Dec 2004 - Brand op het strand

Auteur Topic: Dec 2004 - Brand op het strand  (gelezen 48677 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

RUIJ

• Forum gebruiker
Reactie #120 Gepost op: 11 december 2004, 05:49:41
Ik zit met verbazing alle reactie's te lezen.
Verbazing, omdat als ik het zo bekijk, er op voorhand (want we hebben nog geen SITRAP van de 1e bev) zo massaal wordt opgeschaald.

-traumaheli (waar land deze???)
-peleton ME
-BRATRA eenheid
-aanhoudings eenheid
-Zeer grote brand (bedenk even wat er dan allemaal richting het strand komt met toeters en bellen)
-Verzorgingsgroep
-politieheli
-bijstand KLPD
-CTPI
-Sleepwagens
-Unimog truck
-5 ambu's
enz.

Zullen we niet even het eerste naderbericht afwachten?
Even een SITRAP. Neem van mij aan, een houten badhokje met bitumen dak rookt ook behoorlijk hoor.

Zelf werk ik op een meldkamer brandweer. En neem van mij aan, aan de hand van meldingen kun je nooit exact aannemen hoe groot de brand is. Een autobrand op een parkeerplaats bij een flat, levert 's nachts al snel een 20 tal 112tjes op. Terwijl er bij een megabrand (ADM cocoa Wormer 2004) maar 1 112 melding was!!!!

Dus wacht eerst even af. De eerste eenheden zijn tenslotte ter plaatse.

Gr

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #121 Gepost op: 11 december 2004, 09:38:53
Uit eigen ervaring weet ik wat er gebeurt met een grote mensenmassa op het strand en er gebeurt een calamiteit. Dit kun je niet vergelijken met een gelijk soort calamiteit in b.v. een woonwijk.
Er wordt te makkelijk voorbij gelopen dat de brandweer en ambulances verder weg staan.
Wat te denken van de warmte, het mulle zand. Ik denk dat dit toch reden zijn om op voorhand massaal op te schalen.
Trauma heli kan op het strand landen. Vele brigades hebben daar ook cursus in gehad om dit te begeleiden.

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #122 Gepost op: 11 december 2004, 09:51:11
Ruud,

Ik ben het wel gedeeltelijk met je eens maar met alle respect voor jullie werk maar als een bevelvoerder van een lokaal korps ben je plaatselijk beter bekend dan normaal gesproken een centralist die heel de regio dan zou moeten kennen. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je als centralist inderdaad niet op voorhand op moet gaan schalen maar dit aan de eerste bevelvoerder over moet laten. Deze kan aan de hand van zijn plaatselijke bekendheid al wel direct opschalen.

Ik zou in dit geval ook gezien de drukte verder opschalen naar grote brand.
Ik hou mezelf alleen maar met het brand gedeelte bezig maar als ik lees dat een inzet van een me peloton 1,5 tot 2 uur duurt voor deze tp is dan is normaal gesproken een houten stranttent al houtskool geworden.
Ook het verhaal dat er politiemotoren de brw kunnen begleiden naar een incident is hier zeker niet gebruikelijk. Mochten we tijdens een uitruk een motorrijder tegenkomen dan is hij zeker bereid dit voor ons te doen maar om bij een prio 1 melding waarbij je beide van de kazerne/buro af moet komen en dan ergens elkaar te treffen lijkt me vreemd. (maar misschien is dat mijn inlevening. en hebben jullie daar andere ervaringen mee.) Politie geeft hier wel begleiding van bijvoorbeeld ambu NAAR een ziekenhuis van plaats ongeval.

Met deze kennis van uitslaande brand vermoedelijk nog personen binnen is mijn voorlopig inzetplan:

Met ts (4x4) tot voor de deur proberen te komen en beide ploegen met ieder een straal hd naar binnen om te gaan redden! Straal proberen niet te gebruiken i.v.m. watervoorraad en stoomvorming maar wel meenemen voor eigenveiligheid. Je zit tenslotte in een houten gebouw waar brand is. Personen naar buiten brengen en aan de reddingsbrigade of aan de ambu als die inmiddels ook al tp zijn overdragen. Zodra er niemand meer aanwezig is dan kijken of de brand nog "snel" te blussen is anders met zo min mogelijk water uitbreiding voorkomen. en hiermee bedoel ik zorgen dat de er stralen klaarliggen om meteen te blussen als of de duinen of een naastgelegen tent beginnen "te branden". Heb je voldoende water tp dan natuurlijk eerder ingrijpen door wel met water te koelen.
In het geval dat de sb op het strand kan komen kun je nog overwegen om de monitor in te zetten maar dan moet je er wel zeker van zijn dat het vuur "uit" is. Anders heb je nog vuur en geen water meer.

Dit alweer een stukje vooruitlopend (voorlopig inzetplan) omdat ik niet weet hoeveel personen er nog in het pand aanwezig zijn.

Zijn er misschien foto's van deze casus beschikbaar of is het een fictieve casus?

mike

• Senior gebruiker
Reactie #123 Gepost op: 11 december 2004, 15:58:09
Buiten het feit wat voor brand het is, aankomende hulpdiensten(en al is het maar een brandweerauto) geeft bij zoŽn dance party grote oploop en iedreen is vooral in de weg aan het lopen. Politie moet dus opschalen wat dat betreft(de vraag is of na aanleiding van zoŽn feest niet op voorand een groot detachemend is samengesteld op het feest in goede banen te leiden). Ik spreek uit ervaring met de vele grote dance feesten in onze regio, het publiek is absoluut risco publiek wat je niet zomaar met een paar agenten kan bedwingen.

Het begeleiden van brandweer autoŽs gebeurd wel degelijk ook door de politie. Vorig jaar  heb ik zelf nog hele colones brandweerautoŽs naar de cacao brand in zaandam begeleid.

Dus vandaar mijn voorstellen.

mvg
Mike

Fly

• Forum gebruiker
  • piepen is een vak
    • Stichting de Waecker
Reactie #124 Gepost op: 11 december 2004, 16:13:38
Het op strand komen met welk groot brandweervoertuig in in deze situatie is uitgesloten,  smal strand, met veel bezoekers (strand en dance)
zelf met de kleinere reddingsbrigade voertuigen lukt het vaak niet. dus hou tijdens je voorlopig inzet plan rekening mee dat je veel moet lopen. dus ik ga met de meeste mee 2 x TS (4x4) ROvD voor verdere opschaling wachten op een eerste naderbericht.

fly
aan het strand is iedereen directeur

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #125 Gepost op: 11 december 2004, 16:25:16
Mike,

Zoals jij het bedoeld en ik het inieder geval lees gaat het over een aantal voertuigen die vanaf eenuitgangsstelling naar het incident gebracht worden. Hier heb je inderdaad meer tijd om zoiets te organiseren. De voertuigen die naar een uitgangsstelling komen komen van verschillende gemeente (of posten) en zijn niet de "eerste" voertuigen die uitrukken.

Ik had in het begin ook al aan de casus begeleider gevraagd hoeveel bewaking (en evt politie) er rond liep die iets voor ons kunnen betekenen. evenals het voorkomen van het parkeerprobleem.

Fly,
volgens mij is het de bedoeling dat wij aan de hand van de bevindingen die komen zelf een naderbericht gaan doorgeven?

Sander Koelman

• Forum gebruiker
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #126 Gepost op: 11 december 2004, 18:07:48
Ook ik schaal (voorlopig) nog niet op qua brandweerinzet. Blijf bij kwalificatie middelbrand( 2x TS, 1 x SB voor waterwinning) en OVD. Andere hulpdiensten(en dan vooral de politie) zullen wel meer mensen tp moeten laten komen. Maar totdat ik een eerste naderbericht heb gehad, zie ik geen reden om op te schalen.

Ik wacht af

Sander

Fly

• Forum gebruiker
  • piepen is een vak
    • Stichting de Waecker
Reactie #127 Gepost op: 12 december 2004, 12:54:16
Sander

Hou wel er rekening mee dat de SB uit IJdorp moet komen met een minimale aanrijtijd van 20 min. (overstrand ben je er zo, over de de weg moet je behoorlijk omrijden) is trouwens de enigste SB in deze regio

Fly
aan het strand is iedereen directeur

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #128 Gepost op: 12 december 2004, 17:03:28

volgens mij is het de bedoeling dat wij aan de hand van de bevindingen die komen zelf een naderbericht gaan doorgeven?

Ik wil inderdaad zonder teveel in invloed jullie visie op de casus horen. Ik wil niet teveel in een richting gaan duwen, omdat er 'meerdere wegen naar Rome zijn'.

Aanvullend op de casus:
Wat betreft de bewaking lopen er over het hele strand een minimale bezetting van 4 koppels van 2 personen die over het hele strand inzetbaar zijn. Daarbij zijn geen politieagenten continu aanwezig. Wel is er goede communicatie dat snelle assistentie mogelijk maakt.

Verder wil ik nog even ingaan op de opstelplaatsen van de voertuigen. Waar stellen jullie deze op? Dat zou ik graag nog iets specifieker zien. (Geldt voor alle voertuigen)

Betrekking op de brandweerinzet:
Ik heb tot nu toe meerdere reactie gelezen, waar ervan uitgegaan wordt, dat de eerste TAS bij het object opgesteld kan worden. Daarbij wil nog ik wel wijzen op het feit dat de strandopgang(en) verstopt zijn geraakt en niet erg breed zijn. Daarom is het maar de vraag of men zich door de menigte snel kan verplaatsen. Ook rekening houdend met terreinomstandigheden en waterwinning is denk ik van belang. Loopt men niet het risico, teveel vertraging op te lopen? Er zijn vermoedelijk meer slachtoffers!!!

Waterwinning opbouwen hoe gaat men dit aanpakken.  Gaat men Pendelen of gaat men een Watertransport (WTS-1000 of zelfs toch WTS-2500 (dompelpomp)?)opbouwen. (Ook hierbij weer van belang is de opstelplaats).

Graag zie ik jullie overwegingen hierover.

Binnenkort komt de nieuwe update (Rond 14 december hoogstwaarschijnlijk)
Brandwacht 1e klas + WVD

Sander Koelman

• Forum gebruiker
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #129 Gepost op: 12 december 2004, 20:18:46
Gezien het feit dat we te maken hebben met:

-Meerdere gewonden
-Uitermate slechte waterwinning,
-Extreme drukte, waardoor de bereikbaarheid van het incident zeer slecht te noemen is.
-Een uitslaande brand in strandpaviljoen
-Zeer groot risico op overslag naar duinen ivm droogte

ga ik op voorhand opschalen naar Grote brand.

Ik wil toch een tankautospuit voor die strandtent hebben staan om zo een veilige en verantwoorde redding te kunnen ondernemen en daarna met de blussing te beginnen. De TS zal met vertraging aankomen bij de strandtent. Mijn vraag is: bevinden de slachtoffers zich binnenin de strandtent of zijn ze reeds buiten?

Qua waterwinning: Ik kies ervoor om de SB op te stellen zo dicht mogelijk bij de strandopgang. Deze voedt de eerste TS bij het paviljoen. De andere TS en pendelen tussen de brandkraan en de SB. Ik kies voorlopig nog niet voor inzet van een dompelpompunit.

Totdat de SB ter plaatse is, zal de tweede TS de eerste moeten voeden.