Dec 2004 - Brand op het strand

Auteur Topic: Dec 2004 - Brand op het strand  (gelezen 48686 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

fireman77

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 1 december 2004, 13:33:13
Die gang van zaken is toch geen standaardprocedure bij een binnenbrand?
Nogmaals er is nog niets bekend alleen een binnenbrand.
Het woord slachtoffer is nog niet gevallen, dus dan stuur je geen ambulance op voorhand.

Ja, maar je weet toch dat er veel mensen aanwezig zijn op deze locatie. De RAC zou met deze achtergrond informatie op eigen initiatief al een ambulance meesturen.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #11 Gepost op: 1 december 2004, 13:59:35
Op grond van wat we nu weten (weinig dus) zou ik in elk geval de brandweer alarmeren. Hoeveel en wat dat laat ik aan onze brandweermannen over.

Met het oog op het feit dat het om een binnenbrand gaat in een strandtent die gewoon geopend is, ga ik op voorhand uit van wat mensen met minimaal ademhalingsproblemen en laat ik preventief een ambulance aanrijden.

Politie zou ik in wat groter getale aanwezig zien voor het vrijmaken en vrijhouden van de toegangsweg en het op afstand houden van de ongetwijfeld grote menigte ramptoeristen.
Wellicht dat in deze laatste bezigheid in eerste instantie alvast een aanvang kan worden gemaakt door de reddingsbrigade.

Verder wil ik wel heel erg graag weten wat er brandt en of er slachtoffers zijn.

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #12 Gepost op: 1 december 2004, 14:14:36
Om te beginnen hou ik me alleen maar weer bezig met de brw.

Voor een binnenbrand gaat er volgens procedure 1ts en 1rv rijden. Aangezien het op het strand is en op de post westdorp zowel een ts als een ts 4x4 staat kies ik er wel voor om deze mee te nemen.

Zodra er meer bekend is van de ac aan bijzonderheden zal ik daarna handelen.

Politie wordt bij iedere melding geinformeerd en zou deze nu wel tp willen hebben.

nu ook even andere stukken gelezen maar zie vooralsnog geen noodzaak voor ambulance sleepdiensten en reddingsbrigade. misschien wel na het inmelden en er bijzonderheden komen. (sta er niet van te kijken als dit net het beachdance weekend is ::) :P :-[ :-X)

Wel is het inderdaad prettig om te weten of je nog hoogwater kunt verwachten.

CLUT

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #13 Gepost op: 1 december 2004, 14:28:19
Als er een binnenbrand ergens in een huis gemeld wordt, en men weet niet of er nog iemand binnen is dan wordt er ook een ambu meegestuurd..... Nu weten we ook niet of er nog iemand binnen is, maar ik ga er vanuit van wel, bovendien mijn inzet is nu gebaseerd op 3 tassen... Bij een auto brandalarm bij sommige opbjecten hier in de omgeving komen ook  3 tassen tp, terwijl er dan niet eens zeker is of er iets aan de hand is.

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #14 Gepost op: 1 december 2004, 15:01:46
Als er een binnenbrand ergens in een huis gemeld wordt, en men weet niet of er nog iemand binnen is dan wordt er ook een ambu meegestuurd..... Nu weten we ook niet of er nog iemand binnen is, maar ik ga er vanuit van wel, bovendien mijn inzet is nu gebaseerd op 3 tassen... Bij een auto brandalarm bij sommige opbjecten hier in de omgeving komen ook  3 tassen tp, terwijl er dan niet eens zeker is of er iets aan de hand is.

Dus voor een normale brand of melding geven jullie altijd al op voorhand grote brand :-\

CLUT

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #15 Gepost op: 1 december 2004, 15:09:42
ja ik vind het ook overdreven maar bij enkele objecten komen idd 3 ts -en tp

Erik

• Senior gebruiker
    • Brandweer Goes
Reactie #16 Gepost op: 1 december 2004, 15:12:40
Omdat we meer info krijgen bij het inmelden neem ik aan dat we nu alleen maar een voorstel kunnen doen voor wat betreft alarmering op basis van die ene brandmelding.

Brandweer:
Alarmeren conform middelbrand op basis van de volgende argumenten:
- waarschijnlijk slechte bereikbaarheid
- waarschijnlijk slechte waterwinning
- grote drukte/veel mensen aanwezig
- weerssituatie (hitte, droogte gecombineerd met duingebied)
- potentieel zeer brandbaar object

Dus alarmeren voor Westdorp en Westerfoort, in beide gevallen een 4x4 TS + de 4x4 dienstauto Westerfoort. RV gewoon in de kazerne laten staan, daar doe je niets mee.

De centralist moet verder zsm info verzamelen tbv van voertuigen die zich straks inmelden:
- opkomend/afgaand tij;
- af-/aanlandige wind;
- mogelijkheden waterwinning.

Politie:
In kennis stellen met verzoek personeel ter plaatse te sturen (bikers/motoren liggen voor de hand) naar de dichtstbijzijnde strandovergangen en daar de overgangen vrij te houden voor de brandweer.

Reddingsbrigade:
- vragen of zij al meer informatie hebben (zij zitten het dichtste bij het vuur in dit geval en het is niet ondenkbeeldig dat zij bijvoorbeeld zicht hebben op het opbject);
- vragen of ze ter plaatse willen gaan en de omgeving van de strandtent vrij willen maken en zsm hun eerste bevindingen door willen geven. Geen blus-/reddingsacties!!!

Voor de rest alles nog even binnen laten.

Gr
Erik

firemanr

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 1 december 2004, 15:39:11
Gezien het warme weer en de vele bezoekers aan het strand, zou ik toch graag een ambu ter plaatse krijgen, ook voor de brw mensen die waarschijnlijk ingezet gaan worden. Beter mee verlegen dan om verlegen. ;)

Ook ben ik het met de meesten eens: 2 TASsen:
1 uit Westdorp en 1 uit Westerfoort.

Schuimblus (werd hier ook altijd meegepiept als er weinig water in de omgeving was), wordt ook meegealarmeerd.

Verder de nodige politie om de mensen op afstand te houden en de weg vrij te houden, van en naar het object.

Ik weet niet hoe de toevoerswegen eraan toe zijn....meestal zijn ze niet zo breed en wordt er, wegens plaatsgebrek op de parkeerterreinen, altijd in de berm geparkeerd. Misschien dubbel, dus weg versperd. Sleepdienst achter de hand houden is misschien ook een optie.

Wat ik zou willen weten:

-zijn er SO's
- is de reddingsdienst al ter plaatse om evt de eerste SO's op te vangen, verdere informatie misschien uit hun mond.
- WAT brandt er?

Andere TASsen terzijde houden, mocht het overslaan naar de andere objecten of de duinen, naargelang de windrichting. (die ik dus ook graag zou weten. ;D)

Verder zou ik graag de groottes weten van de parkeerterreinen en toevoerwegen.....
Dan kun je bepalen hoever de waterwinning e.d. weg is van het object.

Rene112

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 1 december 2004, 15:58:05
Als voormalig OvD van de echte gemeente Westerfoort, en dus bekend met de situatie bij het strand van Westdorp, spreekt deze casus mij nu al zeer aan ;) ;)

Ik ben nog even benieuwd naar de voorinformatie.... is er op dit moment ook een strandevenement bezig? Want dat zou veel invloed op de bereikbaarheid kunnen hebben.

Die binnenbrand kan natuurlijk nog van alles zijn... maar tweezijdig aanrijden en op voorhand een blusvoertuig met grote watertank lijken mij geen overbodige luxe.

Ik zou bij het inmelden direct vragen om onderling contact met de reddingsbrigade (zo mogelijk al via C2000). De reddingsbrigade heeft waarschijnlijk al meer informatie omdat zij in de directe omgeving verblijven, daarnaast kunnen zij de beste aanrijroute aangeven!

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

Straalpijp Rick

• Senior gebruiker
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #19 Gepost op: 1 december 2004, 17:50:25
Voorlopig gaan we uit van een "normale" binnenbrand

We rukken dus uit met 2 Tassen
TAS Westdorp
TAS-2 Westdorp (4x4)

Denkend aan de waterwinning laten we de sb voor de zekerheid al vast mee uitrukken