alternatieve waterbron voor TS/TAS

Auteur Topic: alternatieve waterbron voor TS/TAS  (gelezen 3609 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Mattijs

• Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
Gepost op: 24 mei 2011, 16:42:43
Ik heb een vraag over het koppelen van een brandweerwagen aan een alternatieve waterbron.

Voor Castlefest (www.castlefest.nl) zijn we bezig met het opzetten van een festivalcamping. Tbv de sanitaire voorzieningen plaatsen we twee 12.000 ltr watertanks, een daarvan is voorzien van een 66mm storzkoppeling de andere van een GK snelkoppeling volgens onze leverancier. Wat voor koppeling moet er aanwezig zijn op de tanks om aan te kunnen sluiten? Zijn er verloopstukken aanwezig op een brandweerwagen?

Tevens zit er bovenop de tank een groot luik, is het bijvoorbeeld mogelijk om hier een aanzuigslang in te hangen? Of speelt de hoogte van de tank bijvoorbeeld een rol hierbij.

Het is de bedoeling dat we ten alle tijden 1 tank gevuld hebben als reserve voor de brandweer, omdat er in de directe omgeving geen waterpunten zitten.

Meer voor mijn persoonlijke info, hoelang kan een brandweerwagen doen met 12.000 liter water?

Alvast bedankt voor die gene die willen reageren op deze post.

basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2011, 17:54:57
Op een normale TS zitten twee zuigslangen (of zuigbuizen, zo u wilt) met samen een lengte van 10 meter. Ik heb het nog nooit in de praktijk gezien, maar ik denk dat het praktisch onmogelijk is om via de bovenkant van de tank het water aan te zuigen, zowel i.v.m. de lengte als het plaatsen van de slang...

En voor wat betreft je laatste vraag: HD +- 125 l/minuut en LD +-250 l/m per straal. Dan kan je zelf wel uitrekenen hoe lang je kan doen met 12000 liter ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

1300001-MR

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2011, 18:11:50
Meer voor mijn persoonlijke info, hoelang kan een brandweerwagen doen met 12.000 liter water?

En voor wat betreft je laatste vraag: HD +- 125 l/minuut en LD +-250 l/m per straal. Dan kan je zelf wel uitrekenen hoe lang je kan doen met 12000 liter ;)

Heb het even voor je uitgerekend, Fotojbz en ik waren gelijktijdig aan het typen :P

Hangt onder andere af van de pomp die in de tankautospuit is ingebouwd en men met hoge druk, danwel lage druk aan de slag gaat.

Een hogedrukstraal geeft ongeveer 125L water p/m, een lagedrukstraal 250-400L water p/m.

Hogedruk blussing
- Een tankautospuit is doorgaans voorzien van 2 stralen hogedruk zover ik weet.
Inhoud watertank tankautospuit: 1.500 liter
Inhoud tank t.b.v. sanitair: 12.000 liter
Totaal beschikbaar: 13.500 liter
Blustijd met 1 straal: 13.500 / 125 = 108 minuten.
Blustijd met 2 stralen: 13.500 / (125*2) = 54 minuten.

Lagedruk blussing
Vanaf een tankautospuit zou je in principe met 4 stralen lagedruk moeten kunnen blussen, eventueel zelfs nog aangevuld met een straatwaterkanon.
Blustijd met 1 straal: 13.500 / 250 = 54 minuten.
Blustijd met 2 stralen: 13.500 / (250*2) = 27 minuten.
Blustijd met 3 stralen: 13.500 / (250*3) = 18 minuten.
Blustijd met 4 stralen: 13.500 / (250*4) = 13,5 minuten.

Conclusie: Volgens mij zit je met je 12.000L watervoorraad in beginsel prima.

De brandweer kan altijd opschalen, en beschikt in sommige regio's zelf ook over tankwagens, met vaak nog meer dan 12.000L water. Als het echt nodig is kan er altijd grootschalig watertransport worden opgestart.

Ten aanzien van koppelingen kan ik je geen informatie geven, want daar weet ik niks vanaf.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2011, 18:18:01
Volgens mij kan een TS niet aangesloten worden op een 66 MM storz aanspuitpunt, omdat je via die slangen alleen druk kunt geven en niet kunt zuigen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2011, 18:29:16
Ik kon niet meer aanpassen dus bij deze. zoals ik al zei de door jou genoemde aansluiting is niet geschikt voor aanzuigen, tenzei men hier speciale zuigslangen voor heeft, echter hebben maar zeer weinig korpsen dit, een gewone zuigslang heeft een diameter van 110 milimeter (Zeg ik dit goed?). misschien kan je de koppeling wisselen voor een grotere versie, of informeren of het lokale korps (neem aan dat de 'camping') blijft staan) zo'n kleinere aansluiting hebben of wat de andere mogelijkheden zijn.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Mattijs

• Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2011, 21:24:04
Het gaat om onderstaande watertank(s)
http://www.antonisverhuur.nl/cms/upload/AV_SCHOONWATER_CONTAINER.pdf

Als wij zelf nu zorgen voor een slang in het luik, met de juiste koppeling eraan, kan de brandweerwagen dan wel aanzuigen? Of speelt de hoogte dan nog steeds een rol.

