Goed gebruik maken van de spitsstrook

Auteur Topic: Goed gebruik maken van de spitsstrook  (gelezen 25996 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #30 Gepost op: 28 mei 2011, 23:37:35
Spitsstrook open is 9/10 keer een smallere vluchtstrook, dus daar meer gevaar.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #31 Gepost op: 28 mei 2011, 23:49:15
Spitsstrook open is 9/10 keer een smallere vluchtstrook, dus daar meer gevaar.

dat is niet altidj waar, is de vluchtstrook de spitsstrook is hij aangepast naar een normale rijstrook grootte. Is de spitstrook een veranderende 1ste rijstrook (rijstrook 1 origineel word dan rijstrook 2) dan is hij wel vaak versmald maar wel groot genoeg voor een voertuig of samenstel van voertuigen van 7.5m lengte hè.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #32 Gepost op: 29 mei 2011, 00:20:43
Iedereen (met een rijbewijs) weet dat je niet rechts mag inhalen.

Behalve bij blokmarkeringen (vaak snelweg) en bij nadering van een rotonde. (met 2 of meer rijbanen)  ;)


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #33 Gepost op: 29 mei 2011, 00:41:27
Bij blokmarkeringen is het geen rechts inhalen maar rechts voorbijrijden 998765

Kortom .... Dit is een spitsstrook op baan 1(links van de weg en smal) op de A28 bij Zwolle.
Inderdaad ... geen doorgetrokken streep maar langere onderbroken strepen. Ik kan me voorstellen dat als je een bestaande weg welke niet verbreedt kan worden (zoals bij Zwolle) de middenberm inlevert voor een smalle spitsstrook. Maar ja ... als je het zware verkeer van de versmalde baan 1 af houdt ... kan je daar toch best wat harder rijden dan 100. (is namelijk iedere keer dat ik er rij de dagelijkse praktijk. Ik wordt met 100kmph altijd ingehaald daar).

http://maps.google.co.uk/?ie=UTF8&layer=c&cbll=52.517258,6.084451&panoid=BxqBLt_-2wMEkTzwjJn1OA&cbp=13,62.37,,0,15.57&ll=52.504376,6.084452&spn=0,0.048237&z=14&source=embed&output=svembed

En een spitsstrook op baan 3 (rechts van de weg) op die zelfde A28 bij Zeist met de bekende ononderbroken streep. Daar is de dagelijkse praktijk m.b.t. de gereden snelheid al niet veel anders.
(zelfs niet nu je er wegens wegwerkzaamheden en nieuw asfalt maar 90kmph mag). Moet toch een vermogen opleveren voor Ome Koos (Spee) al die zware rechtervoeten?

http://maps.google.co.uk/?ie=UTF8&layer=c&cbll=52.104351,5.242634&panoid=aTBELFnqF-jZhbzVjyCJtQ&cbp=13,255,,0,0&ll=52.041775,5.259705&spn=0,0.192947&z=12&source=embed&output=svembed
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #34 Gepost op: 29 mei 2011, 00:49:25
Bij blokmarkeringen is het geen rechts inhalen maar rechts voorbijrijden 998765

Kortom .... Dit is een spitsstrook op baan 1(links van de weg en smal) op de A28 bij Zwolle.
Inderdaad ... geen doorgetrokken streep maar langere onderbroken strepen. Ik kan me voorstellen dat als je een bestaande weg welke niet verbreedt kan worden (zoals bij Zwolle) de middenberm inlevert voor een smalle spitsstrook. Maar ja ... als je het zware verkeer van de versmalde baan 1 af houdt ... kan je daar toch best wat harder rijden dan 100. (is namelijk iedere keer dat ik er rij de dagelijkse praktijk. Ik wordt met 100kmph altijd ingehaald daar).


Dus omdat men je inhaalt kan het ook..... Ik gun je alle lof en verering, maar bij een rijstrook van 2.2m en een snelheid van 100km/h heb je minder dan 0.01sec om te reageren...... ook op een fout van een ander.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #35 Gepost op: 29 mei 2011, 00:52:08

En een spitsstrook op baan 3 (rechts van de weg) op die zelfde A28 bij Zeist met de bekende ononderbroken streep. Daar is de dagelijkse praktijk m.b.t. de gereden snelheid al niet veel anders.
(zelfs niet nu je er wegens wegwerkzaamheden en nieuw asfalt maar 90kmph mag). Moet toch een vermogen opleveren voor Ome Koos (Spee) al die zware rechtervoeten?


