C2000 randapparatuur aan boord

Auteur Topic: C2000 randapparatuur aan boord  (gelezen 30367 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 17 november 2004, 22:31:17


Zeker dat je moet kunnen wisselen. Anders kom je niet verder dan het inmeldkanaal en kom je niet verder dan in- en uitmelden. Er zijn meerdere variaties mogelijk. 1 van die variaties is de strandincidenten altijd uit te voeren op "INCI-4", zodat een reddingsbrigade alleen houdt over te schakelen na inmelden naar "INCI-4". Helaas kan dat maar met 1 discipline, bijvoorbeeld ambulance/ CPA of Brandweer RAC.

Elke discipline heeft z'n eigen bank en daar moet je wel naar toe skippen.

Bijna het enige waar ze mee praten hier is met de eigen post, waarbij de brandweer (kan) meeluister(en)t. Misschien dat zwe dan bij een Multi diciplinaire inzet nog moeten schakelen. Wat ook kan is dat dit via de post gaat, daar staat wel een volwaardige tmo mob.

En idd Frank, dat er meerdere mensen meeluisteren is  niet erg, zolang het maar een select gezelschap betreft.
Want anders haalt C2000 het gestelde doel niet.

Henk


Rolf

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 17 november 2004, 23:12:13
Citaat
En idd Frank, dat er meerdere mensen meeluisteren is  niet erg, zolang het maar een select gezelschap betreft.
Want anders haalt C2000 het gestelde doel niet.
Binnen C2000 kun je een dienst helamaal apart zetten en op-koppelen als dat nodig is.
Dus zet de redings brigade dan in een eigen hoek heeft niemand er last van en heb je een "select" gezelschap zowel voor de brigade als de andere diensten.
Maar warom zou de communicatie van de brigade zo "select" moeten zijn dat niemand mag mee luisteren?
Last van ramp toeristen met roeiboten?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 18 november 2004, 10:29:07

Binnen C2000 kun je een dienst helamaal apart zetten en op-koppelen als dat nodig is.
Dus zet de redings brigade dan in een eigen hoek heeft niemand er last van en heb je een "select" gezelschap zowel voor de brigade als de andere diensten.
Maar warom zou de communicatie van de brigade zo "select" moeten zijn dat niemand mag mee luisteren?
Last van ramp toeristen met roeiboten?

Nou er is nogal wat concurrentie ja, tussen de reddingsbrigades onderling. Daar komt nog bij dat HOGE de hele tijd op de loer ligt en nu is er ook nog tot overmaat van ramp een oud lid (Menno van Jacht Service Huizen) een bergingsbedrijf begonnen. Dus voldoende kapers op de kust dunkt me om niet te veel te laten blijken waar je waarom heen gaat.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #13 Gepost op: 18 november 2004, 13:18:57
Zolang je geen mobi hebt kan je ook niet meeluisteren. Maar ik ga er van uit dat de brigade op gelijk kanaal zit als de brandweer omdat ze via de brandweer zijn gelieerd. Er zijn geen eigen gebruiksgroepen voor de brigades waardoor ze moeten samenwerken met anderen. Zou zelf niet snel in mijn boot een dergelijk systeem plaatsen omdat het wel kwetsbaar blijft als je niet van gebruiksgroep kan wisselen tijdens het varen.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #14 Gepost op: 18 november 2004, 14:08:46
Maar ik ga er van uit dat de brigade op gelijk kanaal zit als de brandweer omdat ze via de brandweer zijn gelieerd.

Nee, hoeft niet. Het is maar net hoe de werkafspraken er liggen. Je kan je inmelden via RAC/ Brandweer zodat deze je inloggen via GMS en dan voor alle meldtafels inzetbaar zijn, maar kan bijvoorbeeld ook via de andere gebruikersgroepen, zoals CPA/ Ambulance of Politie. Zolang je je maar in het systeem meldt en de desbetreffende centralist je inlogd in GMS. Vanaf dat moment krijg je een "werkkanaal" waar men je zal bereiken.

