Oefenpoppen en ERC2010

Auteur Topic: Oefenpoppen en ERC2010  (gelezen 8201 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Gepost op: 1 juni 2011, 10:00:46
Met de nieuwe ERCrichtlijnen 2010 moet men de borstkas minstens 5cm en max 6cm indrukken tijdens de hartmassage. Worden de oefenpoppen aan deze nieuwe richtlijnen aangepast? Onze huidige oefenpop Resusci Anne (Laerdal) met Skillmeter duidt momenteel rood aan wanneer men meer dan 5cm diep indrukt.




koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #1 Gepost op: 6 juni 2011, 14:44:06
Raar. 109 keer gelezen en niemand die een reactie plaatst. Vinden het jullie niet eigenaardig dat na 5 jaar het ERC zo veel aandacht schenkt aan 1 cm dieper de borst indrukken en dat leveranciers van oefenpoppen nog geen antwoord hebben op deze richtlijn.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #2 Gepost op: 6 juni 2011, 21:05:28
Aangezien ik, als instructeur, de meter nooit gebruik heb ik geen mening over dit onderwerp.

De meter maakt mensen onnodig onzeker over hun optreden, ik heb het altijd een onding gevonden.

Zo goed?
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


helm

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 6 juni 2011, 22:53:51
Ik gebruik o.a. de little anne met de cprezy.


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #4 Gepost op: 7 juni 2011, 09:10:02
Aangezien ik, als instructeur, de meter nooit gebruik heb ik geen mening over dit onderwerp.
De meter maakt mensen onnodig onzeker over hun optreden, ik heb het altijd een onding gevonden.
Zo goed?
Welke observaties gebruik jij om je cursisten te vertellen of ze goed of slecht reanimeren? Je moet niet antwoorden hoor.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #5 Gepost op: 7 juni 2011, 09:27:40
Welke observaties gebruik jij om je cursisten te vertellen of ze goed of slecht reanimeren? Je moet niet antwoorden hoor.

Ik gebruik mijn ervaring als ambulanceverpleegkundige. En een App voor mijn Blackberry met een metronoom zodat de frequentie op peil blijft. Ik denk dat deze veel belangrijker is dan 1cm te diep masseren.

CM.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #6 Gepost op: 8 juni 2011, 21:20:39
Met de nieuwe ERCrichtlijnen 2010 moet men de borstkas minstens 5cm en max 6cm indrukken tijdens de hartmassage. Worden de oefenpoppen aan deze nieuwe richtlijnen aangepast? Onze huidige oefenpop Resusci Anne (Laerdal) met Skillmeter duidt momenteel rood aan wanneer men meer dan 5cm diep indrukt.

Dus gebruik je 2 á 3rode ledjes als zijnde de juiste diepte.
Het strookje zal -als het goed gaat- aangeven dat er in 100 % van de massages te diep is gemasseerd.

Aanpassingen in de skilreporter zijn m.i. via Laerdall te verkrijgen.
problemen los je op door er wat aan te doen


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 8 juni 2011, 22:35:29
Raar. 109 keer gelezen en niemand die een reactie plaatst. Vinden het jullie niet eigenaardig dat na 5 jaar het ERC zo veel aandacht schenkt aan 1 cm dieper de borst indrukken en dat leveranciers van oefenpoppen nog geen antwoord hebben op deze richtlijn.

De leardael poppen doen het gewoon, alleen moet nu het rode lampje branden


baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #8 Gepost op: 9 juni 2011, 20:57:25
Ik gebruik mijn ervaring als ambulanceverpleegkundige. En een App voor mijn Blackberry met een metronoom zodat de frequentie op peil blijft. Ik denk dat deze veel belangrijker is dan 1cm te diep masseren.

CM.
Ik weet niet of ik het daar helemaal mee eens ben.
In een herhalingsles-. cq opleidingssituatie kan je allerlei tools gebruiken om frequentie en diepte aan te leren danwel
achteraf te analyseren.
Lijkt mij een punt om ze ( de cursisten)  zodanig te instrueren dat ze "op straat" niet wanhopig op zoek gaan naar piepjes ( tenzij een AED is aangesloten) of lampjes.
Vanuit mijn optiek, maar graag weerwoord van jou of anderen, is diepte nou net iets belangrijker gebleken en dus aangepast dan tempo.( Wat overigens ook heel subtiel is aangepast of aangescherpt)
problemen los je op door er wat aan te doen


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #9 Gepost op: 9 juni 2011, 22:56:19
Ik gebruik mijn ervaring als ambulanceverpleegkundige. En een App voor mijn Blackberry met een metronoom zodat de frequentie op peil blijft. Ik denk dat deze veel belangrijker is dan 1cm te diep masseren.

CM.

bedoel je 1 cm TE diep, of 1 cm NIET diep genoeg?

ik denk dat we liever het eerste hebben, dan het laatste..

ik heb nu meerdere reanimaties gezien, waarbij op een volstrekt verkeerde plaats werd gedrukt, er werd " geaaid" ..

ik wil mijn cursisten graag "bewijs" leveren dat zij diep genoeg en snel genoeg reanimeren... en dat willen zij zelf ook , als ik met die bewijzen kom. Men is "onbewust onbekwaam" om het maar zo uit te drukken. Ze denken dat ze goed bezig zijn, maar bakken er geen hout van... (chargerend).

Peter