Volumetrische pompen en perfusors 'aan boord'?

Auteur Topic: Volumetrische pompen en perfusors 'aan boord'?  (gelezen 3131 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Gepost op: 30 juni 2011, 07:29:37
Vanuit een ander topic ( http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=53363.0 ) komt bij mij de volgende vraag naar boven voor ambulancebemanning:

Welke pompen hebben jullie aan boord en waar gebruik je ze voor?
In de regio waar ik werk zit er een perfusor in de auto. Deze wordt eigenlijk weinig gebruikt. Als we patienten uit het ziekenhuis meenemen (interklinisch vervoer) dan nemen we vaak de pompen van het ziekenhuis mee, mits we daar bekend mee zijn of er iemand mee gaat die er bekend mee is.

Infusie gaat nooit via een pomp. We hebben geen volumetrische pompen.
Mijn ervaring is dat het adequaat geven van infusie lastig is vanwege de wisselende loopsnelheden in de rijdende ambulance.

Wat is jullie ervaring?

Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2011, 15:29:21
Vanuit een ander topic ( http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=53363.0 ) komt bij mij de volgende vraag naar boven voor ambulancebemanning:

Welke pompen hebben jullie aan boord en waar gebruik je ze voor?
In de regio waar ik werk zit er een perfusor in de auto. Deze wordt eigenlijk weinig gebruikt. Als we patienten uit het ziekenhuis meenemen (interklinisch vervoer) dan nemen we vaak de pompen van het ziekenhuis mee, mits we daar bekend mee zijn of er iemand mee gaat die er bekend mee is.

Infusie gaat nooit via een pomp. We hebben geen volumetrische pompen.
Mijn ervaring is dat het adequaat geven van infusie lastig is vanwege de wisselende loopsnelheden in de rijdende ambulance.

Wat is jullie ervaring?

Helaas hebben wij (nog) geen pompen. Formeel is het richtlijn dat er geen middelen zijn volgens LPA die continu moeten worden gegeven. Binnenkort gaan wij meedoen met een nieuwe trial voor de PCI patienten. Eén van de middelen schijnt te worden gegeven via een perfusor. Het ziet er dus naar uit dat we eindelijk pompen krijgen.
Wat betreft het geven van infusievloiestof, het komt op het ouderwets druppeltjes tellen neer. Ik kan me wel voorstellen dat we op den duur de pompen gaan gebruiken voor continu pijnbestrijding o.i.d. Althans, dat zou ik een goede ontwikkeling vinden.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2011, 15:45:24
Of nitroglycerine iv invoeren voor de behandeling van astma cardiale naast het in de acute fase helemaal niet zo effectieve furosemide?

Even uit interesse, welke studie? (evt via PB)

CM

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 30 juni 2011, 16:08:22
Er zijn diverse studies gepubliceerd over dit onderwerp. Hier is er één uit 2007, maar er zijn veel meer:

http://www.ferne.org/lectures/ema_2007_pdfs/htn_%20references/ferne_htn_emerg_levy_2007.pdf

Furosemide i.c.m. morfine, volgens huidige protocol, leidt tot een significante toename van mortaliteit. Dat is hier terug te vinden

http://chestjournal.chestpubs.org/content/92/4/586.short

en hier heb je een veel breder maar ook interessanter artikel

http://www.hccems.com/web_documents/cardiac_resusc__meds_under_scruitiny-lasix__morphine__beta_blockers.pdf

Kortom, wij moeten het huidige protocol vervangen door een combinatie van CPAP en parenterale nitro. Dat wordt nu wel aanbevolen als zijnde `Best Practice`. Wij zijn in onze regio deels op weg met CPAP volgens Boussignac. NItro geven we nog sublinguaal, maar dat is niet optimaal want er valt tekens weer druk weg bij het manipuleren van de masker.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 30 juni 2011, 16:12:41
Ehm, volgens mij was ik niet helemaal duidelijk, ik bedoelde welke trial mbt PCI gaan jullie meedoen?

De studies mbt furosemide, cpap, iv nitro, etc. bij acuut hartfalen ken ik, daarom begon ik er ook over  ;)

Je wilt trouwens niet weten wat de AHA in hun richtlijn 2010 heeft opgenomen t.a.v. nitro-gebruik door pre-hospitale hulpverleners...  :-X (ik zal een tipje van de sluier oplichten: max. 3)

CM

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 30 juni 2011, 16:29:41
PM gestuurd.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 30 juni 2011, 16:33:35
Je wilt trouwens niet weten wat de AHA in hun richtlijn 2010 heeft opgenomen t.a.v. nitro-gebruik door pre-hospitale hulpverleners...  :-X (ik zal een tipje van de sluier oplichten: max. 3)

Kreeg de stille hint dat ik weer eens teveel afkortingen gebruik, excuus!  98uiye

AHA = American Heart Association

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #7 Gepost op: 1 juli 2011, 00:59:17
Ehm, volgens mij was ik niet helemaal duidelijk, ik bedoelde welke trial mbt PCI gaan jullie meedoen?

De studies mbt furosemide, cpap, iv nitro, etc. bij acuut hartfalen ken ik, daarom begon ik er ook over  ;)

Max 3 NTG (nitroglycerine)? haha dat is te weinig blijkt in de praktijk maar al te vaak....  NTG is veel efefctiever dan morfine, lasix zit daar tussenin.
En zoals Carl al vermeldde, parenteraal NTG geven (via infusie) is wel zo handig bij CPAP gebruik(masker met overdruk door zuurstof), die 5 mmHg(maat van druk) is al niet veel laat staan dat die steeds weer 5 minuten lang opgebouwd moet worden na het geven van NTG en dan t masker er weer af gaat...
Bij onze dienst staat het IV NTG perfusor gebruik op het wensenlijstje mede gezien de recente onderzoeken.

- Overigens, welke ambupleeg herinnert zich nog de LPA 6 met in het kinder allergieblok de continue IV adrenaline medicatie via perfusor??
- Laat staan dat in LPA 7.2 nu de 300 mg cordarone in 15 minuten (!!) slow iv gegeven moet gaan worden?! Alleen daarvoor al is een perfusor hard nodig.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #8 Gepost op: 1 juli 2011, 18:58:50
- Laat staan dat in LPA 7.2 nu de 300 mg cordarone in 15 minuten (!!) slow iv gegeven moet gaan worden?! Alleen daarvoor al is een perfusor hard nodig.

Dat zou inderdaad een reden kunnen zijn voor een perfusor met bijbehorende spuiten en lijntjes...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.