Politie gaat insluipen in woningen ter inbraakpreventie

Auteur Topic: Politie gaat insluipen in woningen ter inbraakpreventie  (gelezen 28098 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #10 Gepost op: 27 mei 2011, 13:16:37
Dit is volgens mij huisvredebreuk. Men mag zonder opsporingsbevel toch nooit een huis betreden zonder toestemming?

GeenStijl verwoorde het mooi:

Als het project een succes is, volgen er meer. Zo zullen agenten op kruispunten fietsers aanrijden die door rood fietsen. Stopt de douane drugs in je koffer vlak voor je vakantie naar Thailand als je even niet op je bagage let. Wijkagenten die de airbag uit je auto sleutelen als je in een Polenwijk parkeert. Houdt de dienst zedendelicten uw dochtertje een paar dagen in een donkere cel als u haar alleen naar school laat lopen. AnimalCops die uw kat mishandelen als ze hem los zien lopen. Is allemaal preventief.

Vinn

• Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 27 mei 2011, 13:17:06
Zelfs een agent in uniform kan tegenwoordig worden aangezien voor nepagent.

ja, en vooral wanneer je dit in het donker doet....

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #12 Gepost op: 27 mei 2011, 13:42:23
In een tijd waarin alles wat de politie doet (en niet doet....) onder een vergrootglas wordt gelegd moet je vooral niet met dit soort onzalige ideeën komen. Best om mensen te wijzen op niet goed afgesloten woningen, maar het daadwerkelijk betreden en iets wegnemen raakt wel heel erg de privacy van de mensen.

De politie bashers (GeenStijl gaf alvast een voorzetje) zien hierin natuurlijk weer een prachtige aanleiding om hun gal te spuwen.

De bedoeling erachter is wellicht goed, maar deze keuze van uitvoering is zacht gezegd niet de mijne.  ???
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #13 Gepost op: 27 mei 2011, 13:44:20
Wel apart inderdaad, vroeger gebeurde het nogal eens dat agenten tassen weg haalden op het perron of op de markt. Tegenwoordig is dat ook niet echt meer de bedoeling ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 27 mei 2011, 13:57:33
Even los van of ik het wel of niet vind kunnen. Agenten worden geen inbreker. Ze gaan niets 'verbreken'. Ze zullen hoogstens door een openstaande deur/raam binnen komen. Dan gaat het dus om insluiping.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 27 mei 2011, 14:17:58
Dan ben ik eerder voorstander van het volgende idee:
Citaat
Inbraakalarm per sms

Nederlanders kunnen straks op afstand inbrekers in hun woning spotten met een nieuw alarmsysteem dat een sms stuurt. Het systeem waarschuwt ook voor brand en waterlekkages.
Het alarmsysteem is in bezit van verzekeraar Interpolis, maar komt vanaf volgend jaar ter beschikking van alle Nederlanders. Dat meldt het AD vandaag. Het alarm-op-afstand is met succes op kleine schaal getest in Tilburg. 'De test wijst uit dat bewoners zich stukken veiliger voelen', zegt Interpolis-directeur Rob Coolen.

Knuppel
Als een dief probeert binnen te komen, stuurt een sensor meteen een alarm naar de mobiele telefoon van de bewoner. Die kan dan met één druk op de knop een sms sturen naar buren én de politie. De taak van de buren is daarbij vooral om uit het raam kijken en een signalement te krijgen van de dader. Coolen: 'Ze krijgen de instructie dat ze niet met een knuppel naar buiten moeten lopen.'

Veiligheid
Het systeem kan ook waarschuwen voor brand en waterlekkages. Via een microfoon kan de bewoner horen wat er in zijn huis gebeurt. De sensoren zijn huisdierbestendig: katten en honden veroorzaken geen vals alarm. Het systeem wordt in het najaar verder getest met een grootschalige proef in Tilburg.
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/2437500/2011/05/26/Inbraakalarm-per-sms.dhtml

sylvester1986

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 27 mei 2011, 14:29:39
Even los van of ik het wel of niet vind kunnen. Agenten worden geen inbreker. Ze gaan niets 'verbreken'. Ze zullen hoogstens door een openstaande deur/raam binnen komen. Dan gaat het dus om insluiping.
Stel ik slaap nu met mijn raam op een kier, moet ik me nu zorgen maken?
Mijn voorkeur gaat dan wel uit naar die sms dienst.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 27 mei 2011, 14:44:43
Tja, ik werk zelf niet in die regio... Dus de precieze uitvoering van het plan ken ik niet.

Ik gok er op dat ze dit doen bij mensen die afwezig zijn en hun raam / deur open laten. (Ja dat gebeurd...)

sylvester1986

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 27 mei 2011, 14:48:11
Nu ben ik wel nieuwsgierig als een agent iets illegaals aantreft, wat er dan gebeurd.
In hoeverre kan iemand dan vervolgd worden?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #19 Gepost op: 27 mei 2011, 14:48:37
Ik gok er op dat ze dit doen bij mensen die afwezig zijn en hun raam / deur open laten. (Ja dat gebeurd...)

ja in sommige delen van Nederland kun je nog ongestraft de deur van het huis/ de schuur of auto open laten staan.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources