Politie gaat insluipen in woningen ter inbraakpreventie

Auteur Topic: Politie gaat insluipen in woningen ter inbraakpreventie  (gelezen 27939 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #90 Gepost op: 9 november 2013, 01:33:16
Witte voetjes tegen woninginbraken

http://www.politie.nl/nieuws/2013/november/8/02-almelo-witte-voetjes-tegen-woninginbraken.html
Laatste update: 08-11-2013 | 13:19

Almelo - De politie heeft woensdag 6 november in Almelo een actie tegen woninginbraken gehouden. Politieagenten en toezichthouders gingen in samenwerking met de gemeente Almelo en een Woningstichting de wijk in en lieten zogenaamde ‘witte voetjes’ achter op plekken waar ramen of deuren niet waren afgesloten en waar bewoners niet thuis waren.

Tijdens de controle werden woningen en schuurtjes gecontroleerd op inbraakgevoeligheid. Hierbij bleek regelmatig, dat men woningen niet goed had afgesloten. Ramen stonden open en deuren waren niet afgesloten. Bij een aantal woningen belden de agenten aan om de bewoners op het inbraakrisico te wijzen en preventietips te geven.

Witte voetjes
De witte voetjesactie confronteert bewoners met hun eigen gedrag en de risico’s daarvan. Tijdens de bezoekactie nemen agenten papieren voetafdrukken mee en leggen die via open deuren, ramen en schuifpuien in huizen en schuurtjes met de tekst ‘Deze schoenafdruk had van een insluiper kunnen zijn…’ Als blijkt dat woningen niet goed zijn afgesloten, krijgt de bewoner naast het witte voetje ook preventieadviezen en wordt uitgelegd wat het doel van de actie is.

Donkere dagen
De ervaring leert dat met het verzetten van de klok het aantal inbraken en insluipingen toeneemt. Om die trend te keren is de politie het Donkere Dagen Offensief gestart. Onderdeel van het Donkere Dagen Offensief is de Witte Voetjesactie die in verschillende gemeenten in Overijssel en Gelderland plaats vindt, vaak samen met gemeenten.

Tijdstippen
Veel inbraken vinden plaats tussen het eind van de middag en begin van de avond. Veel mensen eten standaard rond dat tijdstip. Als er in een woning rond die tijd geen licht brand, wijst dat vaak op de afwezigheid van de bewoners. Een dief kan op dat moment zijn slag slaan. Bij afwezigheid rond dit moment van de dag is het verstandig om verlichting met een tijdschakelaar in te stellen.

Enkele andere tips:
Maak gebruik van goed hang- en sluitwerk
Sluit ’s nachts ramen en deuren. Inbrekers of insluipers hebben maar weinig ruimte nodig om binnen te komen. Kijk dus ook uit met een open bovenlicht.
Toch een raampje open? Zet dan alleen het raam open waar een inbreker niet bij kan of een raam wat is voorzien van een goedkeurde barričrestang of –rek.
Laat geen sleutels aan de binnenkant van de deur in het slot zitten.
Zorg voor goede buitenverlichting
Probeer hagen dusdanig te snoeien dat buurtgenoten de woning in de gaten kunnen houden.
Tips vindt u op internet op bijvoorbeeld
www.politie.nl/onderwerpem/woninginbraak
of
www.politiekeurmerk.nl
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #91 Gepost op: 9 november 2013, 19:33:52
Politie klimt studentenhuizen binnen
Politie klimt studentenhuizen binnen
RTVOOG
Gepubliceerd op 8 nov 2013
Citaat
De politie heeft woensdag in de binnenstad een inbraakpreventie-actie gehouden, met de naam 'Wij waren in je kamer'. Daarbij hebben politiemedewerkers ingebroken in dertig studentenhuizen. Ze deden dat door via een open raam naar binnen te gaan, of te flipperen met een kaartje tussen het slot van de deur. De agenten lieten in de huizen waar niemand thuis was een flyer achter met daarop uitleg over de actie. Ook legden ze een polaroid-foto neer, waarop ze te zien zijn in de betreffende studentenkamer. Het aantal inbraken in studentenkamers in de stad Groningen is hoog. Dat komt omdat de huizen vaak slecht beveiligd zijn en de sociale controle laag is. Bovendien valt er relatief veel te halen. De politie hoopt met de actie dat studenten zich beter bewust worden van de risico's op inbraak.
Samen sterk in de hulpverlening!


guest15549

  • Gast
Reactie #92 Gepost op: 10 november 2013, 12:07:20
Ik vind het een heel kwalijke zaak dat de politie huizen insluipt, als je verdacht wordt van iets mag de politie ook niet zomaar je huis binnentreden zonder je toestemming. Zeker als de agenten ook nog eens persoonlijke spullen gaan meenemen.