Ben even aan het googlen geweest, maar er zijn best veel maten brandweerkoppeling. En ik begrijp dat de koppeling van de aanzuigslang een grotere maat is als die van de blus slangen.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2011, 21:38:39

Lagedruk blussing
Vanaf een tankautospuit zou je in principe met 4 stralen lagedruk moeten kunnen blussen, eventueel zelfs nog aangevuld met een straatwaterkanon.
Blustijd met 1 straal: 13.500 / 250 = 54 minuten.
Blustijd met 2 stralen: 13.500 / (250*2) = 27 minuten.
Blustijd met 3 stralen: 13.500 / (250*3) = 18 minuten.
Blustijd met 4 stralen: 13.500 / (250*4) = 13,5 minuten.

Conclusie: Volgens mij zit je met je 12.000L watervoorraad in beginsel prima.

Op papier ziet dit er goed uit. Maar houd er wel rekening mee dat een tankautospuit niet onbeperkt slangen kan voeden. Als je een straatwaterkanon wil voeden is er volgens mij nauwelijks meer een mogelijkheid om ook nog andere stralen in te zetten en 4 stralen lage druk wordt wellicht ook wat problematisch. Ik heb overigens totaal geen verstand van pompen en de druk e.d., maar heb zo links en rechts wel vernomen dat sommige combi's erg moeilijk zijn ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2011, 23:00:19
Aanzuigen van een punt boven het hart van de pomp is niet gebruikelijk, weet niet of dat werkt.(hoewel, hevelen lukt ook met een tuinslang, dus als de pomp vacuum zuigt zou het water vanzelf vanuit het hogere punt de pomp in gaan stromen.) Maar even een praktijk vraag, wat denk je dat er allemaal kan branden bij jullie festival, en denk je daar 12000 liter voor nodig te hebben? En hoe denk je dat de brandweer het water bij de brand krijgt. Ik lees dat het evenement op de Keukenhof is, hebben ze daar geen open water, en brandkranen op het terrein?
Ik weet het niet exact, maar volgens mij is 86 mm (staat in de folder van de tank) een standaard Storz koppeling bij de brandweer. (75 en 52 mm slangen.)
Als je wilt dat de brandweer bluswater uit de tank kan aanzuigen moet je een aansluitpunt maken zo laag mogelijk in de tank, met een 110 mm Storz koppeling. Door het watervolume in de tank loopt de pomp van de TS dan vanzelf vol (hoeft nauwelijks aan te zuigen) Alle andere oplossingen worden lastig.
Of huur een paar dompelpompjes, die je in het luik kunt laten zakken als de nood aan de man is, en die de tank van de TS eventueel weer kunnen vullen. Capaciteit, zou je wel enkele honderden liters per minuut moeten kunnen leveren.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Mattijs

• Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2011, 23:18:27
Aanzuigen van een punt boven het hart van de pomp is niet gebruikelijk, weet niet of dat werkt.(hoewel, hevelen lukt ook met een tuinslang, dus als de pomp vacuum zuigt zou het water vanzelf vanuit het hogere punt de pomp in gaan stromen.) Maar even een praktijk vraag, wat denk je dat er allemaal kan branden bij jullie festival, en denk je daar 12000 liter voor nodig te hebben? En hoe denk je dat de brandweer het water bij de brand krijgt. Ik lees dat het evenement op de Keukenhof is, hebben ze daar geen open water, en brandkranen op het terrein?
Ik weet het niet exact, maar volgens mij is 86 mm (staat in de folder van de tank) een standaard Storz koppeling bij de brandweer. (75 en 52 mm slangen.)
Als je wilt dat de brandweer bluswater uit de tank kan aanzuigen moet je een aansluitpunt maken zo laag mogelijk in de tank, met een 110 mm Storz koppeling. Door het watervolume in de tank loopt de pomp van de TS dan vanzelf vol (hoeft nauwelijks aan te zuigen) Alle andere oplossingen worden lastig.
Of huur een paar dompelpompjes, die je in het luik kunt laten zakken als de nood aan de man is, en die de tank van de TS eventueel weer kunnen vullen. Capaciteit, zou je wel enkele honderden liters per minuut moeten kunnen leveren.

Bedankt voor je reactie, het festival is inderdaad rondom Kasteel de Keukenhof, de festvalcamping komt aan de overzijde, op een van de parkeerplaatsen van de Bloementuinen. Daar is geen waterpunt en de brandweer heeft gevraagd of wij zelf voor een buffer kunnen zorgen.
Wat er zoal kan branden, we proberen voldoende afstand te houden tussen de velden, maar op de veldjes zelf zullen de tentjes ws redelijk dicht op elkaar komen te staan. Nylon kan snel gaan ben ik bang.

Die twee watertanks zijn met name bedoeld voor de piekmomenten voor de sanitaire voorzieningen, de brandweer wil daar bij calamiteiten graag gebruik van maken, vandaar hun vraag of wij voor een goed aansluiting kunnen zorgen op deze tanks.

ceesverharen

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #9 Gepost op: 19 juni 2011, 11:44:51
geachte festival organisatie,

zoals ik het zie is de aansluiting een standaard storz aansluiting die wij als brandweer gebruiken voor persslangen.
deze koppelingen kunnen ook gebruikt worden voor zuigaansluitingen. bij veel brandweerkorpsten zijn zogenaamde Honda pompjes in gebruikt dat zijn kleine draagbare motorspuitjes met een redelijke opbrengst. deze hebben als zuigaansluiting een iets grotere maat dan de persaansluiting. hiervoor zijn echter verloopkoppelingen beschikbaar.
bij ons zitten ze standaard bij de pompjes.

misschien dat jouw brandweerkorps deze verloopkoppelingen ook heeft er kan dan altijd een tankautospuit gevuld worden vanuit de tank door middel van deze kleine draagbare motorspuitjes.

veel succes.

Cees Verharen