Gebruik van AMPDS / Pro QA bij meldkamer ambulance

Auteur Topic: Gebruik van AMPDS / Pro QA bij meldkamer ambulance  (gelezen 50624 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #30 Gepost op: 7 november 2011, 20:52:16
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #31 Gepost op: 7 november 2011, 21:01:09
Ja had al het een en het ander gezocht, bedankt!! O0 O0


Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #32 Gepost op: 8 november 2011, 21:04:05
In het jaarverslag van Connexxion AmbulanceZorg staat ook dat ze overstappen op ProQA.
Of dat alleen geldt voor de Meldkamer Oost Nederland (Connexxion heeft alleen daar het meerderheidsbelang) is niet geheel duidelijk.

In het laatste tijdschrift (Vakblad Ambulancezorg) dat iedereen op dit forum zou moeten lezen van de Beroepsvereniging Ambulancezorg (V&VN Ambulancezorg) staat een redelijk compleet artikel over ProQA.
Ik heb gezocht, maar ik kan het digitaal niet vinden op de relevante websites.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #33 Gepost op: 11 november 2011, 10:13:28
Is het ook de bedoeling dat de verschillende diensten centralisten leveren voor elkaar? Zelfs met protocollen kan ik me voorstellen dat je elkaars taal niet (helemaal) machtig bent.

Elke centralist gaat zo voor elke discipline de intake doen, de zogenaamde multi-intake. Dit gebeurt al in ZHZ, alwaar men elkaars diensten ondersteunt.

Straks, met het gebruikt van Pro Qa, kan elke centralist de intake doen. De centralist is dan een telefonist die de tekst voorleest. Zie het als die vervelende centralisten/ verkopers die altijd 's avonds je iets proberen aan te smeren. Die lezen ook gewoon een verhaaltje voor en dat verhaaltje loopt vervolgens op de antwoorden die jij als 112 melder geeft. Op deze wijze is de duurbetaalde MKA centralist straks minder noodzakelijk en zal er maximaal 1 aanwezig zijn, in plaats van 5 tot 8 regio afhankelijk.
Elke hulpverlening start met communicatie.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #34 Gepost op: 11 november 2011, 10:17:34
Toch hoop ik voor de patiënten dat de verpleegkundig centralist nog een poosje aanblijft.


Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #35 Gepost op: 11 november 2011, 11:49:24
Elke centralist gaat zo voor elke discipline de intake doen, de zogenaamde multi-intake. Dit gebeurt al in ZHZ, alwaar men elkaars diensten ondersteunt.

Straks, met het gebruikt van Pro Qa, kan elke centralist de intake doen. De centralist is dan een telefonist die de tekst voorleest. Zie het als die vervelende centralisten/ verkopers die altijd 's avonds je iets proberen aan te smeren. Die lezen ook gewoon een verhaaltje voor en dat verhaaltje loopt vervolgens op de antwoorden die jij als 112 melder geeft. Op deze wijze is de duurbetaalde MKA centralist straks minder noodzakelijk en zal er maximaal 1 aanwezig zijn, in plaats van 5 tot 8 regio afhankelijk.

Op de site van Binnenlandse Zaken kun je beleid terug vinden waar duidelijk in staat dat de functie van Verpleegkundig Centralist zal komen te vervallen. Ik ga je het nog sterker zeggen: De MKA komt te vervallen. In de huidige plannen gaan we terug naar pakweg 10 decentrale meldkamers en daarna terug naar 3 meldkamers. De taken van de MKA worden ondergebracht bij de brandweer. Centralisten krijgen een specifieke cursus voor de taken die nu nog door de MKA worden gedaan.

Niet boos worden, ik vat alleen maar samen wat iedereen kan lezen uit de plannenmakerij van de huidige politiek.
Gelukkig is niets zo beweeglijk als de politiek, dus even afwachten maar ;-)
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #36 Gepost op: 14 december 2011, 14:05:45
Ambulancezorg Nederland
T.a.v. de heer drs. H. Simons, Voorzitter
Postbus 485
8000 AL Zwolle

Onderwerp: Meldkamer uitvraagsystemen Utrecht,

1 december 2011

Geachte heer Simons,

Het bestuur V&VN Ambulancezorg wil, als vertegenwoordiger van onze werkzame ambulancezorgprofessionals, op beroepsinhoudelijk niveau uw aandacht vragen voor ontwikkelingen in het meldkamerdomein. Doordat het ontbrak aan eenduidig beleid, wordt momenteel op Nederlandse MKA‘s geëxperimenteerd met verschillende uitvraagsystemen. Er zijn twee richtingen te onderscheiden:
- ProQA/AMPDS: een systeem ontwikkeld in de VS voor het afwikkelen van 112-meldingen door mensen zonder medische achtergrond. Het is in verschillende ook Europese landen in gebruik en stoelt op wetenschappelijk onderzoek. In Nederland is één meldkamer hiermee begonnen en enkele anderen staan op het punt een start te maken.
- NTS: een systeem ontwikkeld in Nederland, bedoeld voor het afhandelen van acute zorgvragen door zorgprofessionals, zowel op de MKA als bij de huisarts en op de SEH. Op enkele SEH’s en bij enkele HAP’s is het systeem in gebruik, op vlak van de MKA lopen pilots.
Als beroepsvereniging V&VN Ambulancezorg juichen we de ontwikkeling van een systematische en methodische wijze van aanname van zorgvragen toe, maar we eisen daarbij wel dat onze zorgprofessionals hun medisch/verpleegkundige kennis en professionele afwegingen voldoende kunnen inzetten in het belang van doeltreffende patiëntenzorg.