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #93 Gepost op: 10 november 2013, 15:15:06
Citaat van: DiNozzo link=msg=885966 date=1306500799
Ik mag hopen dat dit enigsinds juridisch afgetimmerd wordt. De Algemene Wet op het Binnentreden (AWBI) en huisvredebreuk zijn al genoemd. Vooralsnog voldoet dit plan aan geen enkele van die vereisten en dat zal betekenen dat de personen die het gaan uitvoeren allereerst strafbaar zijn, en ten tweede dat elk bewijs dat op deze manier verkregen wordt direct als onrechtmatig verkregen bestempeld kan worden en dus uitgesloten wordt van het onderzoek.
Citaat van: RAdeR link=msg=886100 date=1306526138
Politie Leiden gaat boekje te buiten'

LEIDEN - De politie mag officieel geen huizen betreden om bewoners te waarschuwen tegen inbraak. Dat zeggen advocaat Floris Knoef uit Den Haag en hoogleraar Strafrecht Henny Sackers van de Radbout Universiteit over de Witte Voetjes actie van de politie Leiden.

Beide rechtsgeleerden geven aan dat de politie voor het betreden van een woning toestemming moet hebben van de bewoner of een machtiging van de burgemeester. Bij de acties van de agenten eerder deze week, was dit niet het geval.

Afgelopen week werden in Leiden verschillende bewoners verrast door twee bezoekjes van de politie. Bij het eerste bezoek hadden de agenten zich binnengelaten door een openstaande deur of raam om iets te ontvreemden en vervolgens belden de mannen om de gestolen buit terug te geven.

Waarschuwing

Volgens de politie voldoet de actie aan alle regels. Agenten willen bewoners waarschuwen hoe snel en ongemerkt een inbraak kan gaan. 'Het is een manier om in contact te komen met de mensen,' aldus wijkagent Eric van Dommelen.
Zoals in 2011 ook al aangehaald, is dit inmiddels dan juridisch afgedekt ? (En dan met name op het binnentreden)
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #94 Gepost op: 10 november 2013, 15:22:32
En hoe heeft men dat dan dicht getimmerd...

Ik denk dat ik toch behoorlijk dwars ga liggen als het in mijn huis zou zijn, gezien de voet waarop we thans leven met de dienders alhier zullen ze mijn huis waarschijnlijk overslaan..... :-X
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Ludovicus

  • Beveiliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
  • Errare humanum est
Reactie #95 Gepost op: 10 november 2013, 18:49:18
ik zat me al te bedenken hoe het zou aflopen als een agent denkt van: ik wip even door het openstaande raam(pje).. niet wetende dat dit openstaat om de grote bouvier die in de keuken ligt te slapen van frisse lucht te voorzien  098uo
Beveiliger én Beroeps Verkeersregelaar - Ik sta graag in op de weg!


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #96 Gepost op: 16 december 2013, 11:31:26
Een journalist heeft de Politie om openbaarmaking van de relevante documentatie verzocht.
Het antwoord, en een enkel "projectplannetje", zijn te vinden aan het eind van zijn artikel.


Als dit het enige is aan documentatie, dan zet ik nu toch wel mijn vraagtekens bij de zorgvuldigheid van het afwegen van belangen en legitimiteit.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #97 Gepost op: 16 december 2013, 20:04:03
Citaat van: zwelgje link=msg=1228913 date=1387189886
Een journalist heeft de Politie om openbaarmaking van de relevante documentatie verzocht.
Het antwoord, en een enkel "projectplannetje", zijn te vinden aan het eind van zijn artikel.
Buiten het feit dat deze journalist zijn teksten wel eens mag controleren op taalfouten valt mij iets op in een gelinkt artikel; In de bijlage "Beslissing van 4 december 2013" zie ik het volgende staan: Namen, (e-mail)adressen, telefoonnummers van twee politieambtenaren zijn (met uitzondering van de Contactfunctionarissen M. Beukerna en E. Valkema) in het mailbericht (bijlage 1) en "Blauwe dag" (bijlage 2) geanonimiseerd ('weggelakt') op grond van de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer.
Apart dat dit wordt aangehaald terwijl dat voor binnentreden zonder toestemming in andermans woning schijnbaar niet van toepassing is !?
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #98 Gepost op: 16 december 2013, 22:38:22
Citaat van: Tony-cc link=msg=1229048 date=1387220643
Apart dat dit wordt aangehaald terwijl dat voor binnentreden zonder toestemming in andermans woning schijnbaar niet van toepassing is !?
Tja, als je al minder straf krijgt als je op camera iemand dood probeert te schoppen in Eindhoven... Dan kan ik mij indenken dat het weinig bijdraagt als je met naam en toenaam genoemd wordt.

Overigens los van het feit dat ik ook niet achter deze handelswijze sta. Preventie: ja. Maar wel binnen de kaders van de wet, wenselijkheid en politietaak.


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #99 Gepost op: 16 december 2013, 23:52:25
Citaat van: Frank. link=msg=1229100 date=1387229902
Tja, als je al minder straf krijgt als je op camera iemand dood probeert te schoppen in Eindhoven... Dan kan ik mij indenken dat het weinig bijdraagt als je met naam en toenaam genoemd wordt.

Overigens los van het feit dat ik ook niet achter deze handelswijze sta. Preventie: ja. Maar wel binnen de kaders van de wet, wenselijkheid en politietaak.
Voor de duidelijkheid, ik ben er sowieso een voorstander van dat jullie enigszins 'anoniem' blijven op bepaalde stukken (waarvoor spreekt wel voor zich).
Ik haalde die bewuste passage ook alleen maar aan om duidelijk te maken dat betreffend korps/regio de 'levenssfeer' van eigen mensen wel beschermt maar die van anderen met voeten treed !
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...