GRIP 1 Zeer grote brand (Pacton BV) Strangeweg - Ommen 27-05-2011

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (Pacton BV) Strangeweg - Ommen 27-05-2011  (gelezen 14066 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Snyper

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 27 mei 2011, 15:32:05
Daar ben ik het 100% mee eens. Indien er indicaties zijn dat de waterwinning problemen op kan leveren dient het WTS z.s.m. gealarmeerd te worden. Overigens heeft Ommen natuurlijk gewoon een prachtige tankwagen staan met x duizend liter water waar je met lage druk toch ook even van kan profiteren. En misschien lag er ook nog wel een OBK in de nabijheid?

Bij dit soort branden is een waterwagen snel leeg. Over het algemeen zal met met LD te werk gaan. Alleen het kanon van het RV verbruikt al rond de 2000 l/pm. Stel voor dat de tankwagen 15 kuub heeft. Kun je dus 7,5 minuten blussen.
Brandkranen zijn leuk om je tank te vullen, daarnaast is het voldoende om een verdeelstuk te voeden. Ik reken even met een brandkraan welke 1000 l\pm levert. Dit wordt overigens steeds meer 500 l/pm.
Met andere woorden open water is het enige juister middel wat voldoende capaciteit bied. Over het algemeen gaat je 1e autospuit op de BK (ivm inzetsnelheid met HD, eventueel redding slachtoffers). De tweede en derde autospuit op open water.
Ligt je open water nou ver(der) weg dan is toch die DPU wel heel handig, zeker als deze al snel er staat. Daarnaast heb je niet veel DPU's in een regio staan en heb je over het algemeen ook te maken met een langere aanrijdtijd.

HTI

• Forum gebruiker
  • Medewerker O&O en Bevelvoerder
Reactie #31 Gepost op: 27 mei 2011, 16:08:08
Apart dat niet bij GB meteen een AB & DPU wordt gealarmeerd.....
Wel zo makkelijk!

Ik weet dat in Noord-Holland Noord standaard een ABH wordt gealarmeerd bij grote brand. Deze wordt namelijk snel vergeten. Een WTS1000 of WTS2500 zal niet zo snel vergeten worden.

Er wordt namelijk eerder gekeken naar water dan naar lucht, of was het andersom?? (Vette vlammen man!!).0098
Alles komt goed!

Snyper

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 27 mei 2011, 20:13:59
Ik weet dat in Noord-Holland Noord standaard een ABH wordt gealarmeerd bij grote brand. Deze wordt namelijk snel vergeten. Een WTS1000 of WTS2500 zal niet zo snel vergeten worden.

Er wordt namelijk eerder gekeken naar water dan naar lucht, of was het andersom?? (Vette vlammen man!!).0098

Ik bedoel dat aan de opschaling "grote brand" standaard (zonder menselijke aanvraag) een abh en dph hangt....

mike

• Senior gebruiker

HTI

• Forum gebruiker
  • Medewerker O&O en Bevelvoerder
Reactie #35 Gepost op: 27 mei 2011, 22:45:51
Ik bedoel dat aan de opschaling "grote brand" standaard (zonder menselijke aanvraag) een abh en dph hangt....

Ja dat zeg ik, in NHN wordt bij de opschaling "grote brand" standaard de ABH van brandweer Schermer gealarmeerd. Hoe de DPH in de opschalingsprocedures wordt behandeld, weet ik niet, maar je hebt gelijk dat het wel handig kan zijn als je standaard de DPH ook laat alarmeren. Er zal echter een reden zijn waarom dit niet gebeurt.

Sorry als mijn reactie niet helemaal goed overgekomen is, het laatste deel was meer bedoeld als grapje.
Alles komt goed!

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 27 mei 2011, 23:23:51
Ja dat zeg ik, in NHN wordt bij de opschaling "grote brand" standaard de ABH van brandweer Schermer gealarmeerd. Hoe de DPH in de opschalingsprocedures wordt behandeld, weet ik niet, maar je hebt gelijk dat het wel handig kan zijn als je standaard de DPH ook laat alarmeren. Er zal echter een reden zijn waarom dit niet gebeurt.

Sorry als mijn reactie niet helemaal goed overgekomen is, het laatste deel was meer bedoeld als grapje.

In bepaalde delen van NL is het bijna zinloos om een DPH te alarmeren omdat een geschikte Waterwinning niet voorradig is.
Een ABH moet natuurlijk wel voorradig zijn in een regio. ;)

Brambd

• Senior gebruiker
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #37 Gepost op: 27 mei 2011, 23:46:22
Regio Gelderland-midden heeft hier fictieve voertuigen voor aangemaakt, zo heet de WVD voorthuizen 07-1421. zij rukken dan uit met de 1461 of de 1401. maar dat terzeide.
Waarom is er niet 1 vast voertuig? Zijn het dan maar zo weinig spullen die een WvD ploeg bij heeft dat het snel over geladen is, of hebben zij 2 "sets"?

Wel zo makkelijk!
Bij grote brand rijdt sowieso een OvD dan wel een HOvD en die heeft als het goed is enige kennis over het gebied en zo niet kan men de MKB dingen vragen. Als daaruit blijkt dat de waterwinning/ademluchtvoorziening een probleem gaat worden, is deze nog altijd snel gealarmeerd. Toch?

Fireball

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 28 mei 2011, 00:17:39
Waarom is er niet 1 vast voertuig? Zijn het dan maar zo weinig spullen die een WvD ploeg bij heeft dat het snel over geladen is, of hebben zij 2 "sets"?

De spullen van de WVD bestaan slechts uit 1 meetkoffer. Sommige meetploegen nemen een dienstauto of dienstbus, sommige een TS of PM als die nog niet ingezet is bij de brand

Fireball

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 28 mei 2011, 00:22:36
Wel zo makkelijk!

De korpsen zijn in IJsselland zijn nog erg autonoom en zelfvoorzienend. Regionale voertuigen worden weinig standaard meegealarmeerd en regionale ademlucht al helemaal niet. Daar moet apart om gevraagd worden.  Ijsselland is overigens een landelijke regio, waar de meeste korpsen slangenwagens (WTS500) hebben en dat rolt sneller uit dat een DPU.