Het traject is 2010 aangevangen en we zijn nu begin 2014.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat wel heel veel tijd en heel veel geld aan dit project wordt en nog zal worden besteed. Is men soms doende nogmaals het wiel uit te vinden.
Toegepaste ergonomie o.a. aan boord van vaartuigen is al een halve eeuw gebruikelijk.
Waarom geen gebruik maken van de expertise in de loop der jaren opgebouwd door bekende instituten en bedrijven.
De totale doorlooptijd ook bij de ontwikkeling van de meest complexe vaartuigen is in de regel toch wel behoorlijk korter.( De marine uitgezonderd.)
Ik weet niet of er vanaf 2010 volgas aan gewerkt is. Ik kan me voorstellen dat je enige tijd nodig hebt om partners te vinden. Die partners moeten ook weer tijd maken. Het is ook niet een doorsnee commercieel project. Daarnaast is er lang gekeken naar de vorm van de romp en de layout van het dek en de stuurhut. Daarna pas is aan de feitelijke bouw begonnen.
N.B.Aan de hand van de foto's krijg ik niet bepaald de indruk dat de inrichting en uitvoering van het stuurhuis wereldschokkend zijn.(o.a.Reflectie van geluid en licht etc.)
We zullen het uiteindelijk resultaat moeten afwachten.
Nieuwe ontwikkelingen zijn niet altijd aan de buitenkant af te zien ;-)
- Dit is de eerste grote boot van de KNRM waar de bovenbouw flexibel op de romp zit. De stuurhut is van kunststof. Het motorgeluid is 75 dB in plaats van 90 dB. Een flexibele bovenbouw is niet nieuw, maar wel met windkracht 12.
- Verder is de semi-bijlsteven van belang omdat ten opzichte van de 'oude ' boten niet over, maar door de golftoppen wordt gevaren. Dat levert minder G-krachten en trillingen. Voor zover ik weer is dit een vrij breed schip voor een (semi)bijlsteven.
- De tube is vervangen door een D-vormige schuimrand zodat er meer loopruimte is in het gangboord.
- Twee brancards met schaarlift voor behandeling van de patient tijdens de vaart.
- Veel ruimer achterdek.
- [Humor]Een toilet(je)[/Humor]
- Meer sleutelruimte rondom de motoren
- Stuurhut is één vlakke vloer in plaats van twee niveau's.
- Vijf beeldschermen met alle informatie die men maar wenst.
Alles bij elkaar verwacht men een grote verbetering qua arbeidsomstandigheden en dus het terugdringen van de vermoeidheid van de bemanning. Hij zal niet harder varen dan de vorige modellen, maar door de semi-bijlsteven kan hij wel meer op snelheid blijven.
Overigens is bovenstaande info al lang al bekend. Ik weet niet of de KNRM binnenkort nog met meer info komt.
Het is een behoorlijk revolutionair ontwerp. Die bijlboeg bijvoorbeeld is op dit formaat schepen (en eigenlijk uberhaupt) nog vrijwel niet toegepast, waardoor zeer gedegen onderzoek naar de zeegang en overige aspecten (brandstofverbruik, trillingen) noodzakelijk is. Het is inderdaad veel goedkoper om gewoon een scheepje van de plank te kopen, maargoed dan komen we nooit een stap verder.
Dat en de flexibele verbinding tussen romp en bovenbouw in combinatie met het feit dat dit soort boten juist naar buiten gaat als anderen naar binnen vluchten.
.... dan bij een nieuw reddingsbootje
Wacht maar tot je aan boord stapt. Dan noem het het geen bootje meer ;-)