Crash reclamevliegtuigje op vliegveld - Teuge 02-06-2011

Auteur Topic: Crash reclamevliegtuigje op vliegveld - Teuge 02-06-2011  (gelezen 5619 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

patrickaap

  • Persfotograaf en redacteur bij GelreNieuws
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 428
    • Patrick Apenhorst Fotografie
Reactie #10 Gepost op: 2 juni 2011, 16:40:15
Vliegtuigje neergestort op vliegveld Teuge TEUGE -  Een vliegtuigje is donderdagmiddag neergestort op vliegveld Teuge.

Naar verluidt zou het gaan om een reclamevliegtuigje, dat in de problemen is geraakt tijdens het opstijgen.

Hulpdiensten zijn massaal uitgerukt. Volgens de politie is er een persoon zwaargewond geraakt.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/9945726/__Vliegtuigje_neergestort_op_Teuge__.html?p=7,1




Zwaargewonde bij vliegtuigcrash TeugeZwaargewonde bij vliegtuigcrash Teuge
TEUGE - Op vliegveld Teuge is donderdagmiddag één zwaargewonde gevallen bij een vliegtuigcrash

Volgens ooggetuigen zou een klein eenmotorig reclamevliegtuigje met sleep vlak na het opstijgen hard op de grond zijn neergekomen. De oorzaak is nog niet bekend.

Het ongeval vond iets voor 15.00 uur plaats. Een traumahelikopter en diverse ambulances zijn ingezet.

Bron: http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuwsartikel/979661/Zwaargewonde-bij-vliegtuigcrash-Teuge.htm
Persfotograaf en webredacteur van onder andere de website http://www.gelrenieuws.nl/. Check ook mijn eigen website: https://apenhorst-fotografie.nl/


E_A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #11 Gepost op: 2 juni 2011, 16:47:07
En op het ANP nieuws van Radio 538 spreken ze net over geen gewonden.. beetje tegenstrijdig.

Ja, inderdaad tegenstrijdig. ANP is in dit geval dan niet juist. Lifeliner 3 arriveerde pas na +/- 23 minuten, als er geen gewonden waren was deze al lang gecanceld.
Daarnaast was duidelijk dat er 1 gewonde op de grond lag (werd later afgeschermd), en dat deze persoon later met spoed werd vervoerd richting het ziekenhuis.


E_A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #12 Gepost op: 2 juni 2011, 17:04:39
Duidelijke foto's via NUfoto:

http://www.nufoto.nl/fotos/212364/vliegtuigje-neergestort-op-teuge-.html

Zelfs 1 foto van het vliegtuigje net vóór de crash.


hamclassics

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #13 Gepost op: 2 juni 2011, 17:43:09
Als ik kijk naar de foto en in het bijzonder de stand van het touw en daarbij opgeteld de verklaring dat het toestel ineens veels te stijl opsteeg geeft mij een beetje het vermoeden dat het touw van de sleep vast heeft gezeten op de grond.
Ik denk dat dit toch ervaren piloten zijn die al vele reclame vluchten gevlogen hebben.
Als het touw inderdaad vast zat verklaard dit wel waarom het toestel veel stijler ging dan normaal,de staart word dan immers naar beneden getrokken.
Hij is daarna met zijn neus naar beneden gericht omlaag gekomen en dat zou dan weer kunnen komen omdat het touw of gebroken is of de piloot de haak ontgrendeld heeft, de staart komt dan met een klap vrij en toestel kantelt voorover.
Het is zo maar een gedachte gang van een leek maar het zou zo maar kunnen ???.


Gast

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 2 juni 2011, 19:36:31
Speculeren is iets wat op dit forum onwenselijk wordt geacht. Teveel misschien, vermoeden, wellicht, denk etc. etc.
Een sleep die vast zou zitten zou per direct afbreken op de aanhechting van de kabel.

