Blog van weginspecteur Christiaan10 oktober 2011 - Hoe werken die spitsstroken nou precies?
Een tijd geleden sprak een automobilist mij aan bij een tankstation nadat ik een gesloten spitsstrook had geschouwd. Hij vroeg waarom ik wel over een gesloten spitsstrook heen mocht rijden. Ik legde hem uit wat schouwen is. Dat het controleren en vrijhouden van zo’n strook onderdeel is van mijn werk. Het bleek dat hij niet wist wat Rijkswaterstaat allemaal aan maatregelen neemt om het verkeer extra ruimte te geven. Goed om eens uit te leggen dus!
Want wat kan het wegennet van Nederland soms onwijs druk zijn. Vrijwel elke werkdag wordt de weggebruiker geconfronteerd met, soms lange, files zonder dat daar een duidelijke oorzaak aan vast zit.
SpitsstrokenOm files te verminderen zijn er op drukke wegen zogenaamde spitsstroken in het leven geroepen. Dit zijn vluchtstroken aan de rechterkant van de weg of rijstroken aan de linkerkant van de weg, die alleen tijdens drukke momenten open zijn. Op het moment dat er een bepaald aantal voertuigen over een rijstrook rijdt krijgt de wegverkeersleider in de verkeerscentrale een signaal dat de spitsstrook opengesteld kan worden. Langs de gehele strook staan camera’s opgesteld. De wegverkeersleider schouwt op dat moment de spitsstrook en als er geen problemen zijn gaat deze open.
Geen kwestie van knopjesDit openstellen is niet een kwestie van even op een knop drukken. Om de veiligheid te kunnen waarborgen van de weggebruiker zijn hier specifieke procedures voor. Als Rijkswaterstaat de strook zomaar zou openen zonder te kijken of er bijvoorbeeld een auto met pech staat of iets dergelijks, zou dit een ongeval kunnen veroorzaken.
Alles voor de veiligheidIn sommige gevallen mag de strook niet geopend worden. Bij slechte weersomstandigheden, zoals mist en sneeuw. Of als de camera’s door een technische storing niet werken. Dit is erg vervelend, maar veiligheid heeft altijd de hoogste prioriteit. Bij een technische storing van de camera’s zal er een weginspecteur aangestuurd worden om de strook te schouwen. Er kan bijvoorbeeld rommel op liggen dat door het berijden van de weg naar links of rechts op de spitsstrook terecht is gekomen.
Rood kruis? Rij niet op deze strook!Regelmatig rijden mensen achter mij aan om mee te liften op de gesloten strook als ik aan het schouwen ben. Dit is gevaarlijk om te doen, want het kan zomaar zijn dat ik plotseling moeten stoppen voor iets. Dus blijf op de eigen rijstrook totdat de spitsstrook open wordt gesteld. Overigens als u op een gesloten rijstrook rijdt kan de politie hier een boete schrijven. Op dit moment is deze €180 … zonde van het geld. Een rood kruis boven de weg staat er altijd voor uw, onze en andermans veiligheid.
Maak gebruik van de strookEen groene pijl geeft aan dat een spitsstrook open is. Is de strook open? Maak er gebruik van. Het valt soms echt op dat de strook ongebruikt blijft. Ik zie vaak bestuurders twijfelen of ze wel of niet over de doorgetrokken streep mogen rijden. Dan gaat de richtingaanwijzer aan en dan lijkt het of ze gaan wisselen, maar ze blijven dan toch op dezelfde strook rijden. U kunt bij een groene pijl echter gerust de spitsstrook gebruiken. Want ook dan geldt de regel: hou zoveel mogelijk rechts.
SuggestiesHeeft u suggesties voor onderwerpen voor een blog waar ik u als weginspecteur meer over kan vertellen? Laat het mij weten via onderstaande reactiemogelijkheid.
http://rijkswaterstaat.nl/actueel/blog/index.aspx