Nieuwe richtlijnen en inhoud 26e druk Oranje Kruis

Auteur Topic: Nieuwe richtlijnen en inhoud 26e druk Oranje Kruis  (gelezen 15058 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Heleen Lotus

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 5 juni 2011, 22:22:56
Ach al die veranderingen.
In 32 jaar tijd, heb ik al vele veranderingen mee gemaakt.
Er zullen nog veeeeeeele volgen  0098 ......denk ik......verwacht ik.

SimonSt

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 5 juni 2011, 22:26:38

Dat is waar, maar de vraag is wat we van deze veranderingen vinden.
Nog los van de inhoudelijke veranderingen lijkt mij de samenvoeging en (her)indeling van de informatie wel een goede verbetering.

DaMook

• Senior gebruiker
  • BHV'er
Reactie #12 Gepost op: 6 juni 2011, 02:13:34
Ach al die veranderingen.
In 32 jaar tijd, heb ik al vele veranderingen mee gemaakt.

Dit zijn volgens mij de eerste veranderingen die ik mee maak in de 4 jaar dat ik mijn ehbo heb :) .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)

Medicales

• Junior gebruiker
  • **
  • Help(t) hulpverleners helpen!
    • www.medicales.nl
Reactie #13 Gepost op: 10 juni 2011, 22:38:47
Dit kan kloppen. De internationale richtlijnen worden vaker aangepast, maar meestal doorgevoerd wanneer er een nieuwe druk van een bepaald boek wordt gepubliceerd. Jouw periode in de eerste hulp is dus nog niet lang genoeg om zo'n grootse verandering meegemaakt te hebben. Meestal is zo'n verandering een keer in de vier á vijf jaar.
Medicales is een jong en innoverend bedrijf, dat zich richt op het geven van opleidingen in hulpverlening (EHBO, Eerste Hulp aan Kinderen, EHBDu, immo

DaMook

• Senior gebruiker
  • BHV'er
Reactie #14 Gepost op: 11 juni 2011, 23:06:28
Nieuw boekje maar bestellen dan, wil wel de beste van de klas blijven natuurlijk ;D .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)

Medicales

• Junior gebruiker
  • **
  • Help(t) hulpverleners helpen!
    • www.medicales.nl
Reactie #15 Gepost op: 11 juni 2011, 23:07:35
Het nieuwe boekje is volgens mij pas vanaf augustus bij het Oranje Kruis beschikbaar!
Medicales is een jong en innoverend bedrijf, dat zich richt op het geven van opleidingen in hulpverlening (EHBO, Eerste Hulp aan Kinderen, EHBDu, immo

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 4 augustus 2011, 16:01:39
Eerder dan verwacht kreeg ik het Oranje Kruisboekje binnen. Ik heb het eens doorgelezen en bij deze alvast een korte review.

Ik ben aangenaam verrast. Het is nog steeds niet het ideale Eerste Hulpboekje, maar het Oranje Kruis maakt hiermee weer een goede sprong vooruit.

Het boekje is opgedeeld in 4 onderdelen en volgt daarmee een zekere logica:
I - Hulpverlening algemeen, de vijf regels, emotionele reacties en infectierisico
II - Stoornissen in de vitale functies, het ABC, reanimatie, bloedingen en shock
III - Letsels; wonden, electriciteit, bewegingsapparaat en de verbandleer, brandwonden, oververhitting, onderkoeling, bevriezing, enzovoorts
IV - Verband- en hulpmiddelen

Om te beginnen met de vormgeving: het boekje is keurig opgemaakt, logische opbouw zoals we gewend zijn en de foto's zijn ten opzichte van de vorige druk meer natuurgetrouw, de LOTUS zijn nu beter gegrimeerd naar het letsel. Jammer is dat de eerste foto-fouten al op de omslag staan. Aan de binnenzijde is de foto van de reanimatie gespiegeld waardoor de elektrodeplaatsing verkeerd om zit, zowel aan de voor, als aan de achter (binnenzijde). Mooi aan de omslag is wel dat op de flappen het ABC stroomschema en de Vijf regels staan, zodat je die er altijd naast kunt houden bij de zelfstudie in het boekje.

In het algemeen valt op dat het Oranje Kruis in dit boekje duidelijk aangeeft wat de rol is van de Eerstehulpverlener en waar deze nadrukkelijk ophoudt. De hulpverlening is er op gericht om alleen die hulp te geven waarvoor niet op de ambulance gewacht kan worden. Ook de uitvoering van risicovolle handelingen wordt genoemd: het wordt afgeraden om bijvoorbeeld de Epipen te gebruiken bij een slachtoffer dat je niet kent of om andere handelingen eet verrichten die niet in het boekje staan. Uit privacy overwegingen wordt niet langer naar de medische voorgeschiedenis van het slachtoffer gevraagd.

Waar de 25ste druk relatief weinig achtergrondinformatie bespreekt is hier in de 26ste druk meer aandacht voor. Bij alle onderwerpenn wordt de context duidelijker weergegeven en worden ook de uitzonderingen beter belicht. Zo is nu benoemd dat een bewusteloze zwangere op de linker zij gelegd moet worden. Belangrijke opmerkingen zijn nu cursief in blauw gedrukt, zodat zij goed opvallen. De extra informatie maakt het boekje ook wat interessanter voor diegenen die meer willen weten.

