Jongeren rijden massaal zonder rijbewijs op brommers

Auteur Topic: Jongeren rijden massaal zonder rijbewijs op brommers  (gelezen 9920 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

daanh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • Rechtvaardig
Reactie #30 Gepost op: 4 juni 2011, 15:09:23
Ik zie hier 1 contradictie in jou verhaal een veel politie bashen. Jij zegt dat de helft tot 1/3 zonder rijbewijs rijd maar de cijfers zijn
niet beschikbaar?? 98uiye Ik kan het verkeerd hebben maar tenzij jij het onderzoek voert hierna en al gegevens heb lijkt het mij
sterk om dit zo te zeggen. Tuurlijk er zal een groep rijden zonder rijbewijs en de meeste mensen zullen deze personen qua stereotype
ook wel kennen.

Sorry hoor.. maar het is begonnen met een persbericht:

Volgens onderzoek van onderzoeks- en ingenieursbureau DHV dat dit uitvoerde in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, rijdt een derde tot de helft van de jongeren zonder rijbewijs. Niet omdat ze die toevallig even niet bij zich hebben maar omdat ze nooit praktijkexamen hebben gedaan.  Bron:: Nieuws.nl  telegraaf.nl nu.nl etc.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #31 Gepost op: 4 juni 2011, 15:46:05
Het is natuurlijk ook een kosten-batenverhaal voor de jongeren. Een rijbewijs kost tegenwoordig 400 euro en wat is de boete voor rijden zonder rijbewijs? Ik kan me zomaar voorstellen dat je 2 keer 'gepakt' kan worden en dan nog geld overhoudt t.o.v. een rijbewijs. Niet dat ik het goedpraat, maar het examen is (veel te) duur en hoe groot is de kans nou dat je wordt aangehouden? Er is mij nog nooit naar m'n rijbewijs gevraagd..........
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #32 Gepost op: 4 juni 2011, 15:53:37
Met de politie kun je ook nooit discussiëren, ongelooflijk. geïndoctrineerd tot op het bot.
Gelukkig snappen de mannen van de brw het vaak wel en gaan in ieder geval in op de meerwaarde etc.
Als je toch niet met ons kan discussiëren en wij allemaal geïndoctrineerd zijn, wat doe je hier dan? Het is dat het vandaag zo'n mooi weer is, maar eigenlijk verdienen dit soort opmerkingen het niet om nog een reactie te krijgen.
Toen ik in de VS woonde haalde ik daar mijn rijbewijs voor 7 dollar op bij de DMV (soort CBR) In Bangkok betaal ik helemaal niets.. ( ja ben een wereldburger)
Gelukkig zijn de twee landen die jij noemt de meest verkeersveilige landen ter wereld.....  ::) Ik citeer:
Citaat
In Thailand vallen jaarlijks 12.000 doden in het verkeer. In 60 procent van de gevallen gaat het om berijders van brom/motorfietsen of hun passagiers, terwijl het merendeel van de slachtoffers tussen 16 en 19 jaar is.
He, is dat nou net de doelgroep waar wij het hier over hebben.....  
Het halen van het AM rijbewijs kost (na even zoeken) 335 euro. Het gepakt worden voor het rijden zonder rijbewijs is volgens mij rond de 200 euro. De tweede keer kost je meer geld, en bij de derde keer ben je de bromfiets kwijt. Ik zou het risico niet nemen.
Jah de politie kan harder handhaven zeggen sommige, dan vraag ik me af, hebben jullie het niet al te druk / weinig personeel etc. Er zijn dan dus andere prio's.
We hebben het druk, ja. Maar juist doordat we harder kunnen handhaven kost het ons minder werk.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #33 Gepost op: 4 juni 2011, 15:57:24
En dan nog even over je argument dat het autorijbewijs vanaf 17 wordt. Je mag dan dus vanaf je 17de onder begeleiding van een oudere rijden. (net als in enkele andere landen) Zie het als volgt:
Als klein kind leer je fietsen naast je moeder, aan de binnenzijde van de weg, en mocht je na een paar jaar voor het eerst alleen naar school fietsen. Dat wordt het nu ook met autorijden. Je haalt je rijbewijs en het eerste jaar mag je naast de oudere leren zelfstandig te rijden.

