Dec 2004 - Brand op het strand

Auteur Topic: Dec 2004 - Brand op het strand  (gelezen 48709 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Erik

• Senior gebruiker
    • Brandweer Goes
Reactie #60 Gepost op: 4 december 2004, 10:23:52
Met alle respect Henk, maar wat moet je met een redvoertuig bij een brand in een strandpaviljoen?
Dat kan dan wel in een standaard inzetvoorstel staan, maar moeten we daarom de realiteit maar uit het oog verliezen?

Gr
Erik

112 Brabant.nl

• Senior gebruiker
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #61 Gepost op: 4 december 2004, 11:30:48
Wat ik niet snap is dat de 1e TS van Westdorp binnen 6 minuten  op kan komen en dat dit niet geldt voor de 2e 4x4 TS. Wanneer men deze 4x4 TS als eerste laat uit rukken en de 1e TS in de kazerne laat staan moet toch ook die 4x4 TS net zo snel ter plaatse kunnen zijn als die 1e TS?

Als buitenstaander denk ik verder aan het volgende: Het feit dat er bij het inmelden van de voertuigen (toch al snel enkele minuten later) niet meer telefoontjes binnen zijn gekomen over de omvang van de brand geeft mij aan dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet de hele strandtent in de gloria staat. Ik zou daarom bij het eerder genoemde inzetvoorstel blijven, echter met dien verstande dat ik de 2e TS van westdorp met zijn 4x4 aanrijdend zou willen hebben:

TS-2 Westdorp (4x4, aanrijdend via Zeeweg, onder begeleiding van de politie)
RV Westdorp (Ter plaatse kun je altijd nog bekijken wat je met deze twee brandwachten kunt doen, je kunt ze maar beter ter plaatse hebben)
TS-1 Westerfoort (aanrijdend over het strand)
SB (Nagaan of dit voertuig 4x4 heeft. Zo ja aanrijden over het strand, zo nee aanrijden via Zeeweg, opstellen bij brandkraan op parkeerterrein.
OVD (geldt mbt 4x4 hetzelfde voor als de SB)

Van de politie zou ik graag willen hebben dat men de ruime omgeving van de strandtent (minimaal 150 meter) ontruimt. Dit omdat in een strandtent vrijwel zeker gasflessen aanwezig zijn. Van de politie en security (die toch al aanwezig zijn op het strand) wil ik zsm weten wat de omvang is van de brand zodat ik mijn inzet hierop kan baseren. Ik zou in eerste instantie geen Ambulance meesturen om de volgende redenen:

1. Deze kan maar moeilijk ter plaatse komen
2. Ook brandweer en reddingsbrigade kunnen levensreddende handelingen toepassen mocht ik voor verrassingen komen te staan. Er zijn immers in de ca 4 minuten tot inmelden van de eerste voertuigen geen meldingen binnen gekomen over slachtoffers. Waarschijnlijk zullen deze er dan ook niet zijn.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #62 Gepost op: 4 december 2004, 11:44:29
112 brabant,ga er maar vanuit dat bij dit soort inzetten de brandweer geen tijd/personeel heeft om zich ook nog bezig te houden met slachtoffers.
Wel om ze te redden,maar niet voor de eerste hulp,dus dat wilde ik dan toch de reddingsbrigades in de schoenen schuiven.

dat redvoeruig kan wat mij betreft binnen blijven,hij is te zwaar om door het zand te ploeteren dus is hij niet inzetbaar.je moet toch kunnen afwijken van je uitrukvoorstel,het niet voor niets uitrukvoorstel ;) het zal al een getob gaan worden om een TAS 4x4 op de plek van de brand te krijgen.

Voor de rest ga ik er nu al vanuit dat die binnenbrand uiteindelijk wel een uitslaand karakter zal gaan krijgen (tis tenslotte nog maar 4 December ;D ;D )
Dus vooralsnog eerste aanpak binnenbrand,maarzodra de situatie wijzigt binnen wordt het de evtuele belendende percelen afschermen en het duingebied afschermen

Erik

• Senior gebruiker
    • Brandweer Goes
Reactie #63 Gepost op: 4 december 2004, 11:59:41

dat redvoeruig kan wat mij betreft binnen blijven,hij is te zwaar om door het zand te ploeteren dus is hij niet inzetbaar.je moet toch kunnen afwijken van je uitrukvoorstel,het niet voor niets uitrukvoorstel ;) het zal al een getob gaan worden om een TAS 4x4 op de plek van de brand te krijgen.

Dat bedoel ik! Redvoertuig is per definitie in Nederland geen 4x4, dus daar heb je niets aan. SB zal wellicht 4x4 kunnen zijn, maar dan begin je daar nog niets mee op het strand. 4x4 wil niet zeggen dat je daarmee op het strand uit de voeten kunt, want 4x4-rijden op het strand is totaal anders dan bijvoorbeeld in een bosgebied!!

Gr
Erik

112 Brabant.nl

• Senior gebruiker
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #64 Gepost op: 4 december 2004, 12:04:46
Ik zou wel eens willen weten wat voor voertuig de dienstdoende OVD mee brengt. Is dat een VW Sharan ofzo dan bekijk het maar gauw. Maar wanneer dit een dikke 4x4 is (en daar rijdt tegenwoordig de helft van de OVD's mee) dan kun je er mogelijk toch nog wat aan hebben mbt transport van personeel en kleine blusmiddelen. Met een Subaru Forester, Mitsubishi Pajero of wat dan ook kun je op dat strand wél uit de voeten lijkt me.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #65 Gepost op: 4 december 2004, 13:44:57

Dat bedoel ik! Redvoertuig is per definitie in Nederland geen 4x4, dus daar heb je niets aan. SB zal wellicht 4x4 kunnen zijn, maar dan begin je daar nog niets mee op het strand. 4x4 wil niet zeggen dat je daarmee op het strand uit de voeten kunt, want 4x4-rijden op het strand is totaal anders dan bijvoorbeeld in een bosgebied!!

