Dec 2004 - Brand op het strand

Auteur Topic: Dec 2004 - Brand op het strand  (gelezen 48704 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #100 Gepost op: 8 december 2004, 20:33:27
dat lijkt mij ook niet zo goed werken maar als het echt een chaos word is het een oplossing, misschien niet in deze situatie
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #101 Gepost op: 8 december 2004, 20:38:15
het kan aan mij liggen maar we spreken nog steeds over alleen maar een binnenbrand. Ok de locatie is moeilijker te bereiken dan een "normale" binnenbrand maar ook hier kun je je vast rijden o.i.d. dus maak er met de gegevens die we hebben nu eenniet te groot drama van. ::)

Straalpijp Rick

• Senior gebruiker
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #102 Gepost op: 8 december 2004, 21:07:36
het kan aan mij liggen maar we spreken nog steeds over alleen maar een binnenbrand. Ok de locatie is moeilijker te bereiken dan een "normale" binnenbrand maar ook hier kun je je vast rijden o.i.d. dus maak er met de gegevens die we hebben nu eenniet te groot drama van. ::)

Precies, rustig aan.....laten we eerst is ff wachten op wat er nader komt

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #103 Gepost op: 8 december 2004, 23:13:59
Als we toch gek aan het doen zijn, laat ik een Luchtmacht heli komen met zo'n bluszakje en hoppa, weg vuur! ;D
Einde casus! ;D
Maar goed, da's gekkigheid, maar zoals ik het nu lees gaat het voorlopig goed komen! ;)

Christian

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #104 Gepost op: 9 december 2004, 12:29:36
Zo hier de volgende update, ik begrijp uit de reacties dat ernaar uit gekeken wordt.

UPDATE 2
Het eerst TAS (Westdorp) is inmiddels (na 12 minuten) ter plaatse aan de kop van de Zeeweg bij de strandafgang naar Nr. 1. De tweede TAS (Wetsterfoort) zal ook naar verwachting over een paar minuten ter plaatse zijn. Deze kon door het overvolle strand niet zomaar het strand oprijden dus de bevelvoerder besloot de gewone weg te gebruiken. SB en OVD zullen ook weldra ter plaatse zijn. 

De Reddingsbrigade en politie zijn inmiddels ter plaatse. Deze proberen de mensen direct te evacueren. Daarnaast wordt de organisatie van BeachDance gesommeerd om muziek te staken. Tevens wordt de mededeling gedaan aan de badgasten om het strand te verlaten en ruimte te maken voor de hulpdiensten. Dit heeft echter tegengesteld effect, omdat dit een nog grotere chaos tot gevolg heeft. Veel mensen hopen zich om de inmiddels Uitslaande brand in de strandtent, een ander deel volgt de aanwijzing op waardoor de strandafgang (naar nr.1) aan de kop van de Zeeweg dichtslibt, ook de andere strandafgang (t.h.v. Nr 9.) slibt dicht.

Vooralsnog is nog geen beeld te vormen van hoeveelheid slachtoffers mogelijk nog in de strandtent en daarbuiten. Tot nog toe heeft de reddingsbrigade alleen melding gemaakt van een persoon met mogelijk inhalatietrauma.(kwam hoestend en proestend naar buiten). Daarnaast is een persoon door de hitte bevangen geraakt, waarschijnlijk door een combinatie van de temperatuur en alcohol.  

Vragen:
  • Moet men verder opschalen (Alle diensten)?
  • Wat moet de politie regelen om de gehele inzet te voorspoedigen?
  • Wat wordt de opstelplaats van de voertuigen?
  • Hoe verloopt de eerste brandweerinzet?
  • Hoe komt het personeel en materieel bij het incident?
  • Hoe moeten de eerste slachtoffers behandeld worden en afgevoerd (indien nodig)??
.
Brandwacht 1e klas + WVD

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #105 Gepost op: 9 december 2004, 13:41:15
Als de brand inmiddels uitslaand is en er zijn nog slachtoffers binnen, dan wil ik zeker opschaling voor wat betreft de ambulances. Hierover wil ik dus zo snel mogelijk uitsluitsel.
De eerste ambulance tp zou ik ook als zodanig willen laten functioneren. Zij kunnen de triage doen bij de 2 slachtoffers, waarover ik nog wel de volgende vragen heb:
- slachtoffer met 'mogelijk' inhalatietrauma. Waar bevindt dit slachtoffer zich nu en hoe is zijn/haar toestand?
- slachtoffer met inhalatietrauma EN bevangen door de hitte... komt dit slachtoffer uit de strandtent vandaan? Wanneer is dit slachtoffer onwel geraakt en hoe is die oorzaak (zon/alcohol) achterhaald. Mijns inziens zit je ofwel buiten op het terras 'lekker warm' te worden of loop je binnen een inhalatietrauma op. :-\
Graag even wat duidelijkheid. ;)

Zodra duidelijk is of het hier twee daadwerkelijke slachtoffers betreft zou ik er 2 ambulances bij willen hebben voor deze slachtoffers en de eerste ambulance de groene lamp aan te doen en als zodanig dienst laten doen.

mike

• Senior gebruiker
Reactie #106 Gepost op: 9 december 2004, 14:16:16
De inzet van een politie heli is in deze casus geen overbodige luxe, maar niet als omroep heli. Nee juist om de verkeersstromen te monitoren en de hulpdiensten via de juiste routes aan te sturen.

mvg
Mike

ps als je iedereen wil gaan aanhouden heb je wel 20 peletons ME nodig, en waar haal je die vandaan(????)

CLUT

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #107 Gepost op: 9 december 2004, 16:54:55
Tas wersterfoort 4x4
TAS westerdorp 4x4

1e tas van westdorp
1x sb ivm waterwinning
OvD
Sleepdienst
2x strandambu's
Unimog truck
2x strand politie + 4 bikers
-----------------------------------------

Dit was materieel wat ik alarmeerde voor een eerste inzet, ik denk dat ik mn eerste tas van westdorp die toch niet op het strand kan komen bezig laat houden met:
- eventuele slachtoffers
- mogelijke opstelpunten voor de 4x4's + opvang
- mogelijk klaarmaken van watertoevoer

Ik denk dat het ontruimen of ruimte vrij maken van het strand met de bemanning van 1 tas nog niet echt veel zin heeft (6 a 8 mensen tegen over duizenden)

Tevens laat ik de bevelvoerder contact zoeken met de redingsbrigade.

De 4x4's wil ik toch proberen om op het strand te krijgen (over het harde zand???) Mochten ze in het mulle zand vast blijven zitten dan is misschien een optie om die unimog ze eruit te laten trekken??? De SB komt natuurlijk aan het einde van de zeeweg....

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #108 Gepost op: 9 december 2004, 18:40:09
Inschakelen van de ovd-g is zeker nodig.
En de kadi (kantinedienst) moet z.s.m. met drinkwater ter plaatse komen. Dit lijkt me voor de hulpverleners in bluspak en toebehoren geen overbodige luxe.

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #109 Gepost op: 9 december 2004, 21:08:18

De eerste ambulance tp zou ik ook als zodanig willen laten functioneren. Zij kunnen de triage doen bij de 2 slachtoffers, waarover ik nog wel de volgende vragen heb:
- slachtoffer met 'mogelijk' inhalatietrauma. Waar bevindt dit slachtoffer zich nu en hoe is zijn/haar toestand?
- slachtoffer met inhalatietrauma EN bevangen door de hitte... komt dit slachtoffer uit de strandtent vandaan? Wanneer is dit slachtoffer onwel geraakt en hoe is die oorzaak (zon/alcohol) achterhaald. Mijns inziens zit je ofwel buiten op het terras 'lekker warm' te worden of loop je binnen een inhalatietrauma op. :-\
Graag even wat duidelijkheid. ;)

Je hebt gelijk is inderdaad een beetje vaag verhaal.
Dit is niet correct geformuleerd.(Ik zal het even veranderen ;))
De slachtoffers zijn:
  • Een slachtoffer heeft mogelijk inhalatie trauma. Is van binnen gekomen en hoest erg.
  • Een tweede slachtoffer is door de hitte bevangen. Vermoedelijk combinatie van de temperatuur en alcohol

Ze bevinden zich op het strand voor de strandtent.

De reddingsbrigade en politie vangt meerder signalen op dat er nog mensen binnen aanwezig zijn!
Brandwacht 1e klas + WVD