Nieuw: scorecard voor crisiscommunicatie

Auteur Topic: Nieuw: scorecard voor crisiscommunicatie  (gelezen 1515 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 1 juni 2011, 23:03:29
Nieuw: scorecard voor crisiscommunicatie

http://www.hulpdienstenonline.nl/nieuw-scorecard-voor-crisiscommunicatie
Laatst bijgewerkt op 31 mei 2011 om 16:05

Voor crisiscommunicatie bestaat er nu een scorecard die overheden in Europa voortaan vrij kunnen gebruiken. Dit nieuwe instrument is ontwikkeld met EU-subsidie door een internationale groep onderzoekers. Het geeft een breed overzicht van prestatie-indicatoren voor hoe communicatie crisismanagement kan ondersteunen. De Engelstalige versie is met behulp van online software direct beschikbaar en gemeenten, veiligheidsregio’s, ministeries en andere hulpverleningsorganisatie kunnen het instrument voor de eigen situatie aanpassen.
 
Het instrument
De scorecard geeft een omvattend beeld van wat communicatie kan doen om crisismanagement te ondersteunen. Daarmee wordt het belang van communicatie onderstreept op strategisch, organisatorisch en operationeel niveau (zie overzicht). De prestatie-indicatoren worden geëvalueerd met behulp van schaalvragen. Zo worden verbeterpunten opgespoord. De online software levert een rapport voor nadere bespreking en analyse. Een kleurencode geeft aan welke punten hoog of laag scoren, terwijl een uitroepteken wijst op sterk uiteenlopende meningen die in de nabespreking aan de orde moeten komen.
 
Het instrument is op drie manieren te gebruiken:
• een overheidsorganisatie kan ermee doorlichten of het – wat de communicatie betreft – voldoende is voorbereid op een crisissituatie;
• het levert heldere criteria om een oefening gericht op communicatie te evalueren;
• het instrument kan, nadat een crisissituatie zich heeft voorgedaan, helpen om lessen te trekken uit de aanpak van de communicatie.
 
De scorecard bestaat uit drie onderdelen voor verschillende fasen van crisismanagement. In de voorbereidingsfase ligt de nadruk op voldoende in communicatie opgeleid personeel; dat is in veel EU-landen nog geen gemeengoed. In de responsfase is het voortdurend communiceren met de publiekgroepen van belang. In de sociale media is het volgen van wat gebeurt niet genoeg maar is naast monitoren actief deelnemen in de communicatie van belang. In de nazorg gaat het vooral over participatie bij de wederopbouw en het leren van lessen.
De scorecard benoemt drie clusters: direct of indirect betrokken bevolkingsgroepen, de media en de interne samenwerking in het netwerk van bij crisismanagement betrokken organisaties.
In totaal worden 5 crisisfasen onderscheiden met 25 communicatietaken, die door 63 prestatie-indicatoren worden gemeten.
De online vragenlijst is vrij beschikbaar en de tekst kan desgewenst ook worden gedownload, vertaald en toegesneden op de eigen situatie.

De scorecard is te vinden op www.crisiscommunication.fi. Het materiaal is vrij te gebruiken met het verzoek feedback en gebruikservaringen te laten weten aan de onderzoekers.


Samen sterk in de hulpverlening!