1 krijgen we weer de discussie wie besluit waar we wat kunnen rijden.
2 er is geen vluchtstrook meer dus alles wat we tegenkomen is geen uitweg meer voor, dan nog als we zouden uitwijken naar links raken we de vangrail of de berm.... wil niet weten wat dat opleverd.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #36 Gepost op: 29 mei 2011, 01:10:48
Laten we het er op houden dat ik niet genoeg op de weg zit om al die keren mee te maken dat het fout gaat en daar beroepsmatig ook niet mee van doen heb. Mijn ervaringen hiermee beperken zich tot "het gebeurt ... en niet incidenteel ... dus waarom niet?"

Misschien ook wel een beetje jaloezie. Mijn auto nog mijn motor lenen zich voor snel rijden.
(of zou het toch aan de bestuurder liggen?)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #37 Gepost op: 29 mei 2011, 01:15:43
Laten we het er op houden dat ik niet genoeg op de weg zit om al die keren mee te maken dat het fout gaat en daar beroepsmatig ook niet mee van doen heb. Mijn ervaringen hiermee beperken zich tot "het gebeurt ... en niet incidenteel ... dus waarom niet?"

Misschien ook wel een beetje jaloezie. Mijn auto nog mijn motor lenen zich voor snel rijden.
(of zou het toch aan de bestuurder liggen?)

MAN... top zonder begrenzer 145km/h
Crafter.... top 165km/h
Astra... top 185km/h
BMW 350cs ..... top 205km/h....


ik weet de max snelheden uit ervaring... dus in mijn geval  ligt ht aan de bestuurder

wel daargelaten dat ik de ervaringen heb opgedaan waar en wanneer het mocht en kon.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #38 Gepost op: 29 mei 2011, 11:26:02
Bij een spitsstrook is de snelheid vaak 100 km/h, waar lang niet iedereen zich aan houdt. In mijn optiek zitten de vrachtwagens en overig langzamer verkeer op baan 3, het "gewone" verkeer op baan 2 en de rijders die de staatskas willen spekken op baan 1. Wat hoofdzakelijk veroorzaakt dat ik op de middelste baan blijf hangen, is dat ik er niet tussen gelaten word  als ik wél braaf rechts houdt en aangeef die vrachtwagen te willen inhalen. M.a.w. je wordt gewoon vaak klem gereden.



Dit is de A1 tussen Amersfoort en Barneveld. Wat bij deze foto niet goed te zien is dat de linker rijbaan ook aardig leeg was. Alleen de auto's op de linker baan hebben geen ruimte om naar rechts te gaan voor het snellere verkeer. Ik rij hier op rijstrook 3 met ongeveer 100 km/u. Als ik deze gang zou doorzetten zou ik alle auto's op rijstrook 2 rechts inhalen. Dit verkeer reed rond de 90 km/u in een treintje. Het vrachtwagen verkeer op rijstrook 3 rijdt ook ongeveer 90 km/u. Per saldo komt dus niemand een steek dichterbij alleen iedereen blijft wel op het rijstrook 1 of 2 rijden. Gevolg is dat rijstrook 3 zoals je ziet volledig leeg is. Dat is gewoon zonde van de extra capaciteit van de weg. Zo heb je er niets aan.
Het nare is inderdaad wel dat als jij netjes naar rechts gaat je vaak 2 rijstroken over moet om een in het midden plakkende auto in te halen en dan weer terug te gaan. Of dat je door ander verkeer inderdaad min of meer klemgereden wordt.

Citaat
Wat is trouwens 'links blijven rijden'?  Als ik net zo hard ga als mijn voorgangers met gelijkblijvende afstand en er is rechts een gat, waar ik in principe in pas, maar dit niet doe ivm bovenstaande klemrijd gedrag van anderen.

Links blijven rijden is alles behalve zoveel mogelijk rechts houden. Ik hou aan dat als ik ongeveer 10 a 12 seconden naar rechts kan dat ik dat ook zoveel mogelijk doe.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #39 Gepost op: 29 mei 2011, 21:46:58
hmmm even voor de duidelijkheid, dan weet iedereen waarover we praten:

LINKS een extra rijstrook = PLUSSTROOK
RECHTS (vluchtstrook) als extra rijstrook = SPITSSTROOK


Dat zijn twee verschillende zaken. Bij de plusstrook is er geen extra pechhaven of ruimte voor stilvallende voertuigen etc.
Bij een SPITSSTROOK zijn deze er weer wel. De plusstrook is na sluiting GEEN vluchtsstrook, maar gewoon een gesloten rijstrook. De SPITSSTROOK wordt WEL weer een vluchtstrook als deze gesloten wordt. Wat ik mij kan herinneren heeft dit een wettelijke/juridische achtergrond.

Daarom is er ook een lagere Vmax: er is geen vrije vluchtstrook, er is een grote hoeveelheid voertuigen op de baan (immers anders mag die spits/plusstrook helemaal niet open) en dus een groter risico op incidenten. Vaak is de plusstrook ook een versmalde rijstrook. De Spitsstrook daarentegen niet.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg