Dec 2004 - Brand op het strand

Auteur Topic: Dec 2004 - Brand op het strand  (gelezen 48703 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Jelmer

• Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 5 december 2004, 11:38:33
Citaat
Op het strand heeft ondanks de rook nog niet iedereen de brand door, veel mensen gaan gewoon door met feesten op het strand. Ook in de buurstrandtenten gaat men vooralsnog door.

Lijkt me ook handig om de politie of security te laten regelen dat de muziek van het dance-event op het strand uitgeschakeld wordt zodat mensen doorhebben dat ze weg moeten en zodat de communicatie van de hulpdiensten duidelijker is.

112 Brabant.nl

• Senior gebruiker
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #71 Gepost op: 5 december 2004, 12:20:43
Moet men verder opschalen?

Wat mij betreft niet wat de inzet van de brandweer betreft. Wel vind ik het vreemd dat de OVD zich na enkele minuten nog niet ingemeld heeft. Duurt mij veel te lang ;). Wel zou ik van de politie meer en vooral effectieve inzet verlangen waar het de begeleiding van de brandweervoertuigen betreft. De melding dat er zich vele mensen in een brandend pand bevinden is voor mij wél aanleiding nu ambulances in te zetten. Twee lijkt mij vooralsnog voldoende, eventueel aangevuld met de OVD-G. Ik zou ze graag onder politiebegeleiding naar de parkeerplaats aan de Zeeweg willen hebben.

Wat doet de politie om het publiek gestructureerd van het strand af te krijgen en wegen beschikbaar te houden?

Zoals gezegd door mij voorganger al gesuggereerd: muziekinstallatie stil laten leggen en het strand via het strand ontruimen in Noordelijke danwel zuidelijke richting. In elk geval niet de kant van westerfoort op (dat maakt de kaart niet duidelijk). Verder zou ik de politie vragen de hulpdiensten te begeleiden die over het fietspad van de Zeeweg aanrijden.

Wat moeten de eerste beschikbare mensen doen bij de strandtent?

Zodra zij ter plaatse zijn is dit voor mij de volgorde van handelen van de politie of reddingsbrigade: Strandtent evacueren en iedereen zoals gezegd op meer dan 150 meter afstand houden, met name in verband met de zeer waarschijnlijke aanwezigheid van gasflessen.

Nadere bijzonderheden met betrekking tot de omvang van de brand doorgeven aan de meldkamer, navraag doen bij de eigenaar/bedrijfsleider met betrekking tot gevaarlijke stoffen in het pand en een inschatting maken of er slachtoffers zijn en zo ja hoeveel en wat zij mankeren en ook dit doorgeven aan de meldkamer.

Hoe verloopt  de communicatie tussen de hulpdiensten verder?

Zolang als er zich nog geen OVD ingemeld heeft, en dat is wonderlijk genoeg niet het geval, denk ik dat de communicatie bij de meldkamer/AC/CPA blijft.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #72 Gepost op: 5 december 2004, 13:55:23
ik schaal voorlopig niet op,de mogelijkheid van de fietspaden gaan we zeker benutten.Er zullen hier en daar wel wat verkeersborden scheef gereden worden,maar dat is verder geen probleem.

Zodra er eenheden terplaatse zijn wil ik een eerste plaatje van het incident,zijn er slachtoffers,zoja ongeveer hoeveel en aard van verwondingen.En hoe ernstig is de brand,zolang hij nog steeds binnen zit hebben we nog steeds geen probleem.Ook niet wat gasflessen betreft,als het goed is staan deze buiten opgesteld.

Ik wil graag met spoed de OVD terplaatse,aangezien ik me handen vo heb aan het incident,en ik op dit moment geen tijd heb voor onderling overleg.Dus dat zal moeten wachten totdat ik meer tijd heb,en anders schuif ik dat de OVD in z,n schoenen

Sander Koelman

• Forum gebruiker
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #73 Gepost op: 5 december 2004, 14:21:59
Ik blijf bij mn voorlopige inzetplan, zie nog geen reden dit te veranderen. Heb nog geen idee hoeveel gewonden er zijn binnenin de tent of daarbuiten. We blijven dus gaan voor brandbestrijding voorlopig.

Prioriteit strandpolitie en reddingsbrigade is ontruimen van het gebied in een straal van minimaal 100 meter

Paul SEH

• Gast
Reactie #74 Gepost op: 5 december 2004, 14:54:08
Als er zoveel mensen bij het evenement aanwezig zijn dan is er ook iets van hulpverlening geregeld. Meestal in de vorm van EHBO. Er wordt 1 ambulance gestuurd. Er is ook nog steeds geen sprake van dat er SO's zijn.

CLUT

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #75 Gepost op: 5 december 2004, 15:05:54
Moet men verder opschalen?
Denk het wel, al is het alleen al om extra mensen tp te hebben, zoals ik ook al zei je moet rekening houden met de hitte en dus de aflossing van je mensen

Wat doet de politie om het publiek gestructureerd van het strand af te krijgen en wegen beschikbaar te houden?
De zeeweg/ fietspaden afzetten... Een hoop mensen naar de plek sturen en bij de omgeving van de in brand staand tent ook een groot stuk afzetten

Wat moeten de eerste beschikbare mensen doen bij de strandtent?
Vragen naar bekende en die uithoren
Ontruimen
Mogelijke slachtoffers in veiligheid brengen
Misschien een eerste blussing/ show stralen zodat de vele mensen het idee hebben dat er een blussing begonnen is...

Hoe verloopt  de communicatie tussen de hulpdiensten verder?
Ik denk dat er vooral goed gecommuniceert moet worden tussen brandweer en politie en ambulance en politie voor de aanrij routes... Verder ga ik hier niet zo diep op in...

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #76 Gepost op: 5 december 2004, 15:17:09
showstralen?????? :o
Ik ga toch geen kostbaar water weggooien,alleen maar om mensen tevreden te houden :-X

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #77 Gepost op: 5 december 2004, 18:35:07
showstralen?????? :o
Ik ga toch geen kostbaar water weggooien,alleen maar om mensen tevreden te houden :-X

je zit aan het strand dus water genoeg toch??
of kun je geen zout water gebruiken??
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

firemanr

• Gast
Reactie #78 Gepost op: 5 december 2004, 20:04:13

je zit aan het strand dus water genoeg toch??
of kun je geen zout water gebruiken??

En hoe had je gedacht om dat water in je zuigslangen te krijgen??????

firemanr

• Gast
Reactie #79 Gepost op: 5 december 2004, 20:09:37
Ik blijf ook nog even bij mijn 1e inzet.... ;)