C2000 randapparatuur aan boord

Auteur Topic: C2000 randapparatuur aan boord  (gelezen 30349 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #120 Gepost op: 25 november 2005, 23:07:04
Citaat
En dat doen ze heel goed, weet je hoeveel er op de diverse sets gecommuniceerd wordt?, dat komt dus allemaal je oren binnen, ook de interne coms komen binnen.
Ik weet uit ervaring op onze eigen boot dat je een bronnetje of 5 kan scheiden, daarna gaat het fout en begin je dingen te missen.

Absoluut een punt waar de maatschappij aan moet werken. En meer dient over te laten aan de wal. Bv aan de centralist van een reddignsbrigade of van het kustwachtcentrum.

Ik heb tijdens een grote zoekactie gemerkt hoe moeizaam het contact met de KNRM kan zijn.
Na een paar keer oproepen reageert de grote boot van de KNRM en vroeg ons wat minder te praten, want hij moest ook nog andere kanalen volgen.
Tja, als je dan op verzoek van die KNRM boot met een zware branding met nog 5 andere brigadeboten in de de branding aan het zoeken bent, dan komt er wel even stoom uit je oren. In de branding is varen, vasthouden en communiceren op een brigadeboot toch wat lastiger dan vanuit het gesloten stuurhuis van een KNRM-boot die net buiten de branding vaart.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #121 Gepost op: 28 november 2005, 11:53:47
Je kan inderdaad maar met een bepaald aantal zaken gelijkertijd bezig zijn (span of control), hierdoor kan het verstandig om bepaalde zaken af te sluiten of te delegeren. Het is mijn gewoonte om tijdens een actie alle varende eenheden op 1 brigade kanaal te zetten en alles op het land op een ander kanaal. Het voordeel dat je in je boot alleen de communicatie hoort welke voor jou bestemt is en je op het varen kan concentreren, zeker met slecht weer erg wenselijk.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #122 Gepost op: 28 november 2005, 14:27:33
Je kan inderdaad maar met een bepaald aantal zaken gelijkertijd bezig zijn (span of control), hierdoor kan het verstandig om bepaalde zaken af te sluiten of te delegeren. Het is mijn gewoonte om tijdens een actie alle varende eenheden op 1 brigade kanaal te zetten en alles op het land op een ander kanaal. Het voordeel dat je in je boot alleen de communicatie hoort welke voor jou bestemt is en je op het varen kan concentreren, zeker met slecht weer erg wenselijk.

9910001

We hebben in het verleden tijdens een grote begeleiding alles wel eens op duplex gehad, met voor iedereen zijn eigen ontvangstferequentie, maar allemaal dezelfde zendfrequentie (onvangst VC). Een ander kanaal (simplex) voor het verkeer onderling. Heerlijk gestructureerd.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #123 Gepost op: 28 november 2005, 14:56:41
5 bronnen zijn redelijk te controlleren, is alhans mijn ervaring, als je de communicatie beperkt tot het meest normale

1. Onderling Intercom met gekoppelde portofoon verkeer (Bron kan tijdelijk onderdrukt worden) Voor portoverkeer is aparte spreeksleutel gemonteerd. (Rechts oor)
2. GSM Carkit (ad-hoc communicatie, Bron kan onderdrukt worden (Links Oor) Kan ook doorgeschakeld worden naar bemanningslid
3. Marifoon 1 Luisteren en spreken over de headset. (Links Oor)
4. Marifoon 2 Alleen luisteren, spreken via Mike, Bron kan onderdrukt worden (rechts oor) Word meestal doorgeschakeld naar 2e headset voor bemanninglid
5. Mobilifoon Spreken en luisteren Bron kan onderdrukt worden (rechts oor)

Daar in de praktijk nagenoeg de bronnen nooit gelijktijdig gebruikt worden is het vaak goed te onderscheiden.,


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #124 Gepost op: 28 november 2005, 15:17:42
Zelf zou ik het beperken tot 2 marifoonkanalen en de interne communicatie, het brigade kanaal aleen waarneer er onderling wordt samengewerkt en de RAC alleen in en uit melden of met bijzondere gegevens. Als een brigade of de RAC jou nodig heeft dan komt dat via de kustwacht wel op het net. De GSM hoor je altijd overgaan op je koptelefoon omdat dit bijna altijd een brom geeft Verder kan je jezelf beter afsluiten en de concentratie op het varen leggen.