Dit lijkt vooralsnog minder het geval met ProQA/AMPDS. Dit systeem, dat een sterke juridische insteek heeft en erop gericht is zoveel mogelijk missers te voorkomen, zal volgens V&VN Ambulancezorg leiden tot ongewenste effecten die doelmatige inzet van middelen en de kwaliteit van zorg bedreigen. Er ontstaat verhoogde inzet van ambulancezorg met negatieve effecten op spreiding en beschikbaarheid. Burgers kunnen het systeem misbruiken. Zo dreigt voor de MKA de poortwachterfunctie tot de eerste en tweede lijn weg te vallen. Dit lijkt ons niet de bedoeling van een uitvraagsysteem.

De huidige Nederlandse benadering, met inzet van verpleegkundig centralisten die een hoog niveau van deskundigheid hebben door opleiding, klinische ervaring, bij- en nascholing, biedt kansen om forse kostenbesparingen te bereiken, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van zorg. We hebben op dit punt al veel bereikt. Andere landen kijken met belangstelling naar ons
systeem. We zien de verpleegkundige achtergrond ook als een voorwaarde om als ambulancezorgsector te kunnen blijven aanhaken bij ontwikkelingen in en rondom de zorg zoals het EPD, E- Health.

Als beroepsvereniging pleiten wij voor het verder ontwikkelen van NTS tot een goede uitvraagmethodiek voor de MKA die past in een ketenbrede benadering. Het wordt hiermee eenvoudiger om opleidingseisen, bij- en nascholing (ook met ketenpartners) af te stemmen. Dit past veel beter in ons huidige ambulancezorg systeem, in de ontwikkeling van ketenbrede samenwerking maar ook in het vorm kunnen geven aan loopbaanbeleid.

Om voor de toekomst de poortwachterfunctie van de MKA te kunnen behouden achten wij het nodig om blijvend te investeren in professionals:
- die een relevante medisch/verpleegkundige achtergrond hebben zodat zij niet alleen een goede inschatting kunnen maken van de medische conditie van een patiënt, maar ook het medisch jargon beheersen en kennis hebben van relevante medisch logistieke factoren zoals de kaart van de gezondheidszorg, de gang van zaken in een ziekenhuis etc. waardoor een hulpvraag optimaal kan worden afgehandeld;
- die oog en oor hebben voor culturele achtergronden en de taal van de melders spreken (zowel letterlijk als figuurlijk), zodat zij optimaal kunnen inspelen op de specifieke situatie waarin de zorgvrager verkeert;
- die zich professioneel willen en kunnen verantwoorden met behulp van kwaliteit- en beroepsregistratie;
- die klinisch kunnen redeneren en zich systematisch laten toetsen door bijvoorbeeld proeves van bekwaamheid, supervisie, evaluaties en intervisie;
- die vanuit hun professioneel denken mee kunnen bewegen met zorginnovaties en nieuwe technieken en daaraan een waardevolle bijdrage willen leveren.

Wij bieden bij dezen onze inzet en expertise aan om het vak van de verpleegkundig centralist verder te ontwikkelen ten dienste van een doelmatige, verantwoorde, veilige en effectieve inzet van zorg. We gaan daarbij uit van de volgende breed gedragen opvattingen binnen onze beroepsvereniging:
* Ambulancezorg achter de knoppen en ambulancezorg op straat zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden;
* Voor de meest adequate en veilige informatieoverdracht zijn het proces van aanname en uitgifte onlosmakelijk met elkaar verbonden!;
* Kies als sector voor een duidelijk zorgprofiel en verbinding met de zorgverlening in de acute as;
* Onderzoek de outcome van de verschillende systemen, het effect op doelmatigheid en patiëntveiligheid;
* Kies voor een strategie waarbij de MKA zich kan ontwikkelen tot een belangrijke poort tot de acute zorg;
* Zorg dat het vak interessant en uitdagend blijft voor mensen met een HBO werk- en denkniveau;
* Kies voor een strategie waarbij de MKA zich kan ontwikkelen tot coördinator van mobiele zorg, met nadruk op acute en complexe extramurale zorg;
* Laat bij alle keuzes die moeten worden gemaakt het belang van de patiënt het zwaarste wegen.

Vanzelfsprekend zijn enthousiaste leden van onze beroepsvereniging bereid mee te denken, te helpen met ontwikkelen en onderzoek te doen. Wij vragen van de sectorvereniging een krachtige en eenduidige strategie op dit dossier.

Mede namens de vakgroep verpleegkundig centralisten ambulancezorg,

Hoogachtend,
A.J. van Eldik
Voorzitter V&VN Ambulancezorg

http://ambulancezorg.venvn.nl/LinkClick.aspx?fileticket=MDVK3s4vwus%3d&tabid=2014


Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #37 Gepost op: 22 december 2011, 20:15:56
Meldkamer Alkmaar gaat begin 2012 over op PRO QA.
Opleidingen starten binnenkort.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #38 Gepost op: 22 december 2011, 20:45:48
Meldkamer Alkmaar gaat begin 2012 over op PRO QA.
Opleidingen starten binnenkort.

Heel de meldkamer of alleen de gele tak??


Bas Witvliet

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,099
Reactie #39 Gepost op: 22 december 2011, 21:58:11
Meldkamer Alkmaar gaat begin 2012 over op PRO QA.
Opleidingen starten binnenkort.
Betekend dit dat er ook wijzigingen komen voor de meldingen op P2000 ?