Er zullen gegarandeerd redenen zijn om huisartsen wel met spoed te laten rijden en er zijn ook redenen te bedenken waarom huisartsen het niet zouden moeten doen. Het feit blijft dat er besloten wordt een spoed rit te rijden om een acuut medisch probleem op te lossen. Met de beste intenties! Deze ongelukken worden niet opzettelijk veroorzaakt maar gebeuren helaas. Ook bij de reguliere ambulance, ook bij de politie en ook bij de brandweer.
Ik vind het dan ook erg sneu en jammer om te moeten lezen dat nu iedereen al begint over rechter, artikel 5, artikel 6 zonder dat er IETS bekend is over de precieze toedracht van dit vreselijke ongeval. Hoe goed er ook opgelet wordt, hoe goed mensen hun best doen, hoe goed ze zich aan de regels houden. Een ongeval zit nou eenmaal in een klein hoekje en zoals de meesten hier wel zullen weten is de kans op een ongeluk tot wel 8x zo groot indien er met OGS gereden wordt.
Laten we nou met zijn allen eerst eens precies afwachten wat er precies gebeurd is voordat we met een beschuldigende vinger naar iets of iemand wijzen.
Het is vreselijk wat er gebeurd is maar ik denk dat zowel de nabestaanden van het slachtoffer als (onze/mijn) collega niet gebaat zijn bij het zoeken naar een schuldige maar eerder bij veel sterkte!
Mijn gedachten gaan uit naar mijn collega, alle medewerkers van de HAP Gouda en alle nabestaanden van het slachtoffer. Dit is, als chauffeur zijnde mijn grootste nachtmerrie.
Bart van Wijk
HAP Chauffeur Amsterdam