Maximumsnelheid verlaagd ivm werkzaamheden .... of toch niet ?

Auteur Topic: Maximumsnelheid verlaagd ivm werkzaamheden .... of toch niet ?  (gelezen 7853 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #20 Gepost op: 15 juni 2011, 09:42:36
Ontopic:
Is het niet zo dat er bij wegwerkzaamheden de borden een x-aantal meter ervoor moeten worden geplaatst, en dat die andere aanwijzingen overrulen? Je volgt ook de gele markering ipv de witte bij wegversmallingen etc.

Ik denk dat één van de problemen is dat dit bij markeringen wel werkt, maar niet bij bebording. Althans niet in NL, waar geen onderscheid gemaakt kan worden tussen normale en tijdelijke bebording en je dus gecoördineerd te werk moet gaan, wat dus kennelijk nogal eens mis gaat. Ik weet echter dat "tijdelijke" en overrulende gele bebording bekend is in landen zoals Italië en Frankrijk. Misschien een tip voor de wetgever?

Neemt niet weg dat, om ze effectief te houden, deze bebording dan nog steeds (gedeeltelijk) weggehaald/-gedraaid of afgedekt zou moeten worden bij een tijdelijke onderbreking van de werkzaamheden - anders worden ze op den duur genegeerd.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #21 Gepost op: 15 juni 2011, 19:59:57
Eerst een vraag, waar plaatsen wij in Nederland de verkeersborden die van toepassing zijn op de weggebruker?

Juist rechts, dit wil dus zeggen dat borden links eigenlijk helemaal niets doen.In het beginsel worden ze rechts geplaats maar als rechts niet mogelijk is mag allen links volstaan maar dit moet duidelijk in het bestek vermeld staan. (in de praktijk komt dit alleen voor bij tijdelijke bebording
Borden aan de linkerzijde van de weg zijn eigenlijk niet eens rechtsgeldig en worden daar vaak alleen geplaatst als toelichting/extra atentie. Borden links plaatsen is zelfs verplicht bij meerdere rijstroken in de zelfde richting en wegen die breder zijn dan 7 of 8 meter(dat laatste weet ik zo niet zeker meer uit het hoofd het is of/of)

bron: cursus BRL9101 (borden plaatsen) die ik gevolgd en gehaald heb
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #22 Gepost op: 15 juni 2011, 20:11:41
bijvoegen wou al niet meer dus dan maar zo.

Verder zie ik regelmatig dat je op de A28 bij Zwolle bijvoorbeeld 80 km/u mag omdat de 'spits' strook open is, maar er vervolgens wel een rood kruis te zien is. :-\
De bebording is tussen knpt hattemerbroek en afslag 22 (nieuwleusen) v.v alles behalve juist... en ik dacht zelfs dat dat doorliep tot aan knpt lankhost.
Sterker nog, je ziet bijna iedereen 100 rijden als de borden 80 getoond worden. Zou dat komen omdat je na iedere 100 meter weer een heel klein bordje met 100 erop ziet staan (inclusief de aanduiding van de hectometer)?  ;)
Die kleine bordjes met 100 bovenop de HM-paaltjes hebben geen rechtsgeldige betekenis (net als de groene middenstreep die je veel op autowegen tegenkomt)
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #23 Gepost op: 16 juni 2011, 01:28:11
bron: cursus BRL9101 (borden plaatsen) die ik gevolgd en gehaald heb

Curses ook gevolgd mede nog meer om het werk als tekenaar en aannemer te mogen uitvoeren. Echter mijn diverse rijopleidingen zeggen allemaal rechts is alleen rechtsgeldig.

In het beginsel worden ze rechts geplaats maar als rechts niet mogelijk is mag allen links volstaan maar dit moet duidelijk in het bestek vermeld staan. (in de praktijk komt dit alleen voor bij tijdelijke bebording


Bron: Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens Geldend op 16-06-2011
Citaat: Paragraaf 2. Algemene bepalingen ten aanzien van plaatsing van verkeersborden.

10. Borden worden geplaatst aan de rechterzijde van de weg of boven een rijstrook indien het bord uitsluitend voor die rijstrook geldt, dan wel links van de weg indien het bord uitsluitend voor de linkerzijde geldt. Borden kunnen ook boven de rijbaan worden aangebracht.
Ter hoogte van rechts geplaatste borden kunnen eveneens aan de linkerzijde van de weg of rijbaan worden geplaatst indien daaraan uit oogpunt van waarneembaarheid behoefte bestaat dan wel indien het bord tevens voor de linkerzijde geldt.

Die kleine bordjes met 100 bovenop de HM-paaltjes hebben geen rechtsgeldige betekenis (net als de groene middenstreep die je veel op autowegen tegenkomt)

Bron: WWW.RWS.NL
Citaat:
Soorten nieuwe strepen op de weg
De nieuwe strepen geven aan wat de maximumsnelheid is die u op die weg mag rijden:

dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur (km/uur);
dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 km/uur;
geen middenstreep: 80 km/uur, tenzij er langs de weg een bord staat met 60 km/uur.

Einde citaat.

De jurispedentie over dit onderwerp laat niets te wensen over, bij mijn weten zijn alle rechtzaken hierover gewonnen door de mensen die meenden te zijn voorgelicht dmv pb51 spotjes en diverse reclame campagne's dat groen zonder bebording 100km/h betekend.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #24 Gepost op: 16 juni 2011, 13:05:49

Bron: WWW.RWS.NL
Citaat:
Soorten nieuwe strepen op de weg
De nieuwe strepen geven aan wat de maximumsnelheid is die u op die weg mag rijden:

dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur (km/uur);
dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 km/uur;
geen middenstreep: 80 km/uur, tenzij er langs de weg een bord staat met 60 km/uur.

Einde citaat.

De jurispedentie over dit onderwerp laat niets te wensen over, bij mijn weten zijn alle rechtzaken hierover gewonnen door de mensen die meenden te zijn voorgelicht dmv pb51 spotjes en diverse reclame campagne's dat groen zonder bebording 100km/h betekend.

ik heb die nog niet weer kunnen vinden in het RVV dan wel WvW. En dus niet wettelijk.
Ik kan me door de spotjes enzo er wel in vinden dat de rechters de bestuurders in het gelijk stellen omdat de meerderheid van de bestuurders
niet weten dat sommige zaken als handigheidje bedoeld zijn en niet als regelgeving telt. (net als die bordjes 100 op de hmp)
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV