Moet men verder opschalen?
Wat mij betreft niet wat de inzet van de brandweer betreft. Wel vind ik het vreemd dat de OVD zich na enkele minuten nog niet ingemeld heeft. Duurt mij veel te lang
. Wel zou ik van de politie meer en vooral effectieve inzet verlangen waar het de begeleiding van de brandweervoertuigen betreft. De melding dat er zich vele mensen in een brandend pand bevinden is voor mij wél aanleiding nu ambulances in te zetten. Twee lijkt mij vooralsnog voldoende, eventueel aangevuld met de OVD-G. Ik zou ze graag onder politiebegeleiding naar de parkeerplaats aan de Zeeweg willen hebben.
Wat doet de politie om het publiek gestructureerd van het strand af te krijgen en wegen beschikbaar te houden?
Zoals gezegd door mij voorganger al gesuggereerd: muziekinstallatie stil laten leggen en het strand via het strand ontruimen in Noordelijke danwel zuidelijke richting. In elk geval niet de kant van westerfoort op (dat maakt de kaart niet duidelijk). Verder zou ik de politie vragen de hulpdiensten te begeleiden die over het fietspad van de Zeeweg aanrijden.
Wat moeten de eerste beschikbare mensen doen bij de strandtent?
Zodra zij ter plaatse zijn is dit voor mij de volgorde van handelen van de politie of reddingsbrigade: Strandtent evacueren en iedereen zoals gezegd op meer dan 150 meter afstand houden, met name in verband met de zeer waarschijnlijke aanwezigheid van gasflessen.
Nadere bijzonderheden met betrekking tot de omvang van de brand doorgeven aan de meldkamer, navraag doen bij de eigenaar/bedrijfsleider met betrekking tot gevaarlijke stoffen in het pand en een inschatting maken of er slachtoffers zijn en zo ja hoeveel en wat zij mankeren en ook dit doorgeven aan de meldkamer.
Hoe verloopt de communicatie tussen de hulpdiensten verder?
Zolang als er zich nog geen OVD ingemeld heeft, en dat is wonderlijk genoeg niet het geval, denk ik dat de communicatie bij de meldkamer/AC/CPA blijft.