ASTRID paging (België)

Auteur Topic: ASTRID paging (België)  (gelezen 14408 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

email

• Gast
Gepost op: 17 november 2004, 12:35:23
Onze belgische collega's gaan ook over op een soort p2000. Alleen gaan zij kiezen voor het pocsag protocol. Zie onderstaand artikel

Groetjes

Email

Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar begin 2005 kunnen de Belgische brandweer- en hulpdiensten beschikken over het pagingsysteem dat ze nodig hebben. Op basis van de aanbevelingen van de brandweer en van een haalbaarheidsstudie hakte A.S.T.R.I.D. de knoop door: in 2005 is de omschakeling naar een andere norm een feit.

Van POCSAG naar ERMES en terug naar POCSAG
POCSAG (Post Office Code Standard Advisory Group) is een norm die in de jaren 70 werd ontworpen om een digitaal netwerk voor paging uit te bouwen. Het was de eerste technologie waarin de telecomoperatoren massaal investeerden. Eind jaren 80 werd er een nieuw protocol ontwikkeld, met name ERMES (European Radio Message System), dat technologisch meer geavanceerd is dan POCSAG. Alle paging operatoren hadden toen plannen om hun bestaande POCSAG netwerk door ERMES te vervangen.

De markt
Op het einde van de jaren 90 veroverde de GSM de markt en drukte het Short Message System (SMS) paging voor het grote publiek op de achtergrond. De opmars van paging viel stil en door de drastische inkrimping van gebruikers tot heel specifieke beroepsgroepen zoals brandweerlui en dokters, schrapten de operatoren de massale geplande extra investeringen in ERMES.  
De geringe investeringen in ERMES-netwerken hebben de afgelopen jaren tot het geleidelijk verdwijnen van de leveranciers van ERMES-terminals (pagers) geleid. A.S.T.R.I.D. heeft twee types ERMES-pagers op haar netwerk kunnen valideren. Het aanbod op de markt voor heel specifieke ERMES-pagers (zoals explosieveilige pagers) en voor accessoires blijft echter heel beperkt of is zelfs onbestaand. Aanvankelijk wilde A.S.T.R.I.D. de nieuwste en meest efficiënte technologie aanbieden aan de Belgische hulpdiensten, en meer bepaald aan de brandweerkorpsen. Hiertoe werden er een honderdtal ERMES-antennes gebouwd en liet A.S.T.R.I.D. twee types van ERMES-pagers valideren op haar netwerk. Vervolgens ging A.S.T.R.I.D. op zoek naar leveranciers, maar vond heel weinig ERMES-pagers op de markt.

De ervaring van de gebruikers
Twee korpsen, met name Denderleeuw en Hoogstraten, voerden tests uit met de twee types ERMES-pagers. Hieruit bleek dat geen van beide voldoet aan de actuele noden van de brandweer: de toestellen zijn niet voldoende robuust, ze zijn behoorlijk complex en presteren niet optimaal. Aangezien er geen geschikte ERMES-pagers op de markt te verkrijgen zijn voor brandweerkorpsen, zou de enige oplossing erin bestaan nieuwe ERMES-pagers te laten ontwikkelen. Na gesprekken met mogelijke leveranciers bleek echter dat dit op zijn minst 16 maanden in beslag zou nemen, en gezien de beperkte afzetmarkt hangt hier bovendien een zeer zwaar prijskaartje aan vast. Zelfs bij het ontwikkelen van een nieuwe ERMES-pager blijft er onzekerheid rond de toekomst van de ERMES-norm en de ontwikkeling van eindapparatuur.  

Naast het uitbouwen van het paging netwerk had A.S.T.R.I.D. in het kader van een proefproject ook software van externe firma’s laten aanpassen op het ASTRID-radionetwerk voor het automatisch versturen van oproepen. Naar aanleiding van de proefprojecten bij diverse brandweerkorpsen bleek dat dit platform moest worden uitgebreid om aan de eisen van de brandweer te voldoen. Bij A.S.T.R.I.D. werden er nieuwe specificaties uitgeschreven die reeds aan de externe leveranciers werden bezorgd. In dat verband heeft A.S.T.R.I.D. beslist om een valideringsprocedure uit te werken voor het pakket “vaste radio – dispatchingssoftware” zodat de gebruiker de garantie krijgt van de kwaliteitsvolle werking van het geheel.

RF interferenties
Tijdens de proefprojecten bleek er interferentie te bestaan tussen het ASTRID paging netwerk en de VHF zenders/ontvangers van o.a. de federale politie. Dit is een knelpunt dat snel moet worden opgelost. Momenteel wordt er via het verplaatsen van antennes en het aanbrengen van filters een oplossing gezocht.

Overschakeling
Het ASTRID pagingnetwerk heeft een flexibel hardwareplatform, wat het mogelijk maakt om verschillende pagingprotocols samen of apart te laten functioneren. Rekening houdend met de bovenvermelde elementen en aangezien het aanbod van POCSAG-pagers op de markt ruimer is, werd er op advies van het Raadgevend comité van gebruikers, de brandweerfederaties (communicatiecellen COSI en COBRA) – zowel de Vlaamse als de Waalse – beslist om terug over te stappen op het POCSAG-protocol. Door deze beslissing streeft A.S.T.R.I.D. ernaar zo snel mogelijk een pagingsysteem en eindapparatuur te bieden die voldoen aan de operationele eisen van de hulpdiensten.

