Jongeren rijden massaal zonder rijbewijs op brommers

Auteur Topic: Jongeren rijden massaal zonder rijbewijs op brommers  (gelezen 10373 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #20 Gepost op: 4 juni 2011, 08:31:10
Heeft zo'n rijbewijs dan een meerwaarde aan hoe iemand zich gedraagt in het verkeer ?
Ligt dat niet een klein beetje aan de mentaliteit/karakter van diegene die op/in het voertuig zit ?

ik zie ze weleens rijden met een scooter of 3 en dat rijdt erg netjes en voorspelbaar natuurlijk.
Er rijdt immers een instructeur/examinator achter.

Maar na het behalen van het examen is dat poppetje erachter weg..

En ff over vroeger,
wil diegene die zijn Puch Maxi,Zundapp,Kreidler,Honda MB/MT 100% standaard had zich melden bij de concierce ?
Alleen hadden wij niet een hele andere mentaliteit als de jongeren van nu ?
Mijn Puchie liep ook 100km/h en de MB liep 125km/h (met MB 80 frame)...
Maar als ik nu zie hoe de jeugd van nu zich door het verkeer baant,
denk dat ik ineens mijn generatiekloof zie...
Groetjes, Marco


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #21 Gepost op: 4 juni 2011, 09:39:51
Heeft zo'n rijbewijs dan een meerwaarde aan hoe iemand zich gedraagt in het verkeer ?
Ligt dat niet een klein beetje aan de mentaliteit/karakter van diegene die op/in het voertuig zit ?

ik zie ze weleens rijden met een scooter of 3 en dat rijdt erg netjes en voorspelbaar natuurlijk.
Er rijdt immers een instructeur/examinator achter.

Maar na het behalen van het examen is dat poppetje erachter weg..

Dit stukje zou ook zo maar over het autorijbewijs kunnen gaan. Zullen we die dan ook maar afschaffen? Het feit is en blijft dat Nederland het minste aantal verkeersdoden heeft na Malta. (2005) En dat het aantal vekeersdoden nog steeds afneemt. Feit is ook dat onder de verkeersdoden een groot percentage jongeren zit. Ik vind het alleen maar goed dat men nu voor de bromfiets een rijbewijs moet hebben/halen. Je bestuurd toch een gemotoriseerd voertuig en het verkeer is en blijft levensgevaarlijk.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #22 Gepost op: 4 juni 2011, 10:09:09
Dit stukje zou ook zo maar over het autorijbewijs kunnen gaan. Zullen we die dan ook maar afschaffen? Het feit is en blijft dat Nederland het minste aantal verkeersdoden heeft na Malta. (2005) En dat het aantal vekeersdoden nog steeds afneemt. Feit is ook dat onder de verkeersdoden een groot percentage jongeren zit. Ik vind het alleen maar goed dat men nu voor de bromfiets een rijbewijs moet hebben/halen. Je bestuurd toch een gemotoriseerd voertuig en het verkeer is en blijft levensgevaarlijk.

Nee ik heb niks over afschaffen gezegd maar ik zie er de meerwaarde niet in.
Een examen voor je rijbewijs is een momentopname en als alles op de ene moment goed is heb jeje rijbewijs.
Je mentaliteit veranderd er echt niet door toch ?
Rijden zonder rijbewijs voor wat voor voertuig dan ook is een mentaliteits kwestie.
De welbekende "schijt aan"..

En dan is de 3 x regel erg soft.
Wat gebeurde er vroeger met je opgevoerde brommer op de rollenbank..?
Juist.
Groetjes, Marco


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #23 Gepost op: 4 juni 2011, 10:11:51
Dat klopt, dat heb je ook niet gezegd. Ik vond het wel een mooi treffend stukje voor Daanh.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #24 Gepost op: 4 juni 2011, 10:13:34
Heeft zo'n rijbewijs dan een meerwaarde aan hoe iemand zich gedraagt in het verkeer ?
Ligt dat niet een klein beetje aan de mentaliteit/karakter van diegene die op/in het voertuig zit ?

ik zie ze weleens rijden met een scooter of 3 en dat rijdt erg netjes en voorspelbaar natuurlijk.
Er rijdt immers een instructeur/examinator achter.

Maar na het behalen van het examen is dat poppetje erachter weg..

En ff over vroeger,
wil diegene die zijn Puch Maxi,Zundapp,Kreidler,Honda MB/MT 100% standaard had zich melden bij de concierce ?
Alleen hadden wij niet een hele andere mentaliteit als de jongeren van nu ?
Mijn Puchie liep ook 100km/h en de MB liep 125km/h (met MB 80 frame)...
Maar als ik nu zie hoe de jeugd van nu zich door het verkeer baant,
denk dat ik ineens mijn generatiekloof zie...


Nee hoor, deze (oudere) generatie is juist de reden dat al dit soort zaken ingevoerd zijn. Niet vergeten dat er vroegah meer dan 3000 (drieduizend!!!!) verkeersdoden vielen ten opzichte van ruim 600 nu, natuurlijk komt dit voor een flink deel door betere bescherming middels gordel en kooiconstructies e.d. maar toch ook door een andere, veiligere, rijstijl. Mijn familie (opa, oma, vader, moeder, tantes, neven en nichten) geeft al meer dan 50 jaar rijles en bijvoorbeeld vroeger werd het erg gewaardeerd door het CBR dat iemand een vlotte rijstijl had dus bibeko 50-55 rijden. Nu is dat toch echt verschoven naar 45-50.

