Jongeren rijden massaal zonder rijbewijs op brommers

Auteur Topic: Jongeren rijden massaal zonder rijbewijs op brommers  (gelezen 9919 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Gepost op: 3 juni 2011, 11:20:38
Citaat
Massaal zonder rijbewijs op brommer
door Olof van Joolen
AMERSFOORT -  Jongeren scheuren massaal rond met brommers zonder rijbewijs. Een speciaal rijexamen en roze papiertje moesten het hoge aantal doden en ernstig gewonden onder jonge bromfietsers terugdringen. Maar een derde tot de helft van de jongeren negeert deze toets simpelweg.


Met die schattingen komt onderzoeks- en ingenieursbureau DHV in een rapport gemaakt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De onderzoekers kwamen tot de opvallende ontdekking na interviews met jongeren en rijinstructeurs.

Politiekorpsen in het hele land komen ook regelmatig jonge bromfietsers zonder rijbewijs tegen. Afgelopen week betrapten agenten overtreders in onder andere Harderwijk, Zwijndrecht en Den Haag. DHV noemt de ontwikkeling ’zorgelijk’ omdat uit onderzoek bekend is dat jongeren zonder rijbewijs meer en eerder een ongeluk krijgen dan leeftijdsgenoten die de toets wel hebben afgelegd.

bromHet onderzoeksbureau adviseert daarom minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) uit te zoeken hoe het kan dat jongeren geen examen doen. De verkeersminister heeft de Kamer laten weten dat ze het advies van het onderzoeksbureau opvolgt.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/9948746/__Massaal_zonder_rijbewijs__.html?sn=binnenland

Ik las dit stuk in uiteraard de Telegraaf.

Nu ben ik benieuwd wat de werkwijze in de diverse regio's is vwb het rijden zonder rbw, en dan met name de scooterjeugd.

In A-A is het beleid, correct me if I am wrong, bij de 3de keer gepakt worden voor het rijden zonder rbw is het de scooter inbeslagnemen.

Ben zeer benieuwd of politie NL een beetje op een lijn.




Helen

  • HAP
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #1 Gepost op: 3 juni 2011, 11:51:11
Ja, in Rotterdam wordt de scooter ook in beslag genomen na 3 keer rijden zonder rijbewijs.


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #2 Gepost op: 3 juni 2011, 12:30:25
Is in Hollands Midden eveneens zo.

Moet echter wel vastgelegd worden in BVH. Wanneer je enkel een mini uitschrijf is het niet na te gaan of iemand vaker is gepakt.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #3 Gepost op: 3 juni 2011, 12:34:20
Is in Hollands Midden eveneens zo.

Moet echter wel vastgelegd worden in BVH. Wanneer je enkel een mini uitschrijf is het niet na te gaan of iemand vaker is gepakt.

Ja, dat is helder. Staat er niks weggeschreven in BVH dan heb je niks. Daar hamer ik ook altijd op, schrijf je een "mini" muteer het dan ook goed.


Helen

  • HAP
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #4 Gepost op: 3 juni 2011, 12:56:02
Ik kijk ook altijd Dimi na, hierin worden alle mini's verwerkt en kan je ook op kenteken en naam zoeken. Dus ook al wordt er geen BVH registratie gemaakt, mini's zijn ook terug te vinden bij ons.


daanh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • Rechtvaardig
Reactie #5 Gepost op: 3 juni 2011, 13:35:00
Vind wel logisch dat jongeren dat doen. Mijn certificaat in een ver verleden kosten nog iets van 20 euro. Nu is het zo duur gemaakt met praktijk examen, noem het maar op, dat het voor jongeren simpelweg te duur is.

Er bestaat een wetenschappelijk aangetoonde curve tot de kosten en gedrag, zeker bij jongeren is die van toepassing.

Dit bericht verbaasd me dus totaal niet. Zou de politie eerder vragen dit te gedogen en aangeven bij de politiek dat het geen werkbare situatie is.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #6 Gepost op: 3 juni 2011, 13:56:15
Vind wel logisch dat jongeren dat doen. Mijn certificaat in een ver verleden kosten nog iets van 20 euro. Nu is het zo duur gemaakt met praktijk examen, noem het maar op, dat het voor jongeren simpelweg te duur is.

Er bestaat een wetenschappelijk aangetoonde curve tot de kosten en gedrag, zeker bij jongeren is die van toepassing.

Dit bericht verbaasd me dus totaal niet. Zou de politie eerder vragen dit te gedogen en aangeven bij de politiek dat het geen werkbare situatie is.
Dus omdat iets te duur is moeten we het maar gedogen..?
Jeetje, heb altijd al een Lambo willen hebben, te duur voor me, ik jat er wel een.


Piles

  • Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #7 Gepost op: 3 juni 2011, 14:19:21
Dit bericht verbaasd me dus totaal niet. Zou de politie eerder vragen dit te gedogen en aangeven bij de politiek dat het geen werkbare situatie is.
Ach, dat is maar een paar jaar het geval. Dan is het normaal omdat men niet beter weet. Vroeger kreeg je je vrachtwagen en busrijbewijs ook cadeau bij je autorijbewijs, dat is ook niet meer. Met een reden.


daanh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • Rechtvaardig
Reactie #8 Gepost op: 3 juni 2011, 15:05:06
Ach, dat is maar een paar jaar het geval. Dan is het normaal omdat men niet beter weet. Vroeger kreeg je je vrachtwagen en busrijbewijs ook cadeau bij je autorijbewijs, dat is ook niet meer. Met een reden.

Nee hoor.

Dit gaat gebeuren ( en terecht )

Jongeren rijden 1 jaar zonder rijbewijs op scooter, daarna stomen ze in 1x door voor hun autorijbewijs waarbij de les op 16.5 al begint.

Een jongere gaat geen 400 euro uitgeven voor een brommer rijbewijs om vervolgens 1 jaar later het meervoudige aan een autorijbewijs te betalen.

De politiek moet hier dus een beslissing gaan nemen als je het tegen wilt gaan.

Politie kan zich beter met belangrijkere zaken bemoeien.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #9 Gepost op: 3 juni 2011, 15:42:05
Nee hoor.

Dit gaat gebeuren ( en terecht )

Jongeren rijden 1 jaar zonder rijbewijs op scooter, daarna stomen ze in 1x door voor hun autorijbewijs waarbij de les op 16.5 al begint.

Een jongere gaat geen 400 euro uitgeven voor een brommer rijbewijs om vervolgens 1 jaar later het meervoudige aan een autorijbewijs te betalen.

De politiek moet hier dus een beslissing gaan nemen als je het tegen wilt gaan.

Politie kan zich beter met belangrijkere zaken bemoeien.

Jaarlijks zijn rond de 10% van de verkeersdoden het gevolg van brommerongevallen, merendeels jongeren, dit terwijl de kilometers afgelegd op de brommer slechts 1% van het totaal is. Logisch dat men probeert brommerrijden veiliger te maken en te ontmoedigen.