Jongeren rijden massaal zonder rijbewijs op brommers

Auteur Topic: Jongeren rijden massaal zonder rijbewijs op brommers  (gelezen 9921 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #10 Gepost op: 3 juni 2011, 17:23:11
Ik kijk ook altijd Dimi na, hierin worden alle mini's verwerkt en kan je ook op kenteken en naam zoeken. Dus ook al wordt er geen BVH registratie gemaakt, mini's zijn ook terug te vinden bij ons.

Nadeel is dan weer dat een andere regio daar niet in kan raadplegen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #11 Gepost op: 3 juni 2011, 17:43:16
Jaarlijks zijn rond de 10% van de verkeersdoden het gevolg van brommerongevallen, merendeels jongeren, dit terwijl de kilometers afgelegd op de brommer slechts 1% van het totaal is. Logisch dat men probeert brommerrijden veiliger te maken en te ontmoedigen.

En waardoor komt dat? Door stoerdoenerij van de 'scooterboys'. Die dingen opvoeren tot 100 km/uur of harder en dan het liefst in korte broek en zonder helm rondscheuren. Als je dan op je muil gaat zal het niet bij een schaafwond blijven.

Het is lichtelijk off-topic, maar het praktijkexamen voor de brommer is m.i. volstrekt onnodig, veel te duur en door het versneld kunnen starten met het autorijbewijs kan ik best begrijpen dat jongeren daar geen 400 euro voor neer willen tellen.
Want zeg nou zelf? Wat zou je in de praktijk kunnen leren op de scooter? Wheelies maken, vooruit, dat kan ik -heb gelukkig nooit praktijkexamen hoeven te doen- niet. Maar voor de rest is een brommer niet meer als een fiets die iets harder rijdt en waarbij je niet hoeft te trappen. Met alle respect, maar je moet (iig als jongere) wel een enorme klungel zijn als je niet op een brommer kan rijden............ :D
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #12 Gepost op: 3 juni 2011, 17:54:46
En waardoor komt dat? Door stoerdoenerij van de 'scooterboys'. Die dingen opvoeren tot 100 km/uur of harder en dan het liefst in korte broek en zonder helm rondscheuren. Als je dan op je muil gaat zal het niet bij een schaafwond blijven.

Het is lichtelijk off-topic, maar het praktijkexamen voor de brommer is m.i. volstrekt onnodig, veel te duur en door het versneld kunnen starten met het autorijbewijs kan ik best begrijpen dat jongeren daar geen 400 euro voor neer willen tellen.
Want zeg nou zelf? Wat zou je in de praktijk kunnen leren op de scooter? Wheelies maken, vooruit, dat kan ik -heb gelukkig nooit praktijkexamen hoeven te doen- niet. Maar voor de rest is een brommer niet meer als een fiets die iets harder rijdt en waarbij je niet hoeft te trappen. Met alle respect, maar je moet (iig als jongere) wel een enorme klungel zijn als je niet op een brommer kan rijden............ :D
Hoor anders genoeg verhalen van rijinstructeurs over hoe makkelijk het is om met een brommer / scooter te rijden...
- tegen het verkeer in
- niet stoppen zebra paden
- door rood
- max snelheid langs geparkeerde auto's


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #13 Gepost op: 3 juni 2011, 18:02:07
Hoor anders genoeg verhalen van rijinstructeurs over hoe makkelijk het is om met een brommer / scooter te rijden...
- tegen het verkeer in
- niet stoppen zebra paden
- door rood
- max snelheid langs geparkeerde auto's

Tsja, maar dat zijn dingen die je in de theorie geleerd worden, en als je dat moedwillig fout doet kan geen instructie daar tegenop. Deze dingen -uitgezonderd je laatste puntje-  kan je ook op de fiets doen en daar heb je geen (officieel :P ) rijbewijs voor nodig............

De toegevoegde waarde van praktijkexamens zit in het aanleren van nieuwe dingen, nieuwe technieken. Schakelen, inparkeren, maar ook rijden op de snelweg en het ervoor zorgen dat je de baas wordt over de auto zijn dingen die je leert bij het autorijbewijs. Die vaardigheden heb je niet al paraat. Bij scooterrijden leer je t.o.v. fietsen niets nieuws ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #14 Gepost op: 3 juni 2011, 18:08:02
Al de punten die je noemt zijn makkelijk te leren. Wat juist het moeilijkste van het deelnemen aan het verkeer is, is het kijken en anticiperen. En ja, dat moet je echt aangeleerd krijgen en het belang ervan kun je niet zomaar bagataliseren.


daanh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • Rechtvaardig
Reactie #15 Gepost op: 3 juni 2011, 19:42:24
Al de punten die je noemt zijn makkelijk te leren. Wat juist het moeilijkste van het deelnemen aan het verkeer is, is het kijken en anticiperen. En ja, dat moet je echt aangeleerd krijgen en het belang ervan kun je niet zomaar bagataliseren.

Met alle respect, maar dit zijn standaard woorden van een diender en slaat nergens op. In ieder geval niet voor op de scooter.

Iemand op de scooter moet gewoon:
- Theorie snappen
- Netjes rijden

Doet diegene 1 van die dingen niet, dan kun je bekeuring geven.

Rijbewijs, praktijklessen en praktijkexamen.. allemaal flauwekul en kost bergen met geld. Mja het levert wel weer centen op voor CBR / Rij instructeurs, die zullen ongetwijfeld gelobbyd hebben voor de recente wet.


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #16 Gepost op: 3 juni 2011, 21:26:59
Allereerst vind ik de vergelijking tussen een fiets en bromfiets totale onzin. Het besturen van een bromfiets vergt toch iets meer
kunde dan het besturen van een fiets. Dit mede door de hogere (bij jongeren ook nog vaak opgevoerde) snelheid en de plaats tussen het overige verkeer op de weg.
Alleen al het feit dat bromfietsers hun plek niet kennen, is al levensgevaarlijk. Midden op de weg, links voorbij, rechts voorbij, over het fietspad en zelfs over het trottoir of door de voetgangerszone en dit allemaal zoals het de bestuurder op dat moment uitkomt.
Het aantal ongevallen onder bromfietsers zoals eerder vermeld spreekt hierbij denk ik boekdelen.
Een praktijkrijopleiding voor bromfietsers is niet alleen gericht op het feitelijk bedienen van het vervoermiddel, maar ook op een stukje bewustwording en inzicht in het verkeer.
Dat de jeugd van 16 jaar die voor het eerst met een gemotoriseerd vervoermiddel de weg op gaan, vaak een verkeerde mentaliteit hebben, dat staat hier los van. Dit is vaak ook het geval bij 18 jarigen die pas hun autorijbewijs hebben gehaald en is inherent aan de leeftijdscategorie. Moeten we de praktijkopleiding voor het rijbewijs dan ook maar afschaffen??? Denk het niet.

Het ontbreken van het rijbewijs bij veel jeugd is, net zoals de manier waarop ze zich op de weg gedragen, een mentaliteitsprobleem en de enige manier om dit aan te pakken is door hierop streng te handhaven en iemand te treffen op de plaats waar het de meeste pijn doet, nl. de portemonnee.

Uiteraard zijn niet alle bromfietsers per definitie zoals hierboven beschreven. Helaas is de groep zoals hierboven beschreven staat wel de groep die het meest opvalt in het verkeer en zal er snel een generalistisch beeld ontstaan over de jeugdige bromfietser.

Mijn oordeel: praktijkexamen behouden, strenger handhaven bij verkeersgevaarlijk gedrag, het niet hebben van een geldig rijbewijs meegerekend.
Servo Per Amikeco


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #17 Gepost op: 4 juni 2011, 00:10:00
Met alle respect, maar dit zijn standaard woorden van een diender en slaat nergens op. In ieder geval niet voor op de scooter.

Iemand op de scooter moet gewoon:
- Theorie snappen
- Netjes rijden

Doet diegene 1 van die dingen niet, dan kun je bekeuring geven.

Rijbewijs, praktijklessen en praktijkexamen.. allemaal flauwekul en kost bergen met geld. Mja het levert wel weer centen op voor CBR / Rij instructeurs, die zullen ongetwijfeld gelobbyd hebben voor de recente wet.

Je praat nu echt als een jochie van 16 die niet op een scooter mag rijden omdat je rijbewijs heb of dat het is afgepakt door de Politie.

Theorie is niet een kwestie van snappen alleen. Je moet het ook kunnen omzetten in de praktijk en dat is voor veel jeugdigen erg lastig/moeilijk.

Netjes rijden is ook niet voor iedereen makkelijk. En ja, ik geef je gelijk als je zegt dat ook mensen met een rbw niet netjes rijden. Het is niet voor niets dat er vele rbwn worden ingevorderd van bestuurders omdat ze volgens ons niet voldoende een vtg kunnen besturen of dat men gevaarlijk rijgedrag vertoont.

Scooterrijders behoren op de weg te rijden tussen de personenauto's. Dat is best lastig. Ik rij zelf al meer als 15 motor(prive en werk) ik kan je vertellen dat zoals sommige door het verkeer zie scheuren ik iedere keer denk he daar komt weer een slecht nieuwsgesprek met de ouders aan.

Dus ik zeg als zowel politieagent en burger. Gewoon die rijlessen en en praktijkexamens er inhouden.


daanh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • Rechtvaardig
Reactie #18 Gepost op: 4 juni 2011, 00:55:48
Je praat nu echt als een jochie van 16 die niet op een scooter mag rijden omdat je rijbewijs heb of dat het is afgepakt door de Politie.

Theorie is niet een kwestie van snappen alleen. Je moet het ook kunnen omzetten in de praktijk en dat is voor veel jeugdigen erg lastig/moeilijk.



Nee hoor, ik praat gewoon als normale burger met een rijbewijs die ik al jaren heb en nog nooit is ingevorderd. Ik ben alleen tegen maatregelen die mensen zo op kosten jaagt omdat ik van mening ben dat het niet helpt.

Toen ik mijn brommer certificaat haalde had ik geen praktijkexamen.. Ik heb nooit een ongeluk gehad en altijd netjes gereden. Als ik nu 16 was geweest was het voor mij financieel onmogelijk om scooter te rijden. Ik vind dat niet kunnen.

Het zal mij ook niets verbazen, maargoed dat post ik zodra bekend is, dat het aantal ongelukken/doden niet is afgenomen door invoering van dit dure praktijkexamen maar dat de jongeren ofwel veel geld kwijt zijn, ofwel gelijk doorgaan voor autorijbewijs en maar 1 jaartje op de gok rondrijden (straks 17 rijbewijs)

Zal mij ook niets verbazen als aantal ongelukken/doden door praktijkexamen juist toeneemt omdat mensen het gaan ontwijken en zo dus "gevaarlijker" de weg op gaan dan dat ze in ieder geval theorie gehaald hadden.

Ik vind het dus prima als het ook goedkoper wordt. Toen ik in de VS woonde haalde ik daar mijn rijbewijs voor 7 dollar op bij de DMV (soort CBR) In Bangkok betaal ik helemaal niets.. ( ja ben een wereldburger)


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #19 Gepost op: 4 juni 2011, 01:32:55
Nee hoor, ik praat gewoon als normale burger met een rijbewijs die ik al jaren heb en nog nooit is ingevorderd. Ik ben alleen tegen maatregelen die mensen zo op kosten jaagt omdat ik van mening ben dat het niet helpt.

Toen ik mijn brommer certificaat haalde had ik geen praktijkexamen.. Ik heb nooit een ongeluk gehad en altijd netjes gereden. Als ik nu 16 was geweest was het voor mij financieel onmogelijk om scooter te rijden. Ik vind dat niet kunnen.

Het zal mij ook niets verbazen, maargoed dat post ik zodra bekend is, dat het aantal ongelukken/doden niet is afgenomen door invoering van dit dure praktijkexamen maar dat de jongeren ofwel veel geld kwijt zijn, ofwel gelijk doorgaan voor autorijbewijs en maar 1 jaartje op de gok rondrijden (straks 17 rijbewijs)

Zal mij ook niets verbazen als aantal ongelukken/doden door praktijkexamen juist toeneemt omdat mensen het gaan ontwijken en zo dus "gevaarlijker" de weg op gaan dan dat ze in ieder geval theorie gehaald hadden.

Ik vind het dus prima als het ook goedkoper wordt. Toen ik in de VS woonde haalde ik daar mijn rijbewijs voor 7 dollar op bij de DMV (soort CBR) In Bangkok betaal ik helemaal niets.. ( ja ben een wereldburger)

Even zij straatje die al word aangehaald, doordat het autorijbewijs verlaagt gaat worden hoop ik dat die opgeschote k***e jeugd dan
eens slim is en die brommer laat staan. Helaas vrees ik dat deze heren (dames kom je een stuk minder tegen) dan hun auto als
halve moordmachine gaan gebruiken.

Anyway, het rijbewijs voor brommers is ingevoerd omdat er een te hoog aantal ongevallen gebeurd en er te vaak gevaarlijk gereden
werd waarna de overheid niks kan doen. Rijbewijs kan ingevorderd worden, certificaat niet. Zeker voor de brommer is dit belangrijk
omdat je de wendbaarheid heb van een fiets, maar je snelheid bibeko even hoog is als een auto. Hierdoor moet je als bestuurder
nog meer opletten op je omgeving wat deze gaat doen. En helaas onbreekt dit bij onze nederlandse brommerrijders te vaak, deze denken
dat de weg en stoep!!!!!!! van hun is en dat niemand ze iets kan maken.

Ik zou dan er ook gewoon voor zijn om niet (zoals ik nu lees) 3 keer de brommer in te nemen, maar direct tot meneer een rijbewijs
kan tonen, plus een voorwaarderlijke rijontzegging voor 1 of 2 jaar. Want als jij als rijbewijsloos persoon gaat rijden heeft dit een reden
(vaak dus niet kundig om een gemotoriseerd voertuig te besturen) en deze personen moet je dan ook aanpakken als je het tegen kom.

We zijn hier geen bangkok of andere aziatisch land waar we met 3 tot 6 man op 1 brommer rijden zonder ook maar enige bescherming
waardoor er duizenden onnodige gewonden vallen per jaar.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v