Maar in die periode er tussenin wil je dus voor een kleine theorie cursus op een bromfiets gezet worden waarbij je met snelheden van 50-70 km/h (om een of andere reden lopen die krengen altijd zo hard) door het verkeer heen wil zoeven.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


daanh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • Rechtvaardig
Reactie #34 Gepost op: 4 juni 2011, 17:50:34
Ik zit op mobiel lekker buiten;)
Ik denk dat als je goed de antwoorden van de politie en de (zoals ik)  brandweer leest dat je precies ziet wat ik bedoel. Politie erkent probleem dus niet,komt niet met werkbare oplossingen en negeert de uitkomt vh onderzoek. Ik sta ook voor verkeersveiligheid. Als hulpverlener ook mee  te maken maar zie hier een probleem ontstaan dat opgelost moet worden..


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #35 Gepost op: 4 juni 2011, 18:08:36
De politie maakt niet uit wat ze wel of niet handhaven, de politie zoekt geen oplossingen op nationaal niveau. De politie krijgt alleen maar opdrachten van het ministerie  ;) Veel mensen lijken dit niet te begrijpen, of het simpelweg niet willen te begrijpen.


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #36 Gepost op: 4 juni 2011, 18:19:10
Rijbewijs, praktijklessen en praktijkexamen.. allemaal flauwekul en kost bergen met geld. Mja het levert wel weer centen op voor CBR / Rij instructeurs, die zullen ongetwijfeld gelobbyd hebben voor de recente wet.

Het is natuurlijk ook een kosten-batenverhaal voor de jongeren. Een rijbewijs kost tegenwoordig 400 euro en wat is de boete voor rijden zonder rijbewijs? Ik kan me zomaar voorstellen dat je 2 keer 'gepakt' kan worden en dan nog geld overhoudt t.o.v. een rijbewijs. Niet dat ik het goedpraat, maar het examen is (veel te) duur en hoe groot is de kans nou dat je wordt aangehouden? Er is mij nog nooit naar m'n rijbewijs gevraagd..........

Waar hier totaal aan voorbij wordt gegaan mijninziens, is het vergrote risico van het rijden zonder rijbewijs. Risico definieer ik hierbij als risico = kans x effect. Rijden zonder rijbewijs is één van de primaire factoren die de kans op een ongeval verhogen (door het gebrek aan praktijk- en theorie wat beide nodig is in ons drukke landje). Het effect van het rijden zonder rijbewijs is niet het krijgen van een bekeuring, NEE, het is o.a. het rijden zonder verzekering! Zonder rijbewijs = onverzekerd.

Kortom, als jij brokken gaat maken als jij zonder rijbewijs rijdt (en die kans is dus groter) is een van de grote effecten dat jij je scheel mag gaan betalen als jij bijvoorbeeld een kind van 3 het ziekenhuis inrijdt, die vervolgens voor het leven er een (lichamelijk of geestelijke) beperking op na houdt. Ik hoop dat je civielrechtelijk zo hard wordt aangepakt, dat jouw leven dan ook flink zuur is.

Over dit laatste wordt door jongeren maar weinig nagedacht en dat is gezien het ontwikkelingsstadium van de jongere ook niet vreemd (wetenschappelijk onderbouwd, die www.swov.nl voor meerdere onderzoeken over jeugdigen in het verkeer). Naast een stukje bewustwording d.mv. educatie, moet ook op andere vlakken (handhaving, engineering) worden ingestoken om het verkeer veiliger te maken.

Overigens kan ik dit betoog nog veel meer uitbreiden omdat ik recentelijk een onderzoek heb gedaan naar ondermeer het rijden onder invloed op de brommer. Maar dat doe ik vooralsnog maar even niet.