De RAV was in eerste instantie de regelaar voor gelieerden, zoals huisartsen, reddingsbrigades en Rode Kruis. Maar gaande weg is deze taak nu overgenomen door de Politie. Dat wil dus niet suggereren dat wij ons telkens naar het patroon van de politie moeten stellen. En zeker niet als zij het minste gebruik maken van reddingsbrigades.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 18 november 2004, 17:40:56
Of je aan je porto van kanaal moet wisselen, is maar net hoe je een en ander geregeld hebt met de Meldkamers.. en tijdens een inzet veranderen van werkkanaal zal niet vaak gebeuren..
dus een aparte "push to talk" button en een aansluiting op je intercomsysteem werkt prima..

Ik kan me voorstellen dat je voor een strandpatrouille het anders organiseert dan een varende eenheid..


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #16 Gepost op: 18 november 2004, 20:02:22
Of je aan je porto van kanaal moet wisselen, is maar net hoe je een en ander geregeld hebt met de Meldkamers.. en tijdens een inzet veranderen van werkkanaal zal niet vaak gebeuren..

Juist wel, aangezien je je 's morgens inmeld via het regulaire inmeldkanaal en dan naar het "regionaal werkkanaal" gaat. Hier kan je vervolgens communiceren met de gehele groep, waar je opdat moment bent ingemeld, bijvoorbeeld "Ambulance Regio 1". Alle normale hulpverleningen vinden hierop plaats.
Totdat er een grotere inzet komt, waarbij bijvoorbeeld meerdere ambulances, een MMT, een OvD-G, Brandweer en Reddingsbrigade willen communiceren, dan schakel je, in overleg met de meldkamer, met z'n alle door naar bijvoorbeeld "Incident 1". En zo zijn er legio voorbeelden om direct door te schakelen, ook met een porto.
Elke hulpverlening start met communicatie.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #17 Gepost op: 18 november 2004, 20:06:13


Nee, hoeft niet. Het is maar net hoe de werkafspraken er liggen. Je kan je inmelden via RAC/ Brandweer zodat deze je inloggen via GMS en dan voor alle meldtafels inzetbaar zijn, maar kan bijvoorbeeld ook via de andere gebruikersgroepen, zoals CPA/ Ambulance of Politie. Zolang je je maar in het systeem meldt en de desbetreffende centralist je inlogd in GMS. Vanaf dat moment krijg je een "werkkanaal" waar men je zal bereiken.

De RAV was in eerste instantie de regelaar voor gelieerden, zoals huisartsen, reddingsbrigades en Rode Kruis. Maar gaande weg is deze taak nu overgenomen door de Politie. Dat wil dus niet suggereren dat wij ons telkens naar het patroon van de politie moeten stellen. En zeker niet als zij het minste gebruik maken van reddingsbrigades.

Reddingsbrigades zijn gelieerd aan een OOV instantie. Deze instantie is zodanig verantwoordelijk voor het geen wat er gebeurt, en betaald ook de gesprekskosten.
Zodoende dienen wij ons te houden aan de werkafspraken van de brandweer. In deze regio zitten alle kanalen behoorlijk vol, dus een apart kanaal voor de reddingsbrigade zit er niet in.
Ook een koppelingskanaal met de ambulance wordt w.s. toch een moeizaam verhaal.
m.b.t. de meldkamer, deze is in dienst van de brandweer, zij bepalen dus niet, maar voeren uit


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 18 november 2004, 20:10:12
En zo zie je maar weer dat uniformiteit niet alleen bij reddingsbrigades ver te zoeken is, maar tevens bij de OOV organisaties, lokaal, regionaal en zeker ook nationaal.

Of Muistroom moet het verhaal verkeerd begrepen hebben!
Elke hulpverlening start met communicatie.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #19 Gepost op: 18 november 2004, 20:11:40
En zo zie je maar weer dat uniformiteit niet alleen bij reddingsbrigades ver te zoeken is, maar tevens bij de OOV organisaties, lokaal, regionaal en zeker ook nationaal.

Of Muistroom moet het verhaal verkeerd begrepen hebben!
Hoezo verkeert begrepen hebben??????????????