Goed gebruik maken van de spitsstrook

Auteur Topic: Goed gebruik maken van de spitsstrook  (gelezen 25752 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #60 Gepost op: 15 april 2012, 21:56:44
Op de volgende link kan je uitgebreide informatie vinden omtrent de spitsstroken.
http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/spitsstroken/

Ik weet prima wat een spitsstrook is hoor, meer om even out of the box te denken ;) Tenslotte zijn er vluchthavens zat op de spitsstrook ;)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #61 Gepost op: 11 juni 2012, 09:08:16
Nederlanders mijden massaal de spitsstrook
 
De spitsstrook zou moeten zorgen voor minder files. De Nederlandse automobilist gebruikt de spitsstrook echter amper.

Uit onderzoek van Rijkswaterstaat blijkt dat veel mensen niet op de spitsstrook rijden als die open is. Dat heeft veel te maken met de doorgetrokken streep.

Nieuwe campagne

"Bij een spitsstrook mogen mensen over een doorgetrokken streep rijden," vertelt Mark van der Vusse van Rijkswaterstaat. "Maar bij autorijles leer je dat je daar niet overheen mag, dus dat is voor mensen niet altijd even duidelijk."

"Daarom komt er een nieuwe campagne, met de boodschap: 'U mag over de doorgetrokken streep rijden als de groene pijl boven de weg brandt'."

Niet altijd open

Spitsstroken kunnen overigens niet altijd opengesteld worden. Dat is in strijd met de milieunormen, omdat het verkeer dan voor te veel lawaai zorgt of dat er te veel schadelijke stoffen worden uitgestoten. Wel komen er de komende jaren flink wat spitsstroken bij.

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/06_juni/11/binnenland/nederlanders-mijden-massaal-de-spitsstrook.xml


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #62 Gepost op: 11 juni 2012, 09:48:58
Dit is overigens uit eigen waarneming ook in Duitsland het geval. De conditionering "niet over een doorgetrokken streep" blijkt toch sterker dan de groene pijl....  ::)
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #63 Gepost op: 11 juni 2012, 09:51:08
Komt RWS lekker vlot mee of hadden ze daar het gesprek met DJ Rob van Someren ( parttime agent A-A ) van Radio Veronica
voor nodig van een een paar weken geleden in de uitzending ?
De luisteraars van Somertijd ( Ma t/m Vr van 16 tot 19 uur ) op Radio Veronica worden al maanden hierop geattendeerd met de spreuk:
"Groene pijl boven de strook gebruik hem dan ook".

Maar ook ik snap het niet waarom mensen die strook niet altijd gebruiken het is allemaal zo simpel als het maar kan in mijn ogen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #64 Gepost op: 11 juni 2012, 09:51:22
"Bij een spitsstrook mogen mensen over een doorgetrokken streep rijden," vertelt Mark van der Vusse van Rijkswaterstaat. "Maar bij autorijles leer je dat je daar niet overheen mag, dus dat is voor mensen niet altijd even duidelijk."

Ik zie een punt voor het CBR om dit dus verplicht op te nemen in hun opleidingen. Ook voor de rijinstructeurs van de rijscholen.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #65 Gepost op: 11 juni 2012, 09:57:32
Ik zie een punt voor het CBR om dit dus verplicht op te nemen in hun opleidingen. Ook voor de rijinstructeurs van de rijscholen.
Om eerlijk te zijn moest ik direct aan je signature denken...

Citaat
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal..
Spitsstrook, groene pijl, vrij logisch... Lijkt mij... dacht ik... Maar blijkbaar toch niet.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #66 Gepost op: 11 juni 2012, 10:01:38
Sowieso is het strepenverhaal zeer onduidelijk.

Op TV Bij WM en BODW viel mij dit eens op:


Voorbeeld 1: Niet doorgetrokken streep, maar een bord niet inhalen. Automobilist krijgt een bon. Verhaal: Nee, de streep is niet Bepalend, maar is alleen een aanwijzing. Als je niet mag inhalen staat er altijd een bord bij.

Voorbeeld 2: Wel een doorgetrokken streep, Geen bord niet inhalen. Automobilist krijgt een bon. Verhaal: Het is verboden om een doorgetrokken streep te passeren.


Ik zal eerlijk zijn, dat ik op die manier niet echt zie of het nou mag of niet. Dus doe gewoon Doorgetrokken + Bord. Of onderbroken zonder bord. Hele discussie klaar.

Ik haal gewoon helemaal nergens meer in. Kan ik het ook nooit fout doen. Ik passeer alleen die doorgetrokken streep op de spitsstrook, hoewel ik het gevoel heb dat een kwaadaardige BUA (Bonnen uitschrijvende ambtenaren) het vast voor elkaar zou kunnen krijgen om er toch een artikel bij te verzinnen.  098uo
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #67 Gepost op: 11 juni 2012, 13:47:00
Dit is overigens uit eigen waarneming ook in Duitsland het geval. De conditionering "niet over een doorgetrokken streep" blijkt toch sterker dan de groene pijl....  ::)

Dat, en dat Duitsers absoluut kampioen linksplakken zijn. :-X
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #68 Gepost op: 11 juni 2012, 17:21:03
Sowieso is het strepenverhaal zeer onduidelijk.

Hoe simpel wil je het hebben:
- een doorgetrokken streep mag je niet overschrijden,
- bij een bord 'inhaalverbod' mag je niet inhalen.

Is één van deze twee aanwezig haal je niet in.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #69 Gepost op: 11 juni 2012, 19:39:51
Hoe simpel willen we het hebben inderdaad. Zou het gewoon te maken hebben met het feit wat wij Hollanders ook veelvuldig onnodig links-rijden, en op een roltrap ook de gehele boel laten stagneren? ''We'' zijn kuddedieren. Wat je vaak ziet; als meerdere voertuigen de spitsstrook opduiken, volgen er veel meer..

Als rijbaan 1, 2 en soms 3 of 4 stagneren en er ligt rechts een spitsstrook, kun je vaak lekker doortuffen om dat men allergisch is voor die lege strook. Ik maak er dan ook altijd dankbaar gebruik van.