Gr
Erik
ik wilde de SB zover als mogelijk door  laten rijden,en vandaar af  LD afleggen naar de TAS terplaatse voor voeding.De plaats van de SB moet wel zodaning zijn dat hij weg kan om te vullen

janneman82

• Gast
Reactie #66 Gepost op: 4 december 2004, 14:10:09
is er al nadere info bekend ???

Sander Koelman

• Forum gebruiker
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #67 Gepost op: 4 december 2004, 18:25:13
Leuke casus,

Uitrukken met:

TS Westdorp
TS Westerfoort (4x4)
SB
OVD

Dus conform middelbrand-situatie

Twee tankautospuiten omdat :

-ik grote drukte verwacht op het strand en de aan-en afvoerweg.
-Waterwinning minimaal
-Onduidelijkheid over slachtoffers
-Droge periode, overslag naar duinen mogelijk/zeer waarschijnlijk

Aansluitend wil ik minimaal 2 x ambu mee hebben, 1 daarvan voor eventuele gewonden op het strand, 1 voor mn eigen personeel.

Politiebegeleiding(motoren) voor voertuigen aanrijdend. Zeeweg staat vast, misschien dat begeleiding iets helpt, anders maar over t fietspad. Bij strandopgang bikers inzetten voor vrije doorgang. Strandpolitie zorgt voor afzetting op strand zelf. Politie zal ook op moeten schalen, laat ik aan de experts over.

Reddingsbrigade alarmeren, zsm sitrap geven over omvang, slachtoffers, eventuele uitbreiding. Reddingsbrigade moet eventueel EHBO geven, assisteren bij vrijhouden strandopgang+begeleiding

We worden in eerste instantie ingezet op brandbestrijding(niks bekend over slachtoffers)

1e TS op binnenbrand in paviljoen
2e TS op eventuele uitbreiding richting duinen
SB stel ik ook zo dicht mogelijk bij t strand op en wordt ingezet voor veiligstellen waterwinning. (eventueel pendelen)

Redvoertuig heb ik hier niets aan, dus ook ik laat m binnen staan. Ook al heb ik 2 brandwachten extra tp, heb ze denk ik eerder nodig om een ander voertuig straks tp te brengen.

Kazerne herbezetten, wat al eerder werdt opgemerkt, vindt ik een hele goeie. Dus ook dat laat ik doen. Ivm mogelijke assistentie of 2e uitruk.

Tot zover even mn voorlopige eerste inzet.

Sander

Erik

• Senior gebruiker
    • Brandweer Goes
Reactie #68 Gepost op: 4 december 2004, 21:03:36

ik wilde de SB zover als mogelijk door  laten rijden,en vandaar af  LD afleggen naar de TAS terplaatse voor voeding.De plaats van de SB moet wel zodaning zijn dat hij weg kan om te vullen

Maar 112 Brabant wilde de SB, indien 4x4, ook het strand opsturen, vandaar mijn opmerking  ;)

Gr
Erik

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #69 Gepost op: 5 december 2004, 11:28:16
Het is goed dat jullie zo goed vooruit denken. Houdt er echter toch rekening mee dat de casus de hele maand loopt dus zal het verloop niet zo snel gaan als dat jullie misschien zouden willen. We zitten nog in een begin stadium!

UPDATE
Betreft inderdaad een binnenbrand in een grote strandtent Nr. 6.(capaciteit van 100 mensen) is aan de Noordzijde van de strandtent begonnen. Zwarte rook verspreidt zich en is al vanaf de Zeeweg waarneembaar. In de strandtent zelf ontstaat paniek onder de bezoekers. Op het strand heeft ondanks de rook nog niet iedereen de brand door, veel mensen gaan gewoon door met feesten op het strand. Ook in de buurstrandtenten gaat men vooralsnog door.

Verdere bijzonderheden is nog niet veel bekend. Reddingsbrigade is onderweg naar de plek. Ook strandpolitie probeert met een eenheid naar de strandtent te komen. Maar het strand ligt helemaal vol dus moeilijk erdoor heen te komen. De Brandweer is vooralsnog met twee TAS’sen en een Schuimblusvoertuig onderweg.

De aanrijdende voertuigen hebben de grootste moeilijkheid om het strand te bereiken. Er is een verkeerschaos ontstaan. Politie doet zijn uiterste best om het verkeer om te leiden en ruimbaan te maken voor de hulpdiensten. Wel blijkt dat de fietspaden redelijk toegankelijk zijn. Deze liggen aan beide kanten van de Zeeweg. Voorstel van de politie aan hulpdiensten om deze te gebruiken.

Vragen:
  • Moet men verder opschalen?
  • Wat doet de politie om het publiek gestructureerd van het strand af te krijgen en wegen beschikbaar te houden?
  • Wat moeten de eerste beschikbare mensen doen bij de strandtent?
  • Hoe verloopt  de communicatie tussen de hulpdiensten verder?
Brandwacht 1e klas + WVD