Goed gebruik maken van de spitsstrook

Auteur Topic: Goed gebruik maken van de spitsstrook  (gelezen 25990 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

mike

• Senior gebruiker

mike

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2011, 19:38:08
Wat is een spitsstrook en wat zijn de verkeersregels op spitsstroken?

Een spitsstrook is een extra rijstrook die opengaat bij grote verkeersdrukte, bijvoorbeeld in de spits. Op spitsstroken gelden dezelfde verkeersregels als op andere rijstroken.

Plaats van de spitsstrook
Een spitsstrook kan zowel aan de linkerkant als aan de rechterkant van de weg liggen. Bij een spitsstrook aan de linkerkant van de weg wordt een deel van de middenberm als extra rijstrook gebruikt. Ligt de spitsstrook aan de rechterkant van de weg, dan is de spitsstrook een vluchtstrook die wordt ingezet als extra rijstrook. Deze spitsstrook heeft om de 500 tot 1000 meter een pechhaven.

Spitsstrook herkennen
U herkent een spitsstrook aan borden boven de weg die aangeven waar een spitsstrook begint en eindigt. Is de spitsstrook open, dan staat er een groene pijl op de borden boven deze strook. Is de spitsstrook gesloten, dan staat er een rood kruis boven.
Pech op de spitsstrook

Spitsstroken worden door camera's bewaakt. De verkeersleiding grijpt in als een voertuig met pech op de spitsstrook stilstaat. Het verkeer wordt dan direct via pijlen naar de normale rijstrook gestuurd. Een spitsstrook blijft dicht als de camera's niet goed zijn te gebruiken, bijvoorbeeld bij sneeuw of mist.
Maximumsnelheid spitsstrook

De maximumsnelheid op een open spitsstrook is 100 kilometer per uur, tenzij anders aangegeven door de wegbeheerder.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-is-een-spitsstrook-en-wat-zijn-de-verkeersregels-op-spitsstroken.html

daanh

• Forum gebruiker
  • Rechtvaardig
Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2011, 19:41:36
Het zou fijn zijn als bij de spitsstrook die aan de rechter kant is.. bijv. A28 Den Dolder - Uithof of A1 Amersfoort-Barneveld de automobilist rechts aan houd(!) Nu moet je regelmatig rechts passeren omdat men "op de middelste" baan blijft rijden. Dit is niet zo fijn!

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2011, 19:47:18
Het zou fijn zijn als bij de spitsstrook die aan de rechter kant is.. bijv. A28 Den Dolder - Uithof of A1 Amersfoort-Barneveld de automobilist rechts aan houd(!) Nu moet je regelmatig rechts passeren omdat men "op de middelste" baan blijft rijden. Dit is niet zo fijn!

Ha, dat is echt niet alleen op de spitsstrook.... Ik irriteer me mateloos op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. 5 stroken, dat is men in Nederland echt nog niet gewend. Mensen blijven gewoon stug op de 3de en 4de rijstrook rijden. De vijfde strook is vaak leger als de andere vier....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

daanh

• Forum gebruiker
  • Rechtvaardig
Reactie #4 Gepost op: 27 mei 2011, 19:50:17
Ben zelf veel de VS gewend en daar is het "keep your lane" principe.. Dat is hier niet zo he? Misschien wel handig om in te voeren.. Heb je al dat gedoe van rechts inhalen niet. Voelt altijd toch een beetje raar hier in NL.

Piles

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 27 mei 2011, 19:52:08
Ha, dat is echt niet alleen op de spitsstrook.... Ik irriteer me mateloos op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. 5 stroken, dat is men in Nederland echt nog niet gewend. Mensen blijven gewoon stug op de 3de en 4de rijstrook rijden. De vijfde strook is vaak leger als de andere vier....
Daarom vind ik het ook jammer dat de aandacht soms meer op rechts inhalen dan op onnodig links rijden ligt. Als ik iemand rechts kan inhalen, betekent dat dat diegene onnodig linksrijdt. Zo zie ik het tenminste  998765
Ben zelf veel de VS gewend en daar is het "keep your lane" principe.. Dat is hier niet zo he? Misschien wel handig om in te voeren.. Heb je al dat gedoe van rechts inhalen niet. Voelt altijd toch een beetje raar hier in NL.
In de VS hebben zo'n beetje alle snelwegen meer dan 3 banen toch? Dan werkt zo'n principe prima. Hier is het grootste deel 2 banen, en dan gaat dat gewoon niet werken.

mike

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2011, 19:53:17

Er zijn twee regels uit het RVV 1990 van toepassing. De ene verplicht de weggebruiker zoveel mogelijik rechts te houden. De ander verbied de weggebruiker om rechts in te halen.

Vroemvroem

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 27 mei 2011, 19:54:32

Ja dikke doei! Autorijden moet wel leuk blijven. Stel je voor vanaf Amsterdam tot aan Maastricht als een zombie op één baan blijven; hell no!

Citaat

Daarom zou ik er geen moeite mee hebben als dit in Nederland gebeurd:

[HD] Polizei zwingt Schleicherin auf der Autobahn auf die rechte Spur

erdebee

• EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
    • Erdebees website
Reactie #8 Gepost op: 27 mei 2011, 23:59:35
Daarom zou ik er geen moeite mee hebben als dit in Nederland gebeurdt:
[HD] Polizei zwingt Schleicherin auf der Autobahn auf die rechte Spur
Ware het niet dat de Nederlandse politie geen vrijstelling heeft van Art. 5 WVW. En daar kun je deze kleverij wel onder laten vallen naar mijn idee.

RemcoV

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 28 mei 2011, 11:17:20
Het zou volgens mij wel helpen als ze iets zouden bedenken voor die dikke doorgetrokken witte streep tussen de spitsstrook en de overige banen.

Er kan wel een groene pijl boven staan, maar een doorgetrokken streep blijft een doorgetrokken streep. Waar staat dat je die mag passeren om de spitsstrook op en af te gaan?

Je hebt ook wel wegen waar middels een doorgetrokken streep dat wisselen juist wordt voorkomen omdat er bijvoorbeeld verderop een paal van een aquaduckt tussen staat of om te voorkomen dat invoegend verkeer en baanwisselend verkeer met elkaar in de knoei komen.

Ik heb nog niet kunnen ontdekken hoe de wegbeheerder aangeeft dat je tegen alle gewoonte in juist deze doorgetrokken streep wel mag passeren.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !