Misschien moeten sommige zaken in het verkeer eens opnieuw overdacht worden. Het is vele malen drukker als vroeger, waardoor wellicht bepaalde situaties anders moeten worden aangepakt. Ik rijdt sinds kort het traject Deventer - Hilversum met grote regelmaat, steeds files op dezelfde punten, voornamelijk bij invoegers. Zodra het verkeer wat langzamer gaat rijden, beginnen veel automobilisten zenuwachtig van baantje te wisselen, wat de doorstroming niet ten goede komt. Zelf hanteer ik in druk verkeer het 'keep your lane' principe. Ook als er voor mij dus een gaatje van enkele auto lengtes lang ontstaat, blijf ik waar ik zat, wetende dat het verkeer toch weer in elkaar schuift.
En echt, het is voornamelijk de mentaliteit van de mens, die veel files veroorzaken, kan daar geen sanctie aangekoppeld worden? Liefst geen geldelijke, daar bereik je niets mee, maar een time-out. Bij hufterig gedrag in het verkeer verplicht langs de kant voor x tijd. Het gedrag komt voornamelijk voort uit tijdsdruk en ikke-ikke gedachtes.