9910001
9910001


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #125 Gepost op: 28 november 2005, 17:03:21
Het is mijn gewoonte om tijdens een actie alle varende eenheden op 1 brigade kanaal te zetten en alles op het land op een ander kanaal. Het voordeel dat je in je boot alleen de communicatie hoort welke voor jou bestemt is en je op het varen kan concentreren, zeker met slecht weer erg wenselijk.

9910001

Als iemand van de eenheden op het vasteland de varende eenheid wil bereiken, moet die dan schakelen of treedt één van de boten op als VC om het zo maar te zeggen (die luistert dan dus beide kanalen uit)?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #126 Gepost op: 28 november 2005, 19:22:54
Als iemand van de eenheden op het vasteland de varende eenheid wil bereiken, moet die dan schakelen of treedt één van de boten op als VC om het zo maar te zeggen (die luistert dan dus beide kanalen uit)?

Er is een boot meestal van de KNRM de OSC. Deze heeft verbindingen met de centrale post op het strand.
Wanneer een eenheid verbinding wil hebben met een vaareenheid gaat dit via de centraalpost. Deze laat dan eigenlijk altijd de vaareenheid naar het kanaal van de landeenheid gaan


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #127 Gepost op: 28 november 2005, 19:34:17
Citaat
Daar in de praktijk nagenoeg de bronnen nooit gelijktijdig gebruikt worden is het vaak goed te onderscheiden

Ja bij een eenvoudig incident wel, maar een grote inzet met veel materieel wordt het zeker erg lastig. Dan hoeft het nog geen eens slecht weer te zijn.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #128 Gepost op: 28 november 2005, 19:58:31
Je kan altijd overschakelen naar minder bronnen en alleen de noodzakelijke...

Als je meer functionaliteit installeert kan je het gebruiken, maar dat hoeft dus niet altijd.. Soms is het handig, en soms niet..


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #129 Gepost op: 28 november 2005, 19:59:14
5 bronnen zijn redelijk te controlleren, is alhans mijn ervaring, als je de communicatie beperkt tot het meest normale

1. Onderling Intercom met gekoppelde portofoon verkeer (Bron kan tijdelijk onderdrukt worden) Voor portoverkeer is aparte spreeksleutel gemonteerd. (Rechts oor)
2. GSM Carkit (ad-hoc communicatie, Bron kan onderdrukt worden (Links Oor) Kan ook doorgeschakeld worden naar bemanningslid
3. Marifoon 1 Luisteren en spreken over de headset. (Links Oor)
4. Marifoon 2 Alleen luisteren, spreken via Mike, Bron kan onderdrukt worden (rechts oor) Word meestal doorgeschakeld naar 2e headset voor bemanninglid
5. Mobilifoon Spreken en luisteren Bron kan onderdrukt worden (rechts oor)

Daar in de praktijk nagenoeg de bronnen nooit gelijktijdig gebruikt worden is het vaak goed te onderscheiden.,





Peter,

gelukkig mogen we hier in Nederland van meningen verschillen. Indien je een dergelijke opzet hebt, is dat vele malen makkelijker te bewerkstellen door een centralist koppel dat vanuit een vaste meldkamer die direct notuleert, alle opdrachten uitvoert, controle uitvoert en communiceert en alle data kan terug halen. Dan dat jij met je kop in een helm zit en je linker en rechteroor bleren tegen elkaar in. En dat alles terwijl achter je het een buitenboord motor loopt te jakkeren en er in je gezicht constant met vies zoet water wordt gegooid.

Gelukkig komt het in Zandvoort/ Bloemendaal (regio Kennemerland) niet frequent voor dat er een zoekactie is met 15 varende, 6 rijdende, ?x lopende patrouilles en de daarbij geassisteerd worden door andere hulpdiensten, dus . . . . .  Ach wij gebruiken geen marifoon, daar zal het aan liggen. Gelukkig zit ik dan in één van onze vaste radiokamers en heb alles binnen handbereik, koffie, koelkast, sigaretten en een asbak, oja en natuurlijk meerdere mobilofoons met meerdere RedNed-kanalen en KNRM 0 en Politie en CPA, telefoon, scanner (voor marifoon). Vanuit die positie hoef je niet te schakelen, maar pak je de andere mobilofoon.


RR (die nu weet waarom het op de Randmeren af en toe niet lekker loopt)
Elke hulpverlening start met communicatie.