Ook qua onderwerpen is het boekje flink uitgebreid. Het Oranje Kruis kon na het zeer uitgebreide cursusboek van het Rode Kruis natuurlijk niet achterblijven, en ook onder de eerstehulpverleners was er een roep om meer onderwerpen nadat in de 24ste en 25ste druk de inhoud sterk was beperkt. De module verbandleer is komen te vervallen en is opgenomen in deze uitgaven, tevens zijn ook een aantal onderwerpen over het bewegingsapparaat deels overgenomen uit de module EH bij Sportongevallen.

Er is nu onder andere aandacht voor:
- Emotionele aspecten van hulpverlening
- ABC benadering van het slachtoffer
- Hygiene en infectiepreventie
- Koortsstuipen, suikerziekte en beroerte zijn toegevoegd. Voor de laatste is ook de BeFAST regel beschreven
- Wervelletsel, toegevoegd is ook de manuele fixatie van hoofd en nek en de handgreep van Zäch
- Schedelhersenletsel, de symptomen zijn beschreven en er is ook een mooie afbeelding van een schedelbasisfractuur
- Er zijn een aantal nieuwe moderne verbandmiddelen toegevoegd, zoals de traumazwachtel, Burnshield, stollingsverband en stollingsgranulaat. Het gebruik van witte watten bij een dekverband is verlaten
- Mondinspectie wordt beschreven en uitgebeeld

Ook een aantal bestaande onderwerpen en handelingen zijn uitgebreid:
- Reanimatie met AED is beschreven, tevens worden ook hulpmiddelen zoals het beademingsdoekje en pocketmask beschreven
- De noodvervoersgreep van Rautek wordt nu ook vanaf de stoel en bed of bank gedemonstreerd
- Shock is uitgebreider beschreven, er is nu ook aandacht voor de shockspiraal, tevens wordt de Epipen genoemd (al wordt het gebruik ontraden indien je het slachtoffer niet kent en geen instructie hebt gehad)
- Oververhitting en onderkoeling zijn qua terminologie aangepast, er wordt nu gesproken over hittekrampen, hitte uitputting/warmtestuwing en hitteberoerte en lichte en ernstige onderkoeling
- Wondbehandeling is uitgebreider beschreven en het gebruik van hechtstrips is toegevoegd
- Bij vergiftigingen wordt niet langer gebraakt, het advies is om met 1-1-2 te overleggen wat te doen
- De ICE-regel is toegevoegd bij de letsels aan het bewegingsapparaat

Enkele handelingen zijn aangepast (een selectie):
- De stabiele zijligging: de onderste arm wordt weer recht gelegd in plaats van in een hoek van 90 graden
- De buik naar rug: het slachtoffer wordt van de hulpverlener af gedraaid
- Het dekverband: witte watten worden niet langer tussen het gaasje en de zwachtel gebruikt

In het boekje wordt weer gebruik gemaakt van de ABC benadering van slachtoffers. Een goede stap, maar wat mij betreft had dit nog wat explicieter gemogen in de vorm van een apart hoofdstuk waarbij de handelingen en benadering achter elkaar besproken worden. Het loopt nu een beetje door de onderwerpen heen.

De ratio achter enkele wijzigingen is beknopt beschreven in het eerder gepubliceerde bestand op de website van het Oranje Kruis. Helaas wordt niet bij iedere wijziging bekend gemaakt waarom er voor gekozen is. Het zou het Oranje Kruis sieren als dit voor instructeurs gepubliceerd wordt in een apart bestand.

Al met al biedt het Oranje Kruis Boekje met de toevoeging van diverse onderwerpen een mooie uitgebreide basiscursus aan, voldoende voor de passantenhulpverlener, goed als basis voor de evenementenhulpverlener. Het Oranje Kruis maakt mijns inziens hiermee een mooie inhaalslag ten opzichte van de andere cursussen. Of het voldoende is om de marktpositie te behouden danwel te verbeteren? Dat zullen we in de komende jaren zien.

De onjuistheden in het boekje zullen we in de komende weken vanzelf op de diverse fora gaan tegenkomen :).

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 4 augustus 2011, 16:15:33
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=52830.0

Misschien de topics maar even samenvoegen?

Kan, maar die discussie gaat over het bestand met wijzigingen op de site van het Oranje Kruis, is niet helemaal hetzelfde :). Mods, advies graag :)!

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 5 augustus 2011, 14:26:42
Inderdaad samengevoegd

vuurvliegje

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #19 Gepost op: 28 september 2011, 23:08:57
vandaag geoefend volgens de nieuwe richtlijnen...vooral de nieuwe kantelmethode
volgens het oranje kruis moet dat zo

Het draaien vanaf de buik op de rug is gewijzigd. Het gaat om een vereenvoudiging die bovendien minder belastend is voor de hulpverlener.
Het slachtoffer wordt eerst met beide handen aan zijn schouder opgetild tot zijligging en vervolgens met 1 hand doorgeduwd tot rugligging terwijl de ander hand het hoofd van het slachtoffer ondersteunt.

ik weet niet wat de vereenvoudiging is want je maakt het alleen maar moeilijker en zwaarder ben erg benieuwd wat de reden is van deze wijziging maar daar weet vast iemand een antwoord op