Rijbewijs, praktijklessen en praktijkexamen.. allemaal flauwekul en kost bergen met geld. Mja het levert wel weer centen op voor CBR / Rij instructeurs, die zullen ongetwijfeld gelobbyd hebben voor de recente wet.
Het is natuurlijk ook een kosten-batenverhaal voor de jongeren. Een rijbewijs kost tegenwoordig 400 euro en wat is de boete voor rijden zonder rijbewijs? Ik kan me zomaar voorstellen dat je 2 keer 'gepakt' kan worden en dan nog geld overhoudt t.o.v. een rijbewijs. Niet dat ik het goedpraat, maar het examen is (veel te) duur en hoe groot is de kans nou dat je wordt aangehouden? Er is mij nog nooit naar m'n rijbewijs gevraagd..........
Waar hier totaal aan voorbij wordt gegaan mijninziens, is het vergrote risico van het rijden zonder rijbewijs. Risico definieer ik hierbij als risico = kans x effect. Rijden zonder rijbewijs is één van de primaire factoren die de kans op een ongeval verhogen (door het gebrek aan praktijk- en theorie wat beide nodig is in ons drukke landje). Het effect van het rijden zonder rijbewijs is niet het krijgen van een bekeuring, NEE, het is o.a. het rijden zonder verzekering! Zonder rijbewijs = onverzekerd.
Kortom, als jij brokken gaat maken als jij zonder rijbewijs rijdt (en die kans is dus groter) is een van de grote effecten dat jij je scheel mag gaan betalen als jij bijvoorbeeld een kind van 3 het ziekenhuis inrijdt, die vervolgens voor het leven er een (lichamelijk of geestelijke) beperking op na houdt. Ik hoop dat je civielrechtelijk zo hard wordt aangepakt, dat jouw leven dan ook flink zuur is.
Over dit laatste wordt door jongeren maar weinig nagedacht en dat is gezien het ontwikkelingsstadium van de jongere ook niet vreemd (wetenschappelijk onderbouwd, die
www.swov.nl voor meerdere onderzoeken over jeugdigen in het verkeer). Naast een stukje bewustwording d.mv. educatie, moet ook op andere vlakken (handhaving, engineering) worden ingestoken om het verkeer veiliger te maken.
Overigens kan ik dit betoog nog veel meer uitbreiden omdat ik recentelijk een onderzoek heb gedaan naar ondermeer het rijden onder invloed op de brommer. Maar dat doe ik vooralsnog maar even niet.
De politie maakt niet uit wat ze wel of niet handhaven, de politie zoekt geen oplossingen op nationaal niveau. De politie krijgt alleen maar opdrachten van het ministerie Veel mensen lijken dit niet te begrijpen, of het simpelweg niet willen te begrijpen.
Dit is onzin, de politie heeft zelf ook speerpunten op basis van o.a. geluiden uit de wijk of krijgen op lokaal niveau input vanuit de gemeente. Klaarblijkelijk begrijp je het zelf dus ook niet.