Geen extra kosten voor de gebruikers
Het gebruik van het pagingnetwerk blijft gratis voor de brandweerdiensten die ook gebruik maken van het ASTRID-radionetwerk. De brandweerdiensten staan wel in voor de aankoop van de pagers (biepers). A.S.T.R.I.D. van haar kant financiert de migratie van het huidige pagingnetwerk van ERMES naar POCSAG.  

Volgende stappen
In oktober is de ombouw gestart van de bestaande pagingmasten van ERMES naar POCSAG. Ondertussen zullen er opnieuw proefprojecten worden opgezet met de brandweer. In dat kader zullen er een aantal pagers ter beschikking worden gesteld en zullen de proefprojecten met POCSAG kunnen beginnen via antennes die reeds vroegtijdig naar POCSAG werden omgezet.
In september hebben een aantal leveranciers aan A.S.T.R.I.D. de beschikbaarheid van POCSAG-pagers bevestigd. Deze pagers voldoen in principe aan de eisen van de brandweerverenigingen en zijn compatibel met het ASTRID-netwerk. In november ontvangt A.S.T.R.I.D. de eerste proefexemplaren ter goedkeuring. A.S.T.R.I.D. zal deze eerst intern testen. Daarna is het de bedoeling dat er praktijktests gebeuren met de brandweer in het kader van de proefprojecten. Als de tests gunstig zijn, worden de pagers gevalideerd en opgenomen in de 'Catalogus van producten en diensten'.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2010, 21:28:43
Hebben ze in belgië ook online monitoren (net zoals P2000) van het ASTRID paging netwerk?
Niet bij mijn weten omdat dit in België verboden is. Er is er wel een geweest maar deze is niet meer online.

Wel is het volgens mij mogelijk om in Nederland, in de grensstreek, de paging van Astrid op te vangen en dan online te plaatsen. Maar voor een Persoon op belgisch grondgebied is dit verboden.

Weet iemand een NL site die dat bijhoud? Lijkt mij een gat in de (Belgische) markt  ;) ;) ;) ;) Zal zeker veel Belgische bezoekers gaan trekken als je wat bekender wordt.  :)

V-V

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2010, 18:59:45
Niet bij mijn weten omdat dit in België verboden is. Er is er wel een geweest maar deze is niet meer online.

Wel is het volgens mij mogelijk om in Nederland, in de grensstreek, de paging van Astrid op te vangen en dan online te plaatsen. Maar voor een Persoon op belgisch grondgebied is dit verboden.

Weet iemand een NL site die dat bijhoud? Lijkt mij een gat in de (Belgische) markt  ;) ;) ;) ;) Zal zeker veel Belgische bezoekers gaan trekken als je wat bekender wordt.  :)
Lijkt mij geen goed plan, in Belgie zijn ze op dit gebied niet zo aardig als hier in Nederland.

Piles

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2010, 19:01:26
Lijkt mij geen goed plan, in Belgie zijn ze op dit gebied niet zo aardig als hier in Nederland.

Nee, daar is het verboden zegt ffemt19 toch ;)
Net zoals dat luchtvaartscanners e.d. in sommige landen verboden zijn.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2010, 19:43:19

Waarom zou een NL'er dit niet mogen doen als hij aan de NL kant van de grens met België woont? ??? Als de AT het van P2000 toestaat waarom dan niet de belgische P2000?

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2010, 19:56:36
Als de AT het van P2000 toestaat waarom dan niet de belgische P2000?

Het AT heeft net zo weinig met online monitoren als met het bezit en gebruik van scanners te maken...

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2010, 20:01:24
Het AT heeft net zo weinig met online monitoren als met het bezit en gebruik van scanners te maken...

Zit ik dan verkeerd met deze instantie? Het is toch officieel verboden om wat je opvangt verder te verspreiden? ??? :)

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2010, 20:24:10
Zit ik dan verkeerd met deze instantie? Het is toch officieel verboden om wat je opvangt verder te verspreiden? ??? :)

Het AT handhaaft slechts het gebruik van etherfrequenties (zenden).
Het ontvangen ervan (en wat men daarmee doet) valt niet onder hun takenpakket.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2010, 21:02:54
Het AT handhaaft slechts het gebruik van etherfrequenties (zenden).
Het ontvangen ervan (en wat men daarmee doet) valt niet onder hun takenpakket.

Ok. Welke instantie zou zich dan wel met bezig moeten houden?  :)

V-V

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 16 februari 2010, 22:03:31
Waarom zou een NL'er dit niet mogen doen als hij aan de NL kant van de grens met België woont? ??? Als de AT het van P2000 toestaat waarom dan niet de belgische P2000?
Tja volgens mij mag je eigenlijk in Nederland dit ook niet online zetten maar dat wordt (tot nu toe) door de vingers gezien.
Ik denk dat Belgie serieus poppenkast gaat maken als je Astrid online gaat zetten, En dan heb je toch kans dat Nederlandse autoriteiten dan ineens wel in aktie komen.

Ik monitor Astrid regelmatig zeer vage alarmeringen vaak. Ook het Duitse pocsagnet Aken bekijk regelmatig ook dit zal je niet online aantreffen, deze zetten ook erg veel info
erbij adres oorzaak naam patient enz.  

Men heeft niet graag dat dit soort dingen allemaal online staat, en daar ben ik het ook mee eens!
Persoonlijk vind ik ook dat p2000 niet online zou moeten staan, maar goed dat is weer een andere eeuwige durende discussie.