KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse

Auteur Topic: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse  (gelezen 36543 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Gepost op: 21 oktober 2010, 19:00:31
Onderzoek naar nieuwe reddingboot KNRM
IJmuiden, 7 oktober 2010

De KNRM doet in samenwerking met de subfaculteit Maritieme Techniek van de TU Delft, De Vries Lentsch uit De Rijp (scheepsarchitecten) en Damen Shipyards in Gorinchem (scheepsbouw) onderzoek naar een nieuw type reddingboot, dat op termijn de vervanger kan zijn van de grootste reddingbootklasse van de KNRM, de Arie Visser. Een belangrijke partner hierbij is de TU Delft, die haar specifieke kennis op het gebied van scheepsontwerpen, schaalmodellen en proefnemingen inbrengt.
De huidige reddingboten van deze bijna 19 meter-klasse zijn ontworpen en gebouwd sinds 1999. Geen van de reddingboten is aan vervanging toe, maar toen de KNRM in 2009 een schenking ontving van de verzekeringsmaatschappij Noordhollandsche van 1816, is besloten dit project te starten om in de ontwikkeling van nieuwe reddingboottechnologie niet stil te blijven staan.

De samenwerking met De Vries Lentsch is vanzelfsprekend, omdat zij de ontwerpers zijn van de Arie Visser-klasse. De samenwerking met Damen Gorinchem is gezocht omdat deze scheepsbouw-onderneming in Nederland toonaangevend is in export van scheepsbouwproducten. De KNRM tracht met het nieuwe ontwerp niet alleen in de eigen vervangingsoperatie te voorzien, maar ook een product te kunnen bieden dat geschikt is voor de verkoop aan buitenlandse reddingsorganisaties. De ontwerpen voldoen aan de eis dat het schip tussen de 19 en 23 meter is en minimaal 30 knopen kan varen.

Inmiddels zijn drie modellen ontworpen. Model 1 is een verbeterde versie van de Arie Visser, zonder grote wijzigingen in het ontwerp. Model 2 is een evolutiemodel van de Arie Visser, met veranderingen in rompvorm en indeling. Model 3 is een revolutiemodel in de vorm van een schip met een zogenaamde bijlboeg. Op de foto’s zijn de verschillende modellen geïllustreerd. Na uitgebreide testen wordt één van de modellen gekozen om te bouwen. Daarna zal de boot langdurig worden getest en nog niet aan reddingstation worden toegewezen.

Het “projectteam  1816” bestaat uit medewerkers van de drie deelnemende partijen. Als klankbord zijn diverse adviseurs op specifiek technologisch gebied toegevoegd. Ook de schippers van de Arie Visser-klasse reddingboten worden nauw betrokken bij de ontwikkelingen. In de afgelopen weken zijn de eerste proefnemingen met schaalmodellen gehouden bij de TU Delft en het Marin in Wageningen. Van de proeven is een amateurfilm gemaakt, die te zien is via Youtube.
 
Sleepproeven 1816


[/URL]




Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2010, 19:08:45
zie ook knrm.nl voor de foto's

hier nog een foto



Uploaded with ImageShack.us


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #2 Gepost op: 5 juni 2011, 17:29:46
KNRM ontwikkelt ergonomische boot
De Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij (KNRM) heeft een 15 centimeter langere en 34 ton zware opvolger voor de Arie Visser-klasse reddingboten ontwikkeld. De boot moet bestand zijn tegen 10 meter hoge brekende golven.

De voornaamste vernieuwing is een ‘gemodificeerde bijlboeg', die dankzij een rechte steven en een relatief hoog en smal voorschip het vaartuig minder gevoelig maakt voor golfbewegingen en paaltjes pikken. De modificatie omvat ook het ‘opsnijden' van de scherpe voorvoet voor het werken in ondieptes. Deze rompvorm geeft een beter zeegangsgedrag tegen de golven in en met 32 knopen weglopend voor de golven. Om ‘snijden' voor een golf te voorkomen, krijgt het schip uitschuifbare skeggen onder het achterschip.

Ook is veel aandacht besteed aan de ergonomie in het stuurhuis. In de as van het schip zit de roerganger met aan bakboord de communicator en aan stuurboord de navigator. Die twee zitten iets naar achteren, zodat de roerganger zich met veel vrij zicht optimaal op het varen kan richten. Vlak achter hem zit in de meeste gevallen de schipper. Op de tweede rij zitten aan bakboord en stuurboord de overige twee bemanningsleden. De drie op de eerste rij werken met multifunctionele beeldschermen, waarop ze naar behoefte informatie over navigatie of communicatie kunnen oproepen en dus elkaars taken kunnen overnemen.

Ergonomie betekent ook het tegengaan van lawaai, trillingen en versnellingen. Het geluid moet terug van de huidige circa 90 naar 75 decibel en de verticale versnellingen bij de boeg van 6 naar 4 G. Om trillingen tegen te gaan, is de verbinding tussen stuurhuis en romp flexibel.
De 1816 wordt onder klasse gebouwd en krijgt waterjets. Eind dit jaar begint het tenderen voor de aanbesteding en oktober volgend jaar moeten de proefvaarten en opleidingen beginnen. Dat gebeurt onder leiding van de huidige IJmuider schipper Leen Langbroek, die 1 januari 1816-schipper wordt.

Vijf keer per dag
De KNRM rukte vorig jaar gemiddeld vijf keer per dag uit. In 1880 acties werden 3356 mensen (en 56 dieren) in veiligheid gebracht. Van hen werden 34 werkelijk het leven gered en 335 uit gevaarlijke situaties bevrijd. Bij een samenwerkingsproef met strandwachten op Terschelling kwamen de wachters 364 maal in actie, waarvan 336 maal voor EHBO. Dat blijkt uit het jaarverslag van de reddingmaatschappij.

De reddingmaatschappij telde vorig jaar op het hoofdkantoor in IJmuiden en op de 42 reddingstations (70 vaartuigen) 1089 vrijwilligers. Het betaalde personeel bestond uit 10 beroepsschippers en 42 voltijds banen. Veere en Elburg kregen nieuwe reddingboten.

Meer sponsoring
De uitgaven bedroegen 12,4 miljoen euro, de inkomsten 7,1 miljoen euro, zodat circa vijf miljoen uit het eigen vermogen moest komen. Aan reserves en fondsen had de KNRM eind 2010 ruim 84 miljoen. Zij wil daarom meer fondsen werven om minder afhankelijk te zijn van het belegde vermogen. ‘De zekere inkomsten uit fondsenwerving en sponsoring moeten fors omhoog en de kosten moeten worden beheerst of verlaagd.'

In 2010 lukte het de sponsoring te verhogen van 123 naar 195 mille, maar de vrijwillige scheepsbijdragen van scheepseigenaren en reders (via de cargadoorsnota) daalden van 190 naar 155 mille. De algemene giften daalden met 140 naar 830 mille. Het KNRM-gala bracht met 278 mille ongeveer een halve ton meer op dan in 2009.

Dit jaar staat 1,3 miljoen aan investeringen in vaartuigen op de begroting, waarvan acht ton voor de ontwikkeling van het nieuwe 1816-type. Voor het rijdend materieel is 383 mille begroot en voor gebouwen en havens 620 mille.

De KNRM denkt onder meer extra geld te kunnen verdienen met een school voor maritieme veiligheidsopleidingen. Dat gebeurt in samenwerking met een externe aanbieder van zulke opleidingen. Naast het eigen personeel kunnen daar vanaf 2012 ook buitenstaanders worden getraind.

Motorstoringen
De voornaamste aanleidingen voor de KNRM-hulp waren (voor zover bekend) motorstoringen (471), navigatiefouten (257), roer- of schroefproblemen (102), averij aan romp of tuigage (86) en slecht weer (59). In 55 gevallen was sprake van ‘onvoldoende kennis en ervaring'.
Zoals gewoonlijk werden de meeste acties uitgevoerd bij relatief weinig wind. Tot windkracht vijf waren dat er ruim 1500. Bij zes waren het er nog 174 en bij meer wind in totaal 160. Vijf acties hadden plaats bij windkracht 10 en meer.

De dagen met meer dan 20 acties lagen alle in juli, augustus en september. Meest voorkomende windrichtingen waren zuidwest (451 acties), noordwest (332) en noordoost (302). Bij oosten- en zuidenwind hadden slechts 81 en 84 acties plaats.

Meer dekking
Op de ruime binnenwateren streeft de KNRM naar een volledige bootdekking, maar komt krap 10% tekort. Een deel is niet oplosbaar door te ondiep water, maar op het Zwartemeer, Nuldernauw, Wolderwijd, bezuiden Lelystad, op Krammer en Volkerak en op de oostelijke Oosterschelde kan het beter door herstructurering van stations en reddingbrigades. Overigens kunnen op de Randmeren brandweerkorpsen hulp bieden en op Krammer en Volkerak is bergershulp voorhanden.
www.schuttevaer.nl


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 5 juni 2011, 17:44:51
Even een paar oudere berichten erbij gescharreld ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


J. Klein

  • KNRM, social media, crisis communicatie
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
    • KNRM
Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2012, 00:17:34
KNRM en Damen Shipyards bouwen een nieuwe generatie reddingboten

IJmuiden, 10 oktober 2012

Na drie jaar voorbereiding hebben de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en Damen Shipyards het contract getekend voor de bouw van een revolutionair nieuw type reddingboot.
Uniek in de wereld, maar gebaseerd op tientallen jaren KNRM-ervaring. Deze 19 meter lange reddingboot combineert alle technische, ergonomische en operationele wensen van de KNRM. De bouw start in 2012, zodat eind 2013 de reddingboot kan varen vanuit IJmuiden.


Via de link het hele verhaal over de ontwikkeling en bouw van de nieuwe 1816 klasse: http://www.knrm.nl/service/nieuws/?contentID=6AABB0AD

Voor nog meer informatie kan je kijken op: http://www.knrm.com


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #5 Gepost op: 4 december 2012, 08:51:34
Citaat
Men kan niet zeggen dat de huidige vloot grote reddingboten van de KNRM en slecht bij ligt. Integendeel, de vloot ziet er keurig uit en doe zijn werk naar behoren. Dit is mede te danken aan het ontwerp en de tijd en energie die monteurs en vrijwilligers stoppen in hun boot. Toch is het juist de zorg voor het welzijn van deze vrijwilligers dat voor een groot gedeelte aan de basis staat van een nieuw ontwerp.

Citaat
De al jaren aanwezige middengolfradio zal vervallen ten gunste van satellietcommunicatie. IJmuidense schipper Leen Langbroek: “Dit betekent onder andere dat twee grote sprieten op het dak vervallen, net als de grote zendontvangers in de stuurhut. Daarnaast heeft de satelliet een grotere bandbreedte waardoor het mogelijk wordt om ook beelden te versturen. Bovendien wordt alle communicatie ook opgeslagen in de computers.”

Bron: Incident nummer 11/12 2012 uitgave SDU


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #6 Gepost op: 4 december 2012, 13:13:16
Dus dan gaat alle communicatie tussen het RCC en de boten lopen via Inmarsat, zodra men het A2 zeegebied bereikt? Lijkt me niet echt bevorderlijk voor de beeldvorming rond het incident aan boord of gaat men een ander systeem gebruiken waarbij groepscommunicatie mogelijk is?  

Zo ver ik weet zit er al een Inmarsat/satcom bak in de boten momenteel, maar mogelijk dat dat alleen een voice-only radio is... (Edit; even het MARCOM boek erbij gepakt, ik bedoel hiermee de Inmarsat-M klasse)


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #7 Gepost op: 4 december 2012, 19:30:17
Dus dan gaat alle communicatie tussen het RCC en de boten lopen via Inmarsat, zodra men het A2 zeegebied bereikt? Lijkt me niet echt bevorderlijk voor de beeldvorming rond het incident aan boord of gaat men een ander systeem gebruiken waarbij groepscommunicatie mogelijk is?  

Zo ver ik weet zit er al een Inmarsat/satcom bak in de boten momenteel, maar mogelijk dat dat alleen een voice-only radio is... (Edit; even het MARCOM boek erbij gepakt, ik bedoel hiermee de Inmarsat-M klasse)
echt niet,VHF, en MF incl DSC en een airband radio maar geen satcom apparatuur  8)
NoordBorgh go's North again in 2009


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #8 Gepost op: 4 december 2012, 20:10:33
echt niet,VHF, en MF incl DSC en een airband radio maar geen satcom apparatuur  8)

Dus de telefoons aan boord werken via een GSM netwerk? Zo leer je nog eens wat 0098


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #9 Gepost op: 4 december 2012, 20:23:01
Dus de telefoons aan boord werken via een GSM netwerk? Zo leer je nog eens wat 0098

Echt ??? , en op zee dan geen telefoon ???
Volgens mij werkt de GSM buitengaats niet omdat er geen GSM masten zijn.