Jouw opmerking  "veel te stijl" is nergens op gebaseerd behalve op een foto die wellicht scheef uit de hand genomen is.
Bij het oppikken van de sleep wordt juist na het aanhaken steil (niet stijl) omhoog gevlogen om de sleep zo snel mogelijk in de lucht te krijgen, daarna wordt de neus weer meer vlakker naar de horizon gericht. De hoek waaronder dat gebeurt is ten eerste niet af te leiden van een foto en ten tweede niet te beoordelen vanaf de grond of in het algemeen gesproken door een leek.

Ik zou vanuit mijn beroep meerdere redenen kunnen verzinnen dat dit toestel gecrasht is maar doe dit niet, juist omdat in de luchtvaart speculeren geen enkel nut heeft. Je zat niet in de cockpit, je was er niet bij, geen enkele reden om welke vermoedens dan ook uit te spreken.


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Reactie #15 Gepost op: 2 juni 2011, 21:44:50
@ caprice even offtopic

als ik de bedoelde foto eens bekijk zie ik bomen die behoorlijk recht staan, jou speculatie dat de foto scheef uit de hand is genomen klopt derhlave dan ook niet.

En met die uitlating "de foto is waarschijnlijk scheef uit de hand genomen" ben jij ook aan het speculeren.

Nu weer on topic

sterkte aan de piloot en betrokkenen en getuigen dat lijkt me meer op zijn plaats......

mvg


Gast

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 2 juni 2011, 22:13:05
Er staat WELLICHT scheef uit de hand genomen. Mijn antwoord is om aan te geven dat speculeren over een ongeval geen nut heeft.
Door mij dan te betichten van speculeren heb je de inhoud van mijn boodschap niet begrepen.

Dat geeft niet. Ook jij mag fouten maken.


Dunedain

  • Ambu CH, Verpleegkundige op SEH, MKA centralist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
Reactie #17 Gepost op: 2 juni 2011, 22:17:48
Toestand piloot (28) kritiek


De piloot die donderdagmiddag met zijn vliegtuigje is neerstortte op vliegveld Teuge bij Apeldoorn verkeert nog altijd in levensgevaar. Het gaat om een 28-jarige man uit Zutphen.
 
Het slachtoffer is een ervaren vlieger. Hij zou donderdag opstijgen met een reclamesleep achter het toestel. Een windvlaag zou de oorzaak van de problemen zijn. Het toestel raakte uit balans en boorde de neus in de startbaan. Het slachtoffer is in zeer kritieke toestand naar een ziekenhuis in Zwolle gebracht.
 
Mensen die het vliegtuig als een baksteen naar beneden zagen vallen, zijn nog niet van de schrik bekomen. Beelden van ooggetuigen staan op onze site. De KLPD roept omstanders op zich te melden via 0343-535353.


Bron : http://www.hartvannederland.nl/nederland/gelderland/2011/toestand-piloot-28-kritiek/

Inclusief filmpje


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #18 Gepost op: 2 juni 2011, 22:22:20
Off topic berichten verwijderd. Discussie graag verder via PM.


EHBG

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #19 Gepost op: 2 juni 2011, 23:22:44
Algemene informatie:
Een vliegtuig stijgt niet op met een reclamesleep maar met een kabel met daaraan een haak.
Door laag aan te vliegen kan de haak het tussentwee palen omhoog gehouden touw van de sleep grijpen.
Op dat moment zal de piloot het toestel stijl optrekken. Op youtube zijn hier van verschillende voorbeelden te zien.
Zoek bijvoorbeeld met: Luchtreclame sleep.
Dit is ook het moment waarop in het verleden meerdere malen door verschillende redenen ongelukken zijn gebeurd.
Een daar van wordt beschreven op de volgende site:
http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/onderzoeken/verlies-van-controle-over-besturing-tijdens-oppikken-reclamesleep-2003125/
Het betreft in dit voorbeeld geen variant van de Cessna 172 maar een Aviat A-1 Husky (kopie van de Piper Cub).