolgens een extra uterine graviditeit hebben.
Centralisten missen helaas in de huidige werkwijze nogal eens de agonale ademhaling. Zie ook het onderzoek van Berdowski in Amsterdam. In
Berlijn bleek men na het gebruik van Pro QA ineens 400 reanimaties per jaar meer door de telefoon herkend te hebben. Schattenderwijs hebben
wij in Nederland een ondertriage van tussen de 15% en 30%.” Tot zover was Paul Engelen aan het woord. Ik vind zijn opmerking over 15 tot 30%
Berlijn bleek men na het gebruik van Pro QA ineens 400 reanimaties per jaar meer door de telefoon herkend te hebben. Schattenderwijs hebben
wij in Nederland een ondertriage van tussen de 15% en 30%.” Tot zover was Paul Engelen aan het woord. Ik vind zijn opmerking over 15 tot 30%
missers niet onderzoeksmatig onderbouwd. Dat kan wel gebeuren in een studie waarin 1. De gebruikelijke triage 2. De ProQA triage (zoals nu in
Midden Holland uitgeprobeerd) en 3. De Axira/NTS triage te vergelijken. Als dan blijkt dat dan in Midden Holland meer reanimaties worden
herkend en evenveel ambulanceritten als elders worden uitgevoerd, dan is de keuze vóór ProQA duidelijk. Wat ik in het debat nu mis is de
wetenschappelijke vergelijking van de verschillende modellen op over- en ondertriage, de ervaringen van centralisten en de ervaringen van
melders. Tot zover dit bericht.
http://www.juliuscentrum.nl/Julius/Portals/4/UploadFiles/Newsletter444.pdf


Bas Witvliet

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,099
Reactie #25 Gepost op: 25 juli 2011, 01:49:29


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #26 Gepost op: 25 juli 2011, 10:04:15
Is het ook de bedoeling dat de verschillende diensten centralisten leveren voor elkaar? Zelfs met protocollen kan ik me voorstellen dat je elkaars taal niet (helemaal) machtig bent.
Digitaal onderzoek


EvD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #27 Gepost op: 30 juli 2011, 16:35:05
Is het ook de bedoeling dat de verschillende diensten centralisten leveren voor elkaar? Zelfs met protocollen kan ik me voorstellen dat je elkaars taal niet (helemaal) machtig bent.

In principe niet, het filmpje laat een mka centralist zien in politieuniform; dat wordt op de gmk HM door de disciplines gedragen. Het filmpje toont dus geen politiecentralist die de intake doet.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #28 Gepost op: 30 juli 2011, 16:54:00
In principe niet, het filmpje laat een mka centralist zien in politieuniform; dat wordt op de gmk HM door de disciplines gedragen. Het filmpje toont dus geen politiecentralist die de intake doet.

Ohhh oke dan, ik dacht al, nog even en de politie gaat echt dit soort vragen stellen...


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #29 Gepost op: 7 november 2011, 20:49:12
Zat net toevallig wat documentjes te lezen van de RAV Brabant MWN kwam het volgende tegen:

De RAV Brabant MWN voert taken uit binnen de zorgketen en de veiligheidsketen. De
informatievoorziening en automatisering van de RAV is dan ook voornamelijk gericht op
optimalisatie van de primaire processen binnen deze ketens. Met het oog hierop zullen onze
meldkamers samen met de meldkamers van Amsterdam, Rotterdam, Leiden en Alkmaar in 2011
overgaan  tot de invoering van het geautomatiseerd uitvraagsysteem Pro QA. Doel hiervan is de
kwaliteit van triage te verbeteren en het creëren van een veilige werkomgeving voor de centralisten.

Heeft iemand toevallig hier een voorbeeld van PRO QA?