GRIP 1 Zeer grote brand (Pacton BV) Strangeweg - Ommen 27-05-2011

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (Pacton BV) Strangeweg - Ommen 27-05-2011  (gelezen 14073 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

toverboer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
Reactie #50 Gepost op: 28 mei 2011, 23:59:56
in Deventer ben ik niet bekend weet niet wat daar staat


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #51 Gepost op: 29 mei 2011, 02:05:58
misschien was er wel een ploeg in zweden ofzo? en misschien zijn er ook wel mensen aan het werk die niet op kunnen komen? volgens jou bewering zou het onmogelijk zijn dat een korps onderbezet is.
Oei, wat een regeltjes, maar we praten over een VRIJWILLIG en geen PLICHT, of BEROEPS korps. Tijdstip van melding in acht te nemen is niet iedereen direct aanwezig en inzetbaar, (kijk daarvoor maar eens naar een bedrijfsvoering binnen en bedrijf),dus graag even hier naar kijken alvorens te oordelen en meningen te lanceren. daarnaast maar eens de juiste berichtgeving lezen en de inzetverslagen van de plaatselijke brandweer op de site, daaruit blijkt hoe de zaak er voor stond en wat er ingezet is aan materiaal.
Goed lezen is moeilijk? Kijk eens wat ik vet gedrukt heb gemaakt. Fireball zegt dat al(!) het personeel is ingezet. Dat is gewoon onmogelijk...


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #52 Gepost op: 29 mei 2011, 09:35:25
Goed lezen is moeilijk? Kijk eens wat ik vet gedrukt heb gemaakt. Fireball zegt dat al(!) het personeel is ingezet. Dat is gewoon onmogelijk...

Je kunt ook overdrijven, je was er zelf immers niet bij betrokken, of wel? Misschien bedoelt men "al het beschikbare" personeel. Dat is dan ook de reden dat er overcapaciteit moet zijn, al het personeel kan immers niet ten alle tijden beschikbaar zijn.


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #53 Gepost op: 29 mei 2011, 19:22:40
In bepaalde delen van NL is het bijna zinloos om een DPH te alarmeren omdat een geschikte Waterwinning niet voorradig is.
Een ABH moet natuurlijk wel voorradig zijn in een regio. ;)

Aangezien je van te voren niet weet waar er brand is in je regio (en dus ook geen zicht hebt op je waterwinning) is standaard alarmeren een (verstandige) keuze.


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #54 Gepost op: 29 mei 2011, 19:26:46
Bij grote brand rijdt sowieso een OvD dan wel een HOvD en die heeft als het goed is enige kennis over het gebied en zo niet kan men de MKB dingen vragen. Als daaruit blijkt dat de waterwinning/ademluchtvoorziening een probleem gaat worden, is deze nog altijd snel gealarmeerd. Toch?

Als je gaat afwachten tot een OvD of HOvD (dus terplaatse is) gaat vragen om een DPU ben je dik te laat. Zoals al eerder gezegd: ze staan niet op elke post en hebben dus een langere aanrijtijd daarnaast vergt het opbouwen ook nog de nodige tijd. Als je dan ook nog is de tijd erbij gaat optellen dat een (H)OvD terplaatse is en er aan gaat denken zit je ondertussen in de fase dat je te laat bent ermee.


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #55 Gepost op: 29 mei 2011, 19:28:49
De korpsen zijn in IJsselland zijn nog erg autonoom en zelfvoorzienend. Regionale voertuigen worden weinig standaard meegealarmeerd en regionale ademlucht al helemaal niet. Daar moet apart om gevraagd worden.  Ijsselland is overigens een landelijke regio, waar de meeste korpsen slangenwagens (WTS500) hebben en dat rolt sneller uit dat een DPU.

Duidelijk, dankje wel.


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #56 Gepost op: 29 mei 2011, 19:33:21
Dat kan nooit... Een korps moet een x-aantal percentage teveel aan manschappen hebben.

Tuurlijk kan dat wel, er staan in het gehele land "stilletjes" voertuigen buiten dienst. Doordat het bijvoorbeeld vakantietijd is, er dus mensen op vakantie zijn, het lekker weer is en mensen dus bijv. naar het strand gaan, mensen buiten de gemeente werken, mensen ziek zijn, etc. etc.
Alleen korpsen die hun bezetting monitoren vangen voor een groot deel bezettingsproblemen op.

Wil je een GEGARANDEERDE uitruk? Dan moet je op ieder voertuig beroeps personeel zetten.


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #57 Gepost op: 29 mei 2011, 19:34:08
Oei, wat een regeltjes, maar we praten over een VRIJWILLIG en geen PLICHT, of BEROEPS korps. Tijdstip van melding in acht te nemen is niet iedereen direct aanwezig en inzetbaar, (kijk daarvoor maar eens naar een bedrijfsvoering binnen en bedrijf),dus graag even hier naar kijken alvorens te oordelen en meningen te lanceren. daarnaast maar eens de juiste berichtgeving lezen en de inzetverslagen van de plaatselijke brandweer op de site, daaruit blijkt hoe de zaak er voor stond en wat er ingezet is aan materiaal.

Juistem, mooi gesproken Gijs !  ;)


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #58 Gepost op: 29 mei 2011, 22:12:55
Je kunt ook overdrijven, je was er zelf immers niet bij betrokken, of wel? Misschien bedoelt men "al het beschikbare" personeel. Dat is dan ook de reden dat er overcapaciteit moet zijn, al het personeel kan immers niet ten alle tijden beschikbaar zijn.
Als dat bedoeld werd, dan heb je helemaal gelijk. Werd er echt bedoeld dat iedereen er al stond dan is het wel apart dat ze dan niet alle voertuigen konden bezetten.

Als je gaat afwachten tot een OvD of HOvD (dus terplaatse is) gaat vragen om een DPU ben je dik te laat. Zoals al eerder gezegd: ze staan niet op elke post en hebben dus een langere aanrijtijd daarnaast vergt het opbouwen ook nog de nodige tijd. Als je dan ook nog is de tijd erbij gaat optellen dat een (H)OvD terplaatse is en er aan gaat denken zit je ondertussen in de fase dat je te laat bent ermee.
Waarom zou diegene ter plaatse moeten zijn? Als de OvD of HOvD enige kennis heeft of de kennis vergaard via de MKB kan diegene toch zelf beslissen om de DPU al te laten rijden vanaf "grote brand". Dan zou je ook kunnen stellen dat je hem bij iedere redelijk forse brand maar vast kan alarmeren, want stel dat ie nodig is ben je "te laat".


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #59 Gepost op: 30 mei 2011, 01:12:56
Apart dat niet bij GB meteen een AB & DPU wordt gealarmeerd.....
Wel zo makkelijk!

Ik ben geen brandweer "kundige", dus het volgende is niet bedoeld om commentaar te leveren op GB in het algemeen, maar puur voor deze brand.
Brandweer Ommen had 2 aanhangers die gebruikt werden afhankelijk van de melding en het object. Deze aanhangers waren een MSA en een SLA. Samen kunnen ze dus al zorg dragen voor waterwinning over redelijke afstand. De huidige MSA is ook gepresenteerd in dit topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=14520.0

Zoals al aangegeven hebben veel korpsen in IJsselland een eigen oplossing voor de eerste waterwinning van open water, zoals standaard een MSA (Raalte, Lemelerveld bijv....)  en sommigen hebben ook een SLA.
Zeker geen vervanging voor een echte DPU, maar wel een soort tussenoplossing voor de eerste aanpak bij middel en grote branden met waterwinning in de buurt.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten