Naar mijn mening moet alle alarmeringen van de hulpdiensten (inclusief de politie) gewoon openbaar worden. We leven nu eenmaal in een informatiemaatschappij en privacy argumenten zijn echt onzin en eenvoudig op te lossen. Medische gegevens worden altijd buiten de alarmering gehouden in Nederland en terecht uiteraard. Maar bij de overige meldingen mogen privacy argumenten nooit een rol spelen vind ik. Ik vind dat de politie ook op P2000 moet gaan, zo weet je tenminste wat er in je omgeving allemaal gebeurt. De politie staat in dienst van de samenleving, dus mag diezelfde samenleving ook weten wat de politie uitspookt.
Tuurlijk zijn er altijd situaties waarin discretie gewenst is, bijvoorbeeld bij privacy- en veiligheidsoverwegingen. Maar in de meerderheid van de gevallen kunnen alarmeringen gewoon het net op worden gegooid naar mijn mening. We leven in een democratisch land, dus moet de politie zo open mogelijk zijn naar buiten uit. En daarbij komt, levert de politie nu betere prestaties nu ze niet meer af te luisteren zijn via de scanner? Ik denk het niet. En als ze last van omstanders krijgen is dat jammer, maar dat hoort gewoon bij het politiewerk. Daarbij komt dat je burgers veel meer bij de politie betrekt, wanneer alarmeringen gewoon openbaar zijn. In Amerika is dat zelfs een recht dat je mee kan luisteren met de politie.