Al meer dan veertig jaar wordt ruime aandacht besteed aan de ergonomie aan boord van vaartuigen en wel in het bijzonder het stuurhuis, de brug. Dit varieert van het geluid, het rondom uitzicht, de indeling en opstelling van de diverse consoles tot aan de aflezing van instrumenten, bediening, communicatie etc.
Al zeer geruime tijd worden o.a. de stuurhuizen van Offshore schepen aan de hand van de "ergonomie" en de ervaringen van het personeel ingedeeld en uitgevoerd.
Nog nooit eerder werd echter gesproken van een ergonomisch vaartuig.
Het Instituut voor Zintuigfysiologie (IZF-TNO) te Soesterberg heeft zich vanaf ca 1960 zeer bekwaamd in de ergonomie o.a. aan boord van vaartuigen, in eerste instantie marinevaartuigen, later in overleg met bedrijven duweenheden en offshore vaartuigen.
Toegepaste ergonomie aan boord van vaartuigen is er dus al ruim 50 jaar, heeft in die periode een grote ontwikkeling doorgemaakt en is tegenwoordig een belangrijk onderdeel mbt o.a. het stuurhuis, de brug. (Niet meer weg te denken.)