bron: cursus BRL9101 (borden plaatsen) die ik gevolgd en gehaald heb
Curses ook gevolgd mede nog meer om het werk als tekenaar en aannemer te mogen uitvoeren. Echter mijn diverse rijopleidingen zeggen allemaal rechts is alleen rechtsgeldig.
In het beginsel worden ze rechts geplaats maar als rechts niet mogelijk is mag allen links volstaan maar dit moet duidelijk in het bestek vermeld staan. (in de praktijk komt dit alleen voor bij tijdelijke bebording Bron: Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens Geldend op 16-06-2011
Citaat: Paragraaf 2. Algemene bepalingen ten aanzien van plaatsing van verkeersborden.
10. Borden worden geplaatst aan de rechterzijde van de weg of boven een rijstrook indien het bord uitsluitend voor die rijstrook geldt, dan wel links van de weg indien het bord uitsluitend voor de linkerzijde geldt. Borden kunnen ook boven de rijbaan worden aangebracht.
Ter hoogte van rechts geplaatste borden kunnen eveneens aan de linkerzijde van de weg of rijbaan worden geplaatst indien daaraan uit oogpunt van waarneembaarheid behoefte bestaat dan wel indien het bord tevens voor de linkerzijde geldt.
Die kleine bordjes met 100 bovenop de HM-paaltjes hebben geen rechtsgeldige betekenis (net als de groene middenstreep die je veel op autowegen tegenkomt)
Bron:
WWW.RWS.NLCitaat:
Soorten nieuwe strepen op de weg
De nieuwe strepen geven aan wat de maximumsnelheid is die u op die weg mag rijden:
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur (km/uur);
dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 km/uur;
geen middenstreep: 80 km/uur, tenzij er langs de weg een bord staat met 60 km/uur.
Einde citaat.
De jurispedentie over dit onderwerp laat niets te wensen over, bij mijn weten zijn alle rechtzaken hierover gewonnen door de mensen die meenden te zijn voorgelicht dmv pb51 spotjes en diverse reclame campagne's dat groen zonder bebording 100km/h betekend.