Een goede rijschool draagt weldegelijk bij aan een mentaliteitsverandering, nee natuurlijk houd je altijd de excessen. Maar juist de groep volgers kan je bewust maken van de gevaren, soms juist door ze bewust in een veilige omgeving net even over dat randje te laten gaan.


daanh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • Rechtvaardig
Reactie #25 Gepost op: 4 juni 2011, 13:57:02
Met de politie kun je ook nooit discussiëren, ongelooflijk. geïndoctrineerd tot op het bot.

Gelukkig snappen de mannen van de brw het vaak wel en gaan in ieder geval in op de meerwaarde etc.

Niemand is ook ingegaan op mijn insteek hierin dat het juist het aantal verkeersdoden/gewonden kan vergroten omdat jongeren het rijbewijs negeren, ook doordat nu de leeftijdsgrens voor het autorijbewijs omlaag gaat en waarover deze discussie is. Of je dit als politie leuk vind of niet, het is schijnbaar een feit!

Ik zeg dan, ok dit is een feit, laten we het rijbewijs in huidige vorm afschaffen en terug gaan naar in ieder geval een vorm dat het acceptabel is voor de jeugd. Ik heb liever dat ze theorie examen afleggen dan helemaal geen examen(!)

Wat ik daarbij ook zeg is dat het natuurlijk helemaal prima is als de examenkosten dusdanig omlaag gaan dat het te betalen is. Er valt te onderzoeken op welke "prijs" de afweging rijbewijs halen / boete riskeren balanceert.

Het zou mij ook niets verbazen als dat terug komt in het onderzoek dat mevrouw Schultz nu gaat doen. We houden het in de gaten:)

Ik kijk naar een reële oplossing, de politie altijd naar de wet. Als die morgen ineens veranderd, dan kijken ze er morgen er anders na.. Verras me.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #26 Gepost op: 4 juni 2011, 14:12:17
Met de politie kun je ook nooit discussiëren, ongelooflijk. geïndoctrineerd tot op het bot.
Dus als iemand het niet met je eens is, kan hij niet discussiëren en is hij geïndoctrineerd 098uo ::)


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #27 Gepost op: 4 juni 2011, 14:25:45
De politie is ook niet in het leven geroepen om mee te discussieren ;). Dat moet gebeuren met degenen die deze wetgeving bedenken/invoeren. Maar goed, ook dan zul je moeten komen met onderbouwde argumenten en niet met onderbuikgevoelens.

Feit is dat er verhoudingsgewijs ontzettend veel slachtoffers vallen onder de scooterbestuurders en dat je daar als overheid een verantwoordelijkheid in hebt. Door het scooterrijbewijs heeft de politie meer handhavingsmogelijkheden (invordering, EMG e.d.) en moet men laten zien dat men het wel op de juiste manier kan. Becijferd is dat dit zal leiden tot 210 minder ziekenhuisgewonden en 10% minder dodelijke slachtoffers onder scooterrijders. Wat mij betreft dus een prima zaak.
Senior GGP / Oost-Brabant


daanh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • Rechtvaardig
Reactie #28 Gepost op: 4 juni 2011, 14:28:18
Dus als iemand het niet met je eens is, kan hij niet discussiëren en is hij geïndoctrineerd 098uo ::)

Flauw, je begrijpt best wat ik bedoel. Met een feit, helft tot 1/3 rijd zonder rijbewijs, kun je niet erg eens of oneens zijn.

Jah de politie kan harder handhaven zeggen sommige, dan vraag ik me af, hebben jullie het niet al te druk / weinig personeel etc. Er zijn dan dus andere prio's.

De cijfers zijn nog niet beschikbaar, maar zodra die er zijn zullen we kijken wie er gelijk krijgt. De wetgever zal dan andere maatregelen nemen en de politie zal vrolijk ja knikken.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #29 Gepost op: 4 juni 2011, 14:46:25
Flauw, je begrijpt best wat ik bedoel. Met een feit, helft tot 1/3 rijd zonder rijbewijs, kun je niet erg eens of oneens zijn.

Jah de politie kan harder handhaven zeggen sommige, dan vraag ik me af, hebben jullie het niet al te druk / weinig personeel etc. Er zijn dan dus andere prio's.

De cijfers zijn nog niet beschikbaar, maar zodra die er zijn zullen we kijken wie er gelijk krijgt. De wetgever zal dan andere maatregelen nemen en de politie zal vrolijk ja knikken.

Ik zie hier 1 contradictie in jou verhaal een veel politie bashen. Jij zegt dat de helft tot 1/3 zonder rijbewijs rijd maar de cijfers zijn
niet beschikbaar?? 98uiye Ik kan het verkeerd hebben maar tenzij jij het onderzoek voert hierna en al gegevens heb lijkt het mij
sterk om dit zo te zeggen. Tuurlijk er zal een groep rijden zonder rijbewijs en de meeste mensen zullen deze personen qua stereotype
ook wel kennen.

En ik en vele andere hebben geloof ik niet gezegd dat er op gejaagd moet worden door iedereen. Je heb binnen de politie verkeershandhavingsteams, door sommige ook wel de wegmisbruikerteams genoemd. Deze houden zich voornamelijk bezig
met het verkeer en de handhaving hiervan. Deze komen hier dan ook vaak mee in aanraking en als ze het tegen komen dan
mag het wel wat strenger worden aangepakt ja. Het politieapparaat is groot en verdeeld in groepen die zich vaak met hun
eigen zaken bezig houden. Dus dan moet je niet de hele politie over een kam scheren, generalisering binnen een organisatie is
handig mbt de algemene kennis. Maar specialisatie is alleen maar beter omdat je dan dieper tot de kern kan komen. Echter is
dat weer een andere discussie.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v