De politie maakt niet uit wat ze wel of niet handhaven, de politie zoekt geen oplossingen op nationaal niveau. De politie krijgt alleen maar opdrachten van het ministerie  ;) Veel mensen lijken dit niet te begrijpen, of het simpelweg niet willen te begrijpen.

Dit is onzin, de politie heeft zelf ook speerpunten op basis van o.a. geluiden uit de wijk of krijgen op lokaal niveau input vanuit de gemeente. Klaarblijkelijk begrijp je het zelf dus ook niet.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #37 Gepost op: 4 juni 2011, 18:32:23
Daan. Ik ben geen verkeershandhaver maar een diender van de straat. Tijdens mijn diensten zet ik hele bergen brommertjes aan de kant als het even lukt. Het aantal jongeren dat zonder rijbewijs rijdt vind ik niet heel hoog. Niet hoger dan voor het verkeersexamen. Ik heb juist het idee dat er zelfs minder brommers rondrijden.

Jij zegt in de VS gewoond te hebben en daar ook een rijbewijs op gehaald te hebben. Nu verschilt het per staat hoe jij als inwoner daar je rijbewijs krijgt maar door het hele land heen zag ik heel veel hetzelfde: Amerikanen kunnen ook niet autorijden. Zodra het anders loopt dan het hoort gaat het daar fout. De voertuigbeheersing is beperkt, ritsen kennen ze niet. Komen ze er niet tussen, gaan ze aan het einde van de invoegstrook stilstaan wachtend tot ze erop kunnen. En dan vanuit stilstand de interstate op.

Het rijbewijs gaat niet alleen om de theorie kennen. Toen ik mijn theorie haalde ben ik ook op een brommertje gesprongen. Als ik nu eerlijk terug kijk waren een paar lesjes voertuigbeheersing niet zo gek geweest. Met alleen je theorie weet je niet niets hoe je brommertje reageert als je snel moet uitwijken. En ik ben echt niet de enige. Hoe vaak zie je wel niet een brommerrijder uitwijken en daarbij vol de voorrem inknijpen of een klein straatje keren wat ze niet eens lukt. Of in de natte bocht over de belijning rijden en putdeksels pakken die door dat weer vaak glad zijn. Dat vind ik belangrijk bij een praktijkexamen. Ik vind het dan ook een goede ontwikkeling.

Ik reageer nu als persoon, niet als geïndoctrineerde agent. En met mij kan je best discussiëren. De enige met wie hier eigenlijk niet de discussiëren valt en die regelmatig te moeilijke tegenvragen negeert ben jij.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #38 Gepost op: 4 juni 2011, 19:03:57
Ik zie weer aannamens voorbij komen; zijn er cijfers bekend over hoeveel brommers er rond rijden en hoeveel daarvan zijn werkelijk opgevoerd dat ze snelheden van 80km/u of meer halen. 98uiye

Als het over mensenlevens gaat kunnen we beter kijken wat er bv in een ziekenhuis nog te verbeteren valt het schijnt dat daar 2 tot 3 keer zoveel mensen onnodig om het leven komen ten opzichten van verkeersdoden.

Ik vind het jammer dat de discussie zich weer tegen een persoon (Daanh) richt, omdat hij wellicht een iets wat onhandig woord heeft gebruikt. >:( Hij heeft toch een zeer waardevolle bijdrage geleverd in de zin van het kijken naar oorzaak en oplossing. O0
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #39 Gepost op: 4 juni 2011, 19:08:01
Ik zie weer aannamens voorbij komen; zijn er cijfers bekend over hoeveel brommers er rond rijden en hoeveel daarvan zijn werkelijk opgevoerd dat ze snelheden van 80km/u of meer halen. 98uiye

Ik gok zo maar dat je het over mijn opmerking hebt. Dat is geen aanname, ik heb al dusdanig veel bromfietscontroles gedaan dat ik daar wel een oordeel over kan vellen. Pas een bromfietscontrole 104 brommers gecontroleerd, 53 liepen er te hard. Ik heb geen idee wat het landelijke cijfer is, maar gezien de verhalen zal het daar niet heel anders zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.