Dec 2004 - Brand op het strand

Auteur Topic: Dec 2004 - Brand op het strand  (gelezen 48684 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #150 Gepost op: 15 december 2004, 22:57:49
Wat mij betreft komt er een tweede OvD-G. Eentje in het CTPI is een goed plan, maar de ander kan de inzet ter plaatse regelen. Dus de eerste ambulance kan gewoon behandeling starten en vervoeren!
Ik laat ook geen GNK-C komen (denk niet alleen aan de SIGMA!) en van mij betreft is het MMT ook welkom, maar dat is vrij standaard bij zulke meldingen.

Christian

mike

• Senior gebruiker
Reactie #151 Gepost op: 16 december 2004, 00:13:52
Ik hoor iedereen over extrat brandweer en ambulance, denken jullie dat deze allemaal gewoon hun werk kunnen doen met die duizende feestgangers die onder de drank en drugs zitten?  Bedreiging van ambu en brandweer mensen is aan de orde van de dag.

Je kunt van alles alameren maar kunnen al deze diensten hun werk doen dat is de vraag.

mvg
Mike

Paul SEH

• Gast
Reactie #152 Gepost op: 16 december 2004, 07:13:53
Ik sluit mij aan bij de ambulance bij de botenberging opstellen. Aldaar een gewondennest inrichten. Samenwerking met de reddingsbrigade. Behandelen van de SO samen met de reddingsbrigade.
Verdere opschaling van 4 ambulances uit de regio en de traumaheli. De sigma laat ik nog even achterwege.

Behandeling is als volgt:
1: Inhaltietrauma-100% O2 geven en infuus.
2: Hitte bevangen-infuus en koelen met natte      
    compressen/doeken.
3: Licht inhaltie trauma-100% O2 en infuus
4: Licht inhaltie trauma-100% O2 en infuus
5: Licht inhaltie trauma-100% O2 en infuus
6: Lichte verbrandingen-Koelen met water of burnshield
    en infuus geven.
7: Lichte verbrandingen-Koelen met water of burnshiled
    en infuus geven.
8: Ernstige verbranding en inhalatie trauama-100% O2
    geven, 2 infuzen en koelen met water of burnshield,
    indien nodig intubatie (door MMT) en transport naar
    ziekenhuis/brandwondencentrum/traumacentrum.

Nog 2 personen worden dus vermist. Taak voor de brandweer?

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #153 Gepost op: 16 december 2004, 09:08:24
Ik hoor iedereen over extrat brandweer en ambulance, denken jullie dat deze allemaal gewoon hun werk kunnen doen met die duizende feestgangers die onder de drank en drugs zitten?  Bedreiging van ambu en brandweer mensen is aan de orde van de dag.

Je kunt van alles alameren maar kunnen al deze diensten hun werk doen dat is de vraag.

mvg
Mike

Dat zal inderdaad de vraag blijven... maar je alarmering zal toch door moeten gaan. Wellicht dat daar later in de casus nog wat aan moet worden bijgesteld. Je kunt moeilijk zeggen: alarmeer maar niets, je komt er toch niet bij.
Ik denk dat de inzet van extra politie NOG belangrijker wordt. ;)

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #154 Gepost op: 16 december 2004, 13:43:56
Natuurlijk bedoel ik hyperthermie.  :-[

Bij de alarmering van het sigma bedoel ik dan zoals Christian aangeeft de complete geneeskundige combinatie.

Hoe denken jullie over het risico van bijkomende slachtoffers. Bij de alarmering van de GNK moet je niet uitgaan van het aantal so's op dit moment!
Hulpverleners lopen een groot risico en bovendien loopt er een hele grote groep mensen waarvoor normaal gesproken al de nodige hulpverlening voor aanwezig is. En nu door omstandigheden wellicht niet meer functioneert zoals gedacht.
Verder is er nog het punt van aan- en afvoer. Zodat behandeling ter plaatse voor zover mogelijk meer dan wenselijk is. Boothuis is idd een betere optie dan de sigmatent. Scheelt weer in tijd!
Kortom het lijkt mij alleszins gerechtvaardigd om op te schalen zodat er een adequate opvang van mogelijke so's komt.

RAdeR

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #155 Gepost op: 16 december 2004, 17:09:10
Ik denk dat je het SIGMA ook achterwege moet laten.
De reddingsbrigade heeft al werk zat, zodra er mensen en materiaal komt van het sigma team moet dat ook over het strand.
M.I. kun je dan beter de mensen van de reddingsbrigade inzetten voor ehbo en opvang in de bootcontainer

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #156 Gepost op: 16 december 2004, 19:45:03
Ik had idd even niet in de gaten dat er zoveel mensen van de reddingsbrigade waren. Teruglezend zie ik dat dit er 20 zijn.

Maar toch een paar vraagjes? ...
... Hebben alle mensen van de reddingsbrigade minimaal ehbo-diploma?
... Denkt de ovdg dat ehv-ers voldoende zijn ter ondersteuning?

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #157 Gepost op: 16 december 2004, 20:27:53
Er kunnen natuurijk een aantal jeugdleden tussen lopen zonder ehbo diploma, echter de mensen die ingezet worden hebben minimaal ehbo en reanimatie, vaak ook al O2 toediening en mogelijk ook aed cursus.
Ik denk dat de ovdg voldoende ondersteuning heeft van de reddingsbrigade

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #158 Gepost op: 16 december 2004, 20:57:54
Ik hoor iedereen over extrat brandweer en ambulance, denken jullie dat deze allemaal gewoon hun werk kunnen doen met die duizende feestgangers die onder de drank en drugs zitten?  Bedreiging van ambu en brandweer mensen is aan de orde van de dag.

mvg
Mike

Mike,

ben ik het helemaal met je eens maar daarom heb ik heel nadrukelijk in het begin van deze casus vermeld dat ik me alleen met het brw gedeelte bezig hou en dat zou eigenlijk iedereen ook moeten doen. Helaas voor de politie onder ons. Er is meer ambu en brw aandacht en reactie's dan van de politie. Dus ik zou zeggen doe er iets aan en ga op jullie manier opschalen.

Over de branuitbreiding is het heel jammer voor de tent die al aan het uitgassen is maar zodra de brand echt de duinen in schiet zul je deze niet zo snel meer kunnen blussen met het gevolg dat er meerdere srandtenten aan kunnen gaan. Personen zijn uit het pand en ik ga dus al het materiaal wat ik heb inzetten om de uitbreiding richting duinen tegen te gaan. Zeker met de wind die ons in dit geval niet meewerkt. (maar ja wat doet dat wel in welke casus dan ook ???)
Blusheli vind ik nu wel zinvol om te alarmeren.
dat er van de bitumen mooie zwarte rook afkomt is alleen maar leuk voor de foto's maar daar veranderd mijn inzet niet mee.

de personen die nog aan het proberen te zijn te blussen wanneer het zin heeft deze mensen door laten gaan en zodra er gevaar voor ze oplevert (wat ik achter dit beeldscherm niet kan zien :'() laten stoppen en de brw al het werk zelf opknappen.

Mochten er naderhand vragen komen waarom ik tent 6 + 7 af laat branden en de duinen ga blussen is het voor mij dus een wel overwogen beslissing omdat personen hieruit zijn en ik niet weet hoe de brand in de duinen zich voortbeweegt en hoeveel (koppeltjes) er nog in de duinen zijn tijdens zo'n feest ::) :-X :-* ;) :P

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #159 Gepost op: 17 december 2004, 16:53:08
Ik merk ook dat de politie inzet een beetje achterblijft. Graag zie ik nog wat meer inzet van de politiedeel. Je merkt aan de reacties dat de andere hulpverlenerdiensten erom zitten te springen!!
Ze willen graag 'crowd control zien' en ze willen graag werkruimte om gewonden te verzorgen en af te kunnen voeren. Daarnaast om het aanrijden vergemakkelijken.

Ik zie meerdere mensen nu opschalen naar 'Grote Brand' dus VC en COH (CTPI) worden ook gealarmeerd.
Daarnaast moet de OVD de algehele leiding van het incident op zich gaan nemen (cummunicatie met de andere diensten) Kan hij dit alleen aan of moet hij ondersteund gaan worden?

Vragen:
  • Zijn de 2 vermisten personen al aangetroffen dan wel gered?
  • Gaat er waterwinning opgebouwd worden naar het pand?
  • Wat doe je met de verdere uitbreiding?
  • Wordt het Sigma of iets anders?

Ik hoop op nog wat reactie van onze politiecollega's!! ;)
Brandwacht